• belnda89

Hjälp! Hur tar jag mig till London

Jag måste vara akut i London på Fredag, så alla ni erfarna hur tar jag mig dit om inte flyg är ett alternaiv. Jag är flygrädd, jag vägrar och det är knappast ett problem jag hinner lösa tills på Fredag. Så hjälp nu, åka bil/tåg/buss/färja?  (ja, jag vet att det är vatten mellan), bor i gbg om det kan hjälpa.

Snälla hjälp mig, har lite lätt panik.   

• Svar på tråden Hjälp! Hur tar jag mig till London
  • kba223

tåg kanske. Om du tar dig ner till bryssel så kan du ta Eurostartåget över till England och London.

• mrsStatham

Tåg/buss/bil/taxi till Esbjerg. Färja till Harwich, tåg/buss/bil/taxi till London därifrån. 

Bara två saker är oändliga
  • belnda89

Tack för svar, jag ska kolla upp det, en sak till dock, hur får jag tag på ett provisoriskt pass? Måste man ansöka om det samma dag? Någon som vet? Saknar det i dagens läge? Finns det risk för att man inte får det? Har ingen dumt förflutet eller liknande.

• kba223

Kom att tänka på en sak. Passagerarfärjelinjerna till England är ju sedan länge nedlagda men vad jag förstår så går det fortfarande färjor med lastbilar. Jag känner folk som har ringt upp dessa bolag och lyckats komma med. Det skulle kanske kunna vara en idé att ringa Stena och höra.

• Kjellgren
    belnda89 skrev 2012-07-01 01:23:04 följande:
    Tack för svar, jag ska kolla upp det, en sak till dock, hur får jag tag på ett provisoriskt pass? Måste man ansöka om det samma dag? Någon som vet? Saknar det i dagens läge? Finns det risk för att man inte får det? Har ingen dumt förflutet eller liknande.
    Provisoriskt pass vet jag tyvärr hur man skaffar! http://www.polisen.se/Gavleborg/Service/Pass-och-id-kort/Provisoriskt-pass/

Snabbt går det (några minuter) och 1000 spänn kostar det. Rosa och fint är det också!
  • Whitetrash86

tyvärr finns det ingen båttrafik mellan Sverige - London längre pga flygtrafiken.
     Kvar finns ett par alternativ från Danmark och Norge. Ingen av turerna går direkt till London, utan inkluderar en tågresa alternativt bilresa till själva huvudstaden. Från danska Esbjerg går resan til Harwich. Rederiet som trafikerar sträckan heter och du hittar deras hemsida längre ner på denna sida. Under lågsäsong erbjuds denna tur enbart under helg. Ett alternativ är att resa från Norge. Där går det färjor mellan engelska Newscastle norr om London till Bergen, Haugensund och Stavanger. Sträckorna kan bokas av Direct Ferries och Ferry Center. Där går det även att boka resan från Edbjerh i Danmark.

Andra alternativ att ta sig till London förutom flyg är att ta Eurotunnel under engelska kanalen med bil eller tåg.

För att boka resor med tåg till London är det SJ:s utrikestjänst som gäller. För resan under Engelska kanalen går det att vända sig till företaget Eurostar. De är ansvariga för trafiken mellan London samt Paris och Bryssel. Tågen är av nyare snabbtågsmodell med en maxfart om 300 kilometer i timmen. En resa mellan Paris och London tar två timmar och en kvart. Sträckan under den Engelska kanalen har blivit en viktig kommunikationskanal mellan England och det europeiska fastlandet och är nog så spännande att uppleva. Närmare 70 % av all trafik den sträckan sker via tågen. Det innebär att det lätt blir fullbokat, och att biljetter bör köpas i god tid. 

En tågresa till London tar ungefär 17+ timmar från Köpenhamn. Till det ska räknas eventuella resor inom Sverige. Det går givetvis bra att hoppa av tåget under resan för att upptäcka platser på vägen till London.

• lighthouse

Ta dig på valfritt sätt till Paris (natttåg eller billigt bussbolag?) och åk därifrån med Eurostartåget under Engelska kanalen till London, tar ca. 3h. Ganske bökigt jämfört med en flygresa från Landvetter till Heathrow på 2 h. Mycket billigare att flyga också...
    Mitt tips är att du går till vårdcentralen imorgon och berättar att du behöver något lugnande för att klara av en flygresa. Du kommer få några sköna lugnande tabletter (Någon form av benzo) och flygresan kommer kännas hur behaglig som helst oavsett hur flygrädd du är nu. Jättemånga människor som får ta lugnande inför flygningar. Bara ett tidssparande och ekonomiskt tips från mig. Som sagt, annars finns Eurostar! Flört
    Får man fråga vad som är så brådskande i London?

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2012-07-01 01:26:07 följande:
    tyvärr finns det ingen båttrafik mellan Sverige - London längre pga flygtrafiken.
     Kvar finns ett par alternativ från Danmark och Norge. Ingen av turerna går direkt till London, utan inkluderar en tågresa alternativt bilresa till själva huvudstaden. Från danska Esbjerg går resan til Harwich. Rederiet som trafikerar sträckan heter och du hittar deras hemsida längre ner på denna sida. Under lågsäsong erbjuds denna tur enbart under helg. Ett alternativ är att resa från Norge. Där går det färjor mellan engelska Newscastle norr om London till Bergen, Haugensund och Stavanger. Sträckorna kan bokas av Direct Ferries och Ferry Center. Där går det även att boka resan från Edbjerh i Danmark.

Andra alternativ att ta sig till London förutom flyg är att ta Eurotunnel under engelska kanalen med bil eller tåg.

För att boka resor med tåg till London är det SJ:s utrikestjänst som gäller. För resan under Engelska kanalen går det att vända sig till företaget Eurostar. De är ansvariga för trafiken mellan London samt Paris och Bryssel. Tågen är av nyare snabbtågsmodell med en maxfart om 300 kilometer i timmen. En resa mellan Paris och London tar två timmar och en kvart. Sträckan under den Engelska kanalen har blivit en viktig kommunikationskanal mellan England och det europeiska fastlandet och är nog så spännande att uppleva. Närmare 70 % av all trafik den sträckan sker via tågen. Det innebär att det lätt blir fullbokat, och att biljetter bör köpas i god tid. 

En tågresa till London tar ungefär 17+ timmar från Köpenhamn. Till det ska räknas eventuella resor inom Sverige. Det går givetvis bra att hoppa av tåget under resan för att upptäcka platser på vägen till London.
    www.directferries.se/
    www.dfdsseaways.se/
    www.ferrycenter.se/
  • belnda89
    lighthouse skrev 2012-07-01 01:27:38 följande:
    Får man fråga vad som är så brådskande i London?

Jag har fått en möjlighet i samband med pride festivalen som bara kommer en gång i livet kan man säga.

Går det inte åka med ID-kort til england, med tanke på att de är ett eu land?  

• Whitetrash86
    belnda89 skrev 2012-07-01 01:30:38 följande:

Jag har fått en möjlighet i samband med pride festivalen som bara kommer en gång i livet kan man säga.

Går det inte åka med ID-kort til england, med tanke på att de är ett eu land?  

om du har det "nya" ID-kortet. Ska tydligen även vara ett pass :)
Svar på tråden Hjälp! Hur tar jag mig till London