• juzz

om man naturligt skulle få mens och börjat ta pergotime, stoppar det ev mens då?

är på dag 37 i cykeln, hade inte ägglossning. känner dock som lite smått mensvärk, iofs vanligt efter pergotime.. tänkte börja med pergotime ikväll och undrar, om min mens skulle vara på väg, om jag får den om tex två dagar. får jag den trots att jag äter pergotimen då?? eller blir det stoppat?

likadant med ägglossning, om man skulle få det naturligt mitt i en tablettkur pergotime, får man det då eller stoppas ägglossningen av pergotimen på något sätt?

• Svar på tråden om man naturligt skulle få mens och börjat ta pergotime, stoppar det ev mens då?
  • Ingrid1989

hej... man äter ju pergotime på dag 5, antar det är delvis för att kroppen inte skall hinna få en egen äl utan man framkallar den..jag tänkte göra som dig, börja "bara nån dag" för mensen kom inte... på dag 36 var jag sååå nära att börja äta men tur att jag inte gjorde det.
    Fick tag på en sköterska på kliniken och hon sa att jag MÅSTE få mens innan jag kan börja en ny kur..

• Hjärtefröjd

De allra flesta läkare rekommenderar att man inväntar mens eller framkallare mens med t.ex provera. Eftersom man sedan börjar med pergo på dag 3, 4 eller 5 så är risken inte så stor att man "stör" en eventuell naturlig ägglossning.

• Ingrid1989
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-08 12:43:13 följande:
    De allra flesta läkare rekommenderar att man inväntar mens eller framkallare mens med t.ex provera. Eftersom man sedan börjar med pergo på dag 3, 4 eller 5 så är risken inte så stor att man "stör" en eventuell naturlig ägglossning.
    jo så förstod jag också så var ju en himla tur jag inte började ta ändå..
    vet du hur länge man ska väääänta.. jag är idag på dag 48.. 
  • Hjärtefröjd
    FridaF skrev 2012-07-08 13:03:23 följande:
    jo så förstod jag också så var ju en himla tur jag inte började ta ändå..
    vet du hur länge man ska väääänta.. jag är idag på dag 48.. 
    Kan du inte få provera för att framkalla en blödning?
  • Ingrid1989
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-08 13:15:14 följande:
    visste inte att provera fanns fören för någon dag sedan...
    jag vet inte, var i kontakt med gun/kliniken då jag var på ca dag 35, läkaren hade sem. då men fick prata med sköterskan å hon sa att jag skulle vänta.. tagit äl tester ca 10 dagar nu men inget utslag..nu är dessa slut.. känns som att mensen inte kommer komma om 2 veckor iaf då jag inte har äl på egen hand nu helt plötsligt heller..
    jag ska jag göra, ska jag ringa å tjata på dem igen eller bara vänta...? 
  • Ingrid1989
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-08 13:15:14 följande:

Ska på vul nästa vecka för å kolla läget. provera kanske blir utskrivet då..dom skrev inte ut det utan att kolla först. känns bättre nu
Svar på tråden om man naturligt skulle få mens och börjat ta pergotime, stoppar det ev mens då?