Försekomen på tillbakagång,
Om barn förlorar tal som de tidigare förvärvat, är det alltid ett observandum och bör kollas snarast. Det KAN utan att det föreligger ett "problem", men räknas som en röd flagga och om en förälder upplever just detta så ska han/hon nog be om en koll.
Jag har tre barn med autism så jag är lite skadad av sånt här... =), men när jag berättade om sonens utveckling (framåt fram till 15 månaders ålder, ffa motoriskt, men när han närmade sig 18 månaders ålder så avtog utvecklingen - han slutade göra saker han gjort tidigare som tex klättra, han "slutade" uppskatta gunga och rutschkana, han tappade de få ord han haft, svarade inte på tilltal och reagerade mindre när vi kallade på honom, gick mer in i sin egen värld liksom och verkade ointresserad) så slog man på stora skällan och utredning drogs igång ganska snabbt. I samma veva insåg vi att dottern hade samma diagnos (hon "avstannade" i sin sociala och språkliga utveckling vid dryga 2 års ålder), och de utreddes samt diagnosticerades samtidigt. Med detta menar jag inte att din son har autism, men jag tycker absolut att du ska diskutera detta med någon och berätta så grundligt som möjligt om allt du kan komma på. Han har NÅGON form av svårighet eller behöver extra stöd på något område för att "komma på banan igen" så är det bättre ju tidigare du får veta och han får stöd.
Det är inte normalt att förlora tidigare förvärvad kunskap på det sätt som du beskriver. Det är heller inte alltid som det föreligger ett funktionshinder, utan det kan vara en "avvikande utveckling" som liksom rättar till sig, men kolla upp det är mitt råd.