"Parasitism är ett förhållande mellan organismer där den ena organismen, parasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett sätt som skadar värdorganismen."
Ett foster/embryo stämmer in på det där. Så länge fostret inte kan leva utanför kvinnans (värdorganismens) kropp är den en parasit.
Till er som gör liknelser mellan ett foster och en parasit och träd. Jag gjorde ultraljud i vecka 7 och såg hjärtat så. I vecka 10 ett annat ultraljud och då rörde bebis på sig och hade små armar och ben. I vecka 14 på kub ultraljudet levde min bebis runt i magen och såg "färdig" ut.
Ja, parasiter brukar ha hjärtan. De brukar också leva. Det innebär inte att de klarar sig utan sin värdorganism. Ett 14 veckor gammalt foster kan inte leva utanför livmodern.
Med andra ord menar du med parasit argumenten att så länge inte bebisen klarar sig utanför magen så är den inte värd att leva? Uppfattar jag dig rätt så? Alltså om bebisen är 23 veckor klarar den sig ofta och har rätt att leva då eller? Men 5 veckor innan , i vecka 18 så räknas den inte som människa utan en parasit för dig eller? Snacka om hjärtlösa argument!
Nej, det har jag inte sagt heller. Det är upp till kvinnan som bär fostret att avgöra om den har "rätt" att leva.