• Umbraz

Smärta höger revbensbåge/rygg

Hej där! Har läst i en tidigare tråd som behandlat samma ämne men då den startades 2009 så startar jag härmed en ny.
    Jag har sedan 1,5 månads tid besvärats av en molande envis smärta vid höger revben. Det hela började med att jag fick ryckningar i magen, ni vet sådana där muskelryckningar man kan få tex i ögat. Det hela var ytterst obehagligt och satt i ungefär en timme. Det var fösta och enda gången men efter det har jag alltså fått ont. Smärtan strålar ut mot ryggen och ner mot höften. Känns som värst när jag sitter ned då jag har känslan av att något är i vägen. Det är även obehagligt att böja mig ned. Jag har vid två tillfällen konstaterats ha UVI, då jag haft hög vita i urinen men utan andra symptom. Fått antibiotika bägge gånger men odling har dock visat att jag aldrig haft UVI. Har även haft febertoppar, trötthet och allmän sjukdomskänsla. De prover som tagits inklusive UL-njurar är u a.
    Har den senaste veckan även märkt av durrningar från bäckenet/rumpan som om något hela tiden är spänt. Smärtan har under den första tiden blivit bättre när jag legat ner, har således inte legat vaken, men nu märker jag ingen skillnad längre.

Min läkare på HC är fantastisk och har tagit mina besvär på allvar men han vet inte hur vi ska gå vidare. Jag har koncetrationssvårigheter då jag har ont hela tiden och oroar mig hela tiden över vad detta kan vara. Har svårt att planera framåt då jag är rädd för hur jag kommer att må. Jag har man,två underbara tjejer, den yngsta 8 och trivs i övrigt med livet. Smärtan genomsyrar dock hela mitt liv just nu både på jobbet och här hemma.

Arbetar som sekreterare och sitter ner varje dag vilket håller på att vara outhärdligt då jag hela tiden måste sträcka ut kroppen för att släppa på känslan av att något kläms ihop. Det spelar ingen roll hur jag sitter, ligger, står, äter eller dricker. Smärtan är densamma. Den är dock inte krampartad eller som knivhugg varför jag uteslutit gall- eller njursten.

Har provat att äta Voltaren i en vecka men det hjälpte varken till eller från. Har snart googlat sönder min iPad i hopp om att hitta någon diagnos som stämmer utan framgång så jag provar denna väg. Vet ju av den tidigare tråden att jag inte är ensam om att ha det så här och det vore skönt om någon har något råd att ge. Allt känns just nu oändligt hopplöst.

• Svar på tråden Smärta höger revbensbåge/rygg
  • pysselkiisen

I maj fick jag akut operera bort min gallblåsa och mina besvär började som dina med molande värk och hur man än försökte ändra ställning för att få någon lindring så gjorde de lika ont! 

Diagnos fick jag efter att jag fått åka in till akuten och mina levervärden var ordentligt förhöjda, fick tid till UL där man hittade ett 20-tal små gallstenar och grus.

Hur man reagerar på gallsten är olika och det behöver inte vara huggande smärta eller krampliknande besvär! Se till att träffa en läkare som är villig att göra undersökningar för att hitta svaret på din värk, du ska inte behöva ha det som du har det nu. Lycka till! 

• Umbraz

Hej och tack för svar!
    Jag har tagit lever/gallprover tidigare som varit utan anmärkning. Kan man ha gallsten även fast prover är negativa?

• pysselkiisen

Jag hade högt levervärde men det värde som brukar vara högt vid gallsten var normalt så läkaren trodde inte att det var det, men sen hittade man dem på UL! Tydligen kan värdena stiga och sjunka rätt så snabbt, de sticker i höjden precis vid ett anfall och är sen nästan normala igen någon dag senare. Tycker du ska försöka få till en UL så du vet med säkerhet!

• Umbraz

Jag ska till läkaren igen på tisdag för nya prover och för att bli klämd på. Jag misstänker att det är något muskulöst alt ngt njurfel hellre än gallan för jag var påtagligt öm över höger njure vid ultraljudet.

