• Prep Girl

Är stamtavlan falsk?????

Hej allesammans! 
    Jag hoppas ni kan besvara min fråga =)

Jag ska köpa en katt om två veckor, och katten är en raskatt som är registrerad i tica.org
    Jag ska få en utskrift på stamtavlan.

Till min fråga: Är det så det går till hos tica?
    Jag har försökt googla på det, men finner bara om SVERAK.

Snälla någon hjälp mig! Är inte alls kunnig om stamtavlor.. :S 

• Svar på tråden Är stamtavlan falsk?????
  • leias

Gå in på din kattras hemsida och kolla. Har mest koll på sverak.
    Kolla även upp uppfödaren och se om den haft flera kullar osv.

• Prep Girl

Hur ser en stamtavla ut från tica? Någon som har bild?

• Prep Girl

Någon som kan hjälpa mig??

• LunaLunatic

Googla lite, men har för mig det är så här med både TICA och CFA:
    Man får ett registreringsintyg men ingen stamtavla. Vill man ha en stamtavla beställs den separat. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Bildgoogla "pedigree TICA" (notera att vissa träffar är CFA dock)

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Prep Girl

Låter ändå skumt att få en utskrift på en stamtavla? 
    Vad jag har läst om så ä(hos sverak) så är en utskrift/kopia på stamtavlan ovärderlig ? 

• LunaLunatic
    Prep Girl skrev 2012-07-01 19:40:16 följande:
    Låter ändå skumt att få en utskrift på en stamtavla? 
    Vad jag har läst om så ä(hos sverak) så är en utskrift/kopia på stamtavlan ovärderlig ? 
    Ovärderlig, som i värd mycket? Hrm, du menar värdelös hoppas jag?
    SVERAK (FIfe) är inte samma sak som TICA. 
  • ForReal

Men varför kollar du inte TICAs hemsida eller ringer förbundet? Det är väl enda sättet att få ett säkert svar.

• lennartsdotter

Inom TICA (och flera andra kattförbund) skiljer man på registreringsintyg och stamtavla. Det är registreringsintyget som är beviset på att katten är registrerad hos ett internationellt erkänt kattförbund och det är det som är värdehandlingen. Inom TICA är stamtavlan bara ett papper som visar kattens härstamning, ingenting annat. Det är ingen värdehandling, krasst sett a worthless piece of paper. Du kan beställa en själv för 25 USD om du vill ha en, förutsatt att en ägarändring har gjorts hos förbundet. Du kan beställa hur många stamtavlor du vill bara du är villig att betala.

Utskriften du kommer få är antagligen en egengjord stamtavla som är lika mycket (dvs. lite) värdehandling som den TICA utfärdar.

Detta är inget konstigt förfarande när vi inom TICA säljer sällskapskattungar (som ofta inte bryr sig om stamtavlor). Vi skickar med registreringsintyg, en egenutskriven stamtavla (ofta signerad av oss dvs. vi lovar på heder och samvete att informationen är korrekt) och skriver under en ägarändring. Vill den nya ägaren sedan ha en officiell stamtavla utfärdad beställer de lätt det själva över internet. 

Såhär ser registreringsintyget ut (kan komma i olika färger tex. grönt). 
    Såhär kan en (officiell) stamtavla se ut. 

Svar på tråden Är stamtavlan falsk?????