• Anonym (Har också..)

Så märker man att man är omogen som yngre..

Det är rätt komiskt egentligen! Jag har alltid trott att jag varit en sådan mogen och vuxen mamma utan fel eller brister som ung.
    Fick barn när jag var tjugo och det var väl ganska ungt. Jag trodde aldrig jag skulle förändras.

Nu, bara fyra år senare och mer utbildad så märker jag hur extremt omogen jag var.
    Vet ni hur jag ser det? Genom att kolla på min blogg som jag haft sedan jag fick barn.

Har suttit och skrattat åt hur jag skrev på den tiden. Det var rätt rolig läsning, men också lite pinsamt. Funderar nästan på att ta bort den efter detta! Solig
    Stavningen var oviktig, bokstäverna var huller om buller, fetstil, understruket överallt och rent jobbigt att läsa.
    Mycket onödigt svammel och extrema åsikter som jag absolut inte har nu. Åh vad jag skäms över mitt forntida jag!

Fler som märkt förändringar ju äldre ni blivit? (Jag kommer förmodligen märka ännu mer om några år) Tyst

• Svar på tråden Så märker man att man är omogen som yngre..
  • Anonym (:-))

Det otroliga är att man inte slutar mogna! När man är ung är man helt på det klara med vad man tycker och vad som är rätt och fel och att man är lika mogen som de äldre. När det sen gått några år och man märker att man förändrats så inser man att man inte var så mogen, men att NU är jag det.
    När ytterligare några år går så märker man återigen hur fel man hade

För mig är alltså mognad när man inser att man kommer att fortsätta att förändras och att det jag anser idag bara speglar min nuvarande livssituation och att det om några år har förändrats.    

• Themis
    För mig är alltså mognad när man inser att man kommer att fortsätta att förändras och att det jag anser idag bara speglar min nuvarande livssituation och att det om några år har förändrats.    
    Panta rei- gnothi seauton.
    Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
    Themis skrev 2012-07-01 11:46:37 följande:
    Panta rei- gnothi seauton.

Säkert! Men har ingen aning vad det står....
  • Themis
    Anonym ( ) skrev 2012-07-01 11:48:13 följande:
    Säkert! Men har ingen aning vad det står....
    Jag motionerade min filosofi lite bara, var så kul att läsa ovan i tråden om hur påverkad man kan bli av det.

Från de gamla grekerna:

Panta rei- allt flyter- sammanfattningen av tanken "man kan inte stiga ner i samma flod två gånger", dvs allt förändras medan man lever igenom det.

Gnothi seauton= känn dig själv.
    Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Eisa

Skulle kunna skriva en hel bok om det men när jag var yngre:

1. Trodde jag andras åsikter var lag och min egen åsikt var kattskit.

2. Trodde jag att andra var intelligenta och jag var dum i huvudet.

3. Trodde jag att jag behövde revoltera och slåss för att få det jag ville ha.

4. Trodde jag att jag inte kunde påverka någonting själv. Väntade att andra skulle ordna allt åt mig.

5. Trodde jag att killar och män var viktigt. Oerhört viktigt. Hela min lycka stod och föll med vad de gjorde.

6. Trodde jag att man bara kunde äta lax och grovt bröd om man ville vara hälsosam.   

Ja, det var några saker jag trodde när jag var 20 vilket jag nu vid 30 inte längre tror.           

• Eisa
    Anonym ( ) skrev 2012-07-01 11:42:44 följande:
    Det otroliga är att man inte slutar mogna! När man är ung är man helt på det klara med vad man tycker och vad som är rätt och fel och att man är lika mogen som de äldre. När det sen gått några år och man märker att man förändrats så inser man att man inte var så mogen, men att NU är jag det.
    När ytterligare några år går så märker man återigen hur fel man hade

Absolut är det så! Och konstigt vore det annars.
  • fortsätt paddla

Har man tur växer man hela livet...min egen mamma har utvecklats enormt dom 10 senaste åren. Hon fyller 60 i år och jag är så stolt över henne idag. Hoppas på att nå dit/ hitta mig själv på samma självklara sätt som hon har gjort.
    Jag själv har växt väldigt sedan första barnet kom.

• mikroE

Ja, när jag var i gymnasieåldern så var jag ganska dryg och helt säker på att just mina åsikter var rätt och de som tyckte annat var dumma i huvudet. Jag skulle trots allt säga att jag ändå var rätt mogen för min ålder då, jag vet många som var mer omogna vid 25 än jag var vid 18 men även jag hade en tydlig mognadsfas kring 22-23 där jag blev mer öppen för andras tankar och mer blygsam med min egen viktighet i världen. De flesta jag känner har upplevt samma sak någon gång mellan 22-25, att man blev påtagligt mer mogen än tidigare och mer 'vuxen'. Däremot säger de av jag känner som börjar vara 45-60 år att de visserligen mognat men aldrig lika påtagligt som den där fasen i yngre 20-års åldern så det är nog den sista tydliga mognadsperioden tror jag. Men, tack och lov kan man alltid växa hela livet!

Jag tror också att man förändras olika mycket under olika perioder. Jag tror tex att man förändras mer mellan 20-30 än mellan 30-40 osv. Man förändras också mycket när man blir förälder, oavsett när i livet.

• Anonym

Jag tycker inte man ska skämmas när man läser gamla anteckningar man gjort. Jag var ung långt innan dataåldern och har en del dagböcker och man blir ju helt slagen av hur barnslig och dum man var men samtidigt så var det JAG..DÅ

Svar på tråden Så märker man att man är omogen som yngre..