• Sus1973

Hål i öronen på 9-åring - PROBLEM!!

Min 9-åring har haft hål i öronen i 3 år. De första åren var det inga problem. Men det sista halvåret har hon knappt kunnat ha örhängen. För det första varar det, då tar vi så klart ur örhängena, tvättar med alsolsprit och låter infektionen läka ut. Men när vi sen sätter i dem igen kliar det efter max en dag.

Vi har testat guld, titan och plast (med plastploppar). Ingen skillnad.

Hon är så besviken över detta, så jag försöker hitta lösningar. Någon som har en bra idé?

Funderar själv på om man kan låta dem växa igen och sen ta hål på nytt (dock så växer de inte igen även om hon varit utan örhängen ett par veckor).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-01 09:21
    Tack för alla svar!

Vi ska låta det vara helt under en längre tid och sen testa med ringar, det kanske fungerar bättre!

• Svar på tråden Hål i öronen på 9-åring - PROBLEM!!
  • Whitetrash86
    GrodanHopp skrev 2012-06-30 22:23:21 följande:
    Awesome!:D då kan jag "ta om" de!:D
    ja gör det Skrattande för mig kändes det som att hon "pressa en finne" typ.. ett lätt och snabbt tryck när hon tryckte staven igenom hålet på nytt.
  • Minniie

Fast om hålet inte hunnit läka vilket det inte verkar ha gjort så kan det ju växa igen. Glad

• annzah

Testa kirurgiskt stål! 

Jag är nickelallergiker och klarar inte guld i öronen (dock på andra ställen) men kirurgiskt stål har jag aldrig haft problem med. Säljs lite varstans på nätet.

• Kjellgren

Tvätta hellre med tvål och vatten än alsolsprit - om det nu behöver tvättas, man vinner inget på att irritera området i onödan. Inte heller ska man pilla där, det är lätt hänt om det kliar.

Titan är mest vävnadsvänligt, plast ska inte användas om man är känslig eftersom det "läcker" allergiframkallande ämnen.

Ta ur örhängena och låt det vila. Använd sedan titan och handla smycken från en guldsmed (eller tex titanringar.com) så att det är ren titan och inga titanlegeringar.

• Annelie 76

Jag hade också såna problem när jag var yngre. Tog hål när jag var 9 men fick strul efter några år. En massa tvättande osv som aldrig hjälpte. Till slut gav jag upp och slutade använda örhängen. En dag några år senare testade jag att sätta i örhängen och det var inga problem. Kan fortfarande få lite strul ibland men det är oftast av smutsiga örhängen.

Ni kan testa att göra rent örhängen och örsnibbar med Klorhexidinsprit. Det är starkare grejjer som är bakteriedödande. Står inte framme på Apoteket utan man får fråga efter det. Det är sånt de använder för att sprita huden innan man tar blodprov. Svider som attan på sår men gör ordentligt rent.   

• simple82

Snälla gå till en PIERCING STUDIO SERIÖS än, och be om råd... INTE någon frissan, som jag nog kan sätta pengar på att att du låtit dottern göra dom hos... ALDRIG skjuta hål i kroppen, låt dom läka och ta om dom är mitt tips och gör som de säger i stället....

• Gurkan
    Minniie skrev 2012-06-30 22:02:03 följande:
    Testa silver. När jag var liten tålde jag inte guld i öronen. Men silver fungerade bra. Och fortsätt tvätta med örhänget i sedan. Kliar gör det ju för att det läker :)
    annzah skrev 2012-07-01 00:38:16 följande:
    Testa kirurgiskt stål! 

Jag är nickelallergiker och klarar inte guld i öronen (dock på andra ställen) men kirurgiskt stål har jag aldrig haft problem med. Säljs lite varstans på nätet.
    Både kirurgiskt stål och silver innehåller mer nickel än vad titan och plast gör. Ts dotter har testat både titan och plast och ändå får problem med öronen.

Det enda är att ta ut örhängena och låta hålen får vila utan smycken i några månader och därefter kan man testa igen. 
  • Lucky

Har du provat ringar i öronen? Min dotter har dille på att känna efter att örhängena sitter kvar när hon har såna med ploppar, hon tom trycker till dem för att hon är rädd att tappa dem och då har det blivit sår, med ringar funkar det toppen

• mikroE

Jag skulle låta henne vara utan i ett par månader och sedan ha ringar. Jag kan inte ha örhängen med proppar mer än ett par dagar, sedan blir det för tätt och det börjar klia och jag måste ta ut dem. Gör jag inte det så blir det rött och varmt runt hålet men med ringar så har jag aldrig problem. 

• krimm

Jag har nästan aldrig örhängen och när jag väl har det svullnar oftast öronen upp ett par dagar men det går ner bara jag står ut ett par dagar. Jag antar att det är för att det är ovant och att det börjat växa igen (trots att jag försökte få det att växa igen under två år utan resultat)

• Helle333

Och INGA tunga örhängen sedan när det fått läka ut ordentligt och ni eventuellt börjar om med örhängen. Har jag tunga örhängen börjar mina örsnibbar klia direkt och de blir illröda. Små lätta öghängen däremot går jättebra för mig.

• avstängd

En tråd för mig!

Av vissa örhängen så blir jag jätteröd, det kliar och ser ut som upphöjningar runt hålet bakom örat vid ploppen. Det är 18 karats guld och absolut inte kattguld. Är det någon som vet varför det blir så?

• avstängd

Varför är ringar bättre? Är det för att det inte blir lika tätt? Kan man sova med ringar? Jag är för lat för att ta av mig örhängena varje dag.

• Kjellgren
    avstängd skrev 2012-07-02 16:50:14 följande:
    Varför är ringar bättre? Är det för att det inte blir lika tätt? Kan man sova med ringar? Jag är för lat för att ta av mig örhängena varje dag.
    Jag sover med titanringar (de längst ner till vänster http://www.titanringar-web-butik.com/category.html/orhangen) och det fungerar utmärkt för mig.

Alla örhängen med "ploppar" får jag kli av, varför vet jag inte för jag har även sådana i titan men kankse för att det blir tätt eller jag inte kan låta bli att känna så ploppen sitter kvar.

• avstängd
    Kjellgren skrev 2012-07-02 17:19:29 följande:
    Jag sover med titanringar (de längst ner till vänster www.titanringar-web-butik.com/category.html/o...) och det fungerar utmärkt för mig.

Alla örhängen med "ploppar" får jag kli av, varför vet jag inte för jag har även sådana i titan men kankse för att det blir tätt eller jag inte kan låta bli att känna så ploppen sitter kvar.

Jag får köpa ett par ringar och testa. Jag tror att det kanske blir för tätt för mig med och jag pillar säkert 100 gånger om dagen dessutom för att se om dom sitter kvar. Oskyldig Dina ringar var fina förresten.
  • mikroE
    avstängd skrev 2012-07-02 16:50:14 följande:
    Jag sover med ringar. Min teori är att det blir mindre tätt men jag vet inte exakt. Det jag vet är att många har problem att det kliar med vanliga men inte med ringar och inte bara jag.
Svar på tråden Hål i öronen på 9-åring - PROBLEM!!