• Pe4r

Bada med kläderna på?

Idag är det många som går och badar och simmar men man kan ju se att alla använder
    badkläder, men jag har alltid sett ett stort intresse i att bada med kläderna på. 

Jag har kollat en del badhus, fler än 30 st via mail och telefon och det är bara några få, 2-3 st
    som tillåter mig att bada med kläderna på, eller så får man använda kläder i polyester som är
    nästan som en baddräkt fast det är en tshirt t.ex. då.

Vad tycker ni? Är det badkläder som gäller vid bad eller borde vi vara mer neutrala till att
    låta folk få bada med kläderna på? Det är ju inget fel i att bada med kläderna på men det
    är väldigt annorlunda i vår del av världen.

Nu vill man ju plocka bort klädsimmet också eftersom man ska ligga still och flyta om
    man ramlar i vattnet men det är ju för och nackdelar i detta också. 

• Svar på tråden Bada med kläderna på?
  • maaammaaa

Jag tycker man ska få bada med kläder på om man vill. Det stör ju ingen direkt. Oftast har jag baddräkt. Att simma med jeans och ylletröja har jag gjort på stranden någon enstaka gång när jag varit ensam där och det varit kallt men blivit väldigt badsugen, det blir tyngre och är lite som träning. Någon gång efter en joggingtur har jag varit så svettig att jag bara kastat mig i havet med träningsskjorta och träningsbyxor på, det är alltid härligt förutsatt att man håller farten såpass att man inte fryser när man springer hemåt. Mitt i isiga vintern har jag badat i träningskläder och yllemössa, fast det är sällan.  Men jag var ensam på stranden då. En gång byltade vi på oss rejält bara för att ha kul. Jag simmade i mormors astunga pälskappa tjock halsduk tröja och vinterbyxor mitt i sommaren puh. Svettigt och förskräckligt tungt. Då var jag kring 10-11 år

• Pe4r

Kul med fler som gillar detta, jag badade ofta med kläder på badhus i tonåren, 
    men nu väntar man på att flytta, i Nyköping har dom lovat att det är okej att bada
    med kläderna på, i Råneå utanför Luleå är dom också neutral till detta i simhallen.

Tanken har funnits på att försöka bilda ett nätverk med andra som gillar att bada med kläder.
    men mitt råd är att fortsätta med det om du ser ett nöje i det. 

• IsDimma

Jag gissar på att det beror på att kläderna gör poolvatten smutsigare än badkläder. Så nej, jag ser helst att du inte gör det där jag simmar.

• Pe4r

Om man byter ut bomulskläderna till polyester/lycra så släpper dom varken ifrån sig
    färg eller luddar - det är ju samma material som badkläder.

Sånna kläder är acceptabla och på ett ställe var jag välkommen att
    prova bada i burkini också. 

• maaammaaa

Burkhini hade du säkert sett festlig ut i. Jag köpte en ärmlös topp som går ner till midjan och en undredel badtrosor med en liten kort kjol ovanpå. Då kan man springa omkring på stranden med ungarna innan man kastar sig i med kjol och allt. Senaste modet här och känns inte alls konstigt att simma med. Jag har t.o.m användt det i gymet innan jag kastade mig i poolen efteråt.

• Pe4r

En topp eller linne är inte helt fel att bada i, det är väl annat om man börjar använda
    långärmat och långbyxor, men man skulle fått andra att prova det, om man hade
    haft tjej kanske man kunde klädbada tillsammans och bildar man familj och skaffar
    barn kanske man visar dom att det är okej att bada med kläderna på om dom vill.

Att jag badar med kläder innebär ju att jag gjorde det i badkar förut,
    ibland duschar jag med kläderna på som nu då man inte har badkar.

Men om man kunde smitta av detta och få andra att prova,
    till slut kanske man har ett nätverk. 

• Pe4r

Några fler som badat med kläderna på i sommar?
    Jag har bara klädbadat under duschen.....  

• Djerkaf

Tycker verkligen inte man ska få bada med kläderna på i badhus. Redan när vi var små fick vi lära oss att det var farligt, av den enkla anledningen att vanliga kläder kan suga upp väldigt mycket vatten, vilket kan bli för tungt för ett barn när det ska ta sig ur vattnet. Och jag skulle vilja påstå att ett dödsfall hade kunnat störa folk och förstöra ganska ordentligt för ett badhus. Åldersgränser hade förstås också gått att införa, men "kan du i bassängen kan väl jag i sjön".

• Pe4r

Så kan man se på saken också, gäller att prova sig fram och se om man verkligen kan simma me de kläder man har, annars får man anpassa sig till lite lättare klädsel.

Men tanken du har är god, som klädbadare måste man ha god kännedom över vad man klarar. 

• ferre

Jag tycker att man kan väl använda kläder när man badar i sjörar. Men om man ska bada i typ badhus tycker jag att man ska ha "Badkläder". Men man kan ju beställa från nätet sånna badkläder som täcker hela kroppen? Detta bara ett litet tips och vad jag tycker???? Mvh Ferre????

Svar på tråden Bada med kläderna på?