• Anonym (Migrän)

Är migrän ett giltigt skäl att sjukskriva sig?

Jag jobbar inom hemtjänsten, och vi har alltid kort om folk. För ett par dagar sedan hörde jag att en av mina kollegor var sjuka. Men så senare på dagen hörde jag chefen prata i telefon (hon pratar väldigt högt och springer alltid igenom hela byggnaden, så det är svårt att missa henne), och då sa hon "Jamen, NN har migrän och då tycker inte jag att hon är sjuk på riktigt!"

Jag blev lite illa till mods då jag just blivit gravid och inte kan använda min migränmedicin, får jag ett anfall så KOMMER jag vara borta en halv dag minst. Jag får synbortfall, illamående, känselavdomningar i ansikte och händer och extrem yrsel utöver smärtan. Så för att kunna garantera säkerheten för både mig själv och mina kunder på jobbet så KAN jag inte jobba då. Men hur kul är det att ringa till sin chef och säga att man har migrän, och man då vet att hon inte anser att det är en "riktig sjukdom"? Visst, hon fattade att tjejen inte kunde komma, men att hon uttrycker sig så till andra?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är migrän ett giltigt skäl att sjukskriva sig?
  • Aaliyah

Chefen kanske inte vet tillräckligt om migrän, du kanske får utbilda henne lite.

• MajaVira

Jag tycker både migrän och "vanlig" huvudvärk är tillräckliga för att stanna hemma från jobbet, det är ju hur man mår som räknas och inte vad orsaken är (enda undantaget är väl om man är bakis, vilket är helt självförvållat...).

• Anonym

Öh den chefen borde kanske få känna på ett migränanfall så hon vet vad hon snackar om. Migrän kan vara otroligt handikappande, så till den grad att man inte ens kan ta sig upp från sängen för att gå på toaletten.

• Anonym (M)

"Inte sjuk på riktigt"!!! Chefen skulle själv ha migrän så får hon se hur lätt det är att jobba. Och i hemtjänsten också!!

Sen kan inte hon avgöra vad som är sjukdom och inte, är hon läkare eller?? Och sen prata bakom ryggen på  henne som var hemma för migrän, det är lågt. Så gör man inte om man är chef!! BASTA!!!!! 

• Aaliyah

Om du dessutom förklarar att du inte kan ta din migränmedicin för att du är gravid krävs det ju att chefen är grobian för att hon inte ska förstå

• Anonym

Nog är det giltigt skäl alltid och dagarna efter då man är "bakis".
    Om du berättar vem chefen är kan jag komma under ett anfall och kräkas på hennes skrivbord. 

• Litet My

Klart du skall få, däremot kanske du skall förklara för chefen vad migrän är då många tror att det bara är huvudvärk

• Purpurbräcka

Självklart får du sjukskriva dig för migrän! Man önskar nästan att din chef kunde få ett sjuhelvetes migränanfall så att hon fattar vad det handlar om.

Dessutom borde hon väl inte springa runt och hojta om vad den och den har för orsak till sjukskrivning?

• Eisa

Klart att migrän är en giltig anledning att sjukskriva sig. Jag har inte migrän själv men flera i min familj har och under ett anfall är de halvdöda.

• Anonym

Hmmm det låter som att chefen tror att migrän är samma som "lite ont i huvudet"...vilket det INTE är! Problemet är att en del okunniga människor inte fattar att migrän är en neurologisk sjukdom som är tusen gånger värre än vanlig huvudvärk! Åh jag blir så trött på att okunniga människor inte förstår skillnaden mellan riktig migrän och huvudvärk Skrikandes jag har själv migrän och jag blir galen på attt hela tiden behöva förklara skillnaden mellan migrän och vanlig huvudvärk. Javisst när man har migrän så har man ont i huvudet men det är så extremt mycket värre än vanlig huvudvärk. Många med migrän får yrsel,kräkningar, aura,illamående och en huvudvärk från helvetet när de har migrän. jag brukar försöka förklara det som den värsta kräksjukan plus den värsta huvudvärken plus yrsel plus aura....Det värsta är att människor som inte har migrän tror att just DERAS huvudvärk som de kanske har haft någon gång är den värsta huvudvärken man kan ha...vilket det ju INTE är.....det brukar vara svårt att få folk att fatta att den huvudvärk de haft inte är den värsta huvudvärk en människa kan ha, att migrän faktiskt är värre.....
    Tyvärr måste du utbilda din chef!

Svar på tråden Är migrän ett giltigt skäl att sjukskriva sig?