Det som är så skumt är att värken flyttar sig inom området på sidan från revbensspetsen ner till höftbenet och bak mot ländryggen. Känns som att hela området är spänt och irriterat. Det blir som sagt bäst när jag står upp så bästa dagen på veckan är söndagen, då har jag uppenbarligen "vilat"kroppen från mitt sittande vardagliga arbete under helgen.

• Umbraz

Hmm,mitt ultraljud var ju över njurarna. Antar att man kanske inte kollar gallan då...Får ta ett nytt snack med läkarn på tisdag då kanske.

• pysselkiisen

Hoppas du får svar på några av dina frågor på tisdag då! Berätta gärna hur det gick.

• Umbraz

Tack för dina råd och tips. Ska absolut berätta hur det går på tisdag.

• Umbraz

Hej! Har nu varit hos läkaren. Utifrån undersökningen idag konstaterades att jag är palpöm på de "falska revbenen"de ben som sitter nedom revbenen och endast är förankrade i ryggen. Det skulle kunna förklara att smärtan vandrar bakåt i ryggen. Det går ju en massa muskler runtom som säkert också blir påverkade om något är irriterat. Jag har dessutom begåvats med en kort rygg/överkropp vilket säkert kan bidra till känslan av att något trycks ihop. Jag är alldeles för pigg i allmäntillståndet för att det ska vara ngn organpåverkan och mitt ultraljud såg dessutom helt normalt ut så nu har vi släppt lever/galla.

Trots envis jätteäcklig värk är jag otroligt lättad att det mest troligt "bara" är revben som spökar. Det gör att livet känns lättare att leva idag :) Är nu remitterad för en skelettscint för att se om det är någon skada på revbenen.

• bumblebee18

Hej! Jag vet att tråden inte är aktiv längre, men jag är nyfiken på hur det gick för dig. Jag har haft nästan identiska besvär under ett års tid som inte blir bättre, och funderar mycket över vad det beror på.

• Umbraz

Hej där! Jag är helt besvärsfri idag. Min värk gjorde som allra ondast där i början av sommaren 2012. Jag var hos min läkare efter skellettscinten som också var u a och han visste verkligen inte vad han skulle göra med mig. Jag bestämde mig då för att avvakta över semestern och ta tag i problemet då jag skulle börja om och jobba. Jag hann ha semester endast tre (TRE!!) dagar och sedan var värken som bortblåst. Helt sjukt! Men det bevisade ju att det hela var muskulärt, vilket jag ju misstänkt en tid. Jag bröt mitt invanda rörelsemönster som jag haft dag efter dag bara efter några dagar och blev på så vis av med muskelirritationen. Jag har sedan dess haft några småskov av värk, men med nytt jobb, mindre skrivande och höj och sänkbart bord så är det en väsentlig skillnad. Jag har även gått till en sjukgymnast och fått övningar där man konstaterat att jag har en kraftigt stel högerskuldra och kompenserar denna stelhetet med vänster del av skuldra och rygg vilket gör att jag blir snedbelastad. Sjukgymnasten skakade bara på huvudet när jag kom dit. Jag var i mycket dåligt skick innan vi började träning och behandlingar. Jag kompletterar detta med träning på crosstrainer nästan alla veckans dagar där jag kör med lätt motstånd men längre pass om cirka 40 minuter. Denna träning är perfekt för hela ryggpaketet och det gör ju heller inget att man går ned några kilo på kuppen ;) Nu när jag får värk så försöker jag tänka på att röra på mig på ett annorlunda sätt. Jag står mer på jobbet och försöker ta micropauser och sträcker på mig ofta. Jag tar även inflammationshämmande. Nu när jag vet att det bara är muskler som gnäller känner jag ingen oro för olika sjukdomar, vilket gör att jag hanterar smärtan på ett annat sätt än förut. Smärtan försvinner också fortare nu än då. Det skulle vara intressant att få veta mer om dig och dina besvär. Har du också ett arbete där du sitter mycket? Har du provat att gå till en duktig sjukgymnast? Tränar du? Vet hur det är att gå omkring och ha ont och känner med dig! Varma hälsningar!

• Canvas

ser inte huuur gammal denna tråd är men finns fler med samma problem?
    jag har exakt samma problematik 😳

Svar på tråden Smärta höger revbensbåge/rygg