• Anonym

Är migrän ett giltigt skäl att sjukskriva sig?

Öh den chefen borde kanske få känna på ett migränanfall så hon vet vad hon snackar om. Migrän kan vara otroligt handikappande, så till den grad att man inte ens kan ta sig upp från sängen för att gå på toaletten.

• Anonym

Nog är det giltigt skäl alltid och dagarna efter då man är "bakis".
    Om du berättar vem chefen är kan jag komma under ett anfall och kräkas på hennes skrivbord. 

• Anonym

Hmmm det låter som att chefen tror att migrän är samma som "lite ont i huvudet"...vilket det INTE är! Problemet är att en del okunniga människor inte fattar att migrän är en neurologisk sjukdom som är tusen gånger värre än vanlig huvudvärk! Åh jag blir så trött på att okunniga människor inte förstår skillnaden mellan riktig migrän och huvudvärk Skrikandes jag har själv migrän och jag blir galen på attt hela tiden behöva förklara skillnaden mellan migrän och vanlig huvudvärk. Javisst när man har migrän så har man ont i huvudet men det är så extremt mycket värre än vanlig huvudvärk. Många med migrän får yrsel,kräkningar, aura,illamående och en huvudvärk från helvetet när de har migrän. jag brukar försöka förklara det som den värsta kräksjukan plus den värsta huvudvärken plus yrsel plus aura....Det värsta är att människor som inte har migrän tror att just DERAS huvudvärk som de kanske har haft någon gång är den värsta huvudvärken man kan ha...vilket det ju INTE är.....det brukar vara svårt att få folk att fatta att den huvudvärk de haft inte är den värsta huvudvärk en människa kan ha, att migrän faktiskt är värre.....
    Tyvärr måste du utbilda din chef!

• Anonym

jag är lärare och har migrän. Alla på mitt jobb vet om det. Jag har medicin givetvis och jag får ju inte alltid migrän på en arbetsdag så det kan gå länge emellan att jag behöver sjukskriva mig. Men om det slår till och medicinen inte hjälper, då KAN jag inte jobba! Går bara inte, inte ens under pistolhot. Självklart ska du sjukskriva dig om du mår så dåligt att det inte går!

• Anonym

Man avgör väl själv om man kan jobba eller inte, när man sjukskriver sig 1-2 dagar (upp till 5 dagar)!

Känner kollegan att hon inte kan jobba så gör hon helt rätt i att stanna hemma. Det är sååå störande med folk som går sjuka till jobbet och gör ett dåligt jobb, eller går runt och hostar så man tror de ska kvävas. Kul när det sitter nån vid fikabordet och ser smittsam ut...inte!

• Anonym
    Fabella skrev 2012-07-01 21:21:06 följande:
    Ring facket....
    Jaaaa!
    Och glöm inte det obligatoriska  A N M Ä L !!!
  • Anonym
    Fabella skrev 2012-07-01 21:21:06 följande:
    Ring facket....
  • Anonym

Har man aldrig haft migrän är det svårt att förstå hur jobbigt det är, men det var ju väldigt oprofessionellt att säga så så öppet.

• Anonym

Man behöver väl inte ange anledning? Bara säga att man är sjuk och inget mer.

• Anonym
    Nape skrev 2012-07-02 08:49:45 följande:
    TS. Jag tycker du ska hämta en broschyr om migrän. Finns säkert på apoteket, eller att man kan beställa från nätet.

Ge den till chefen och be henne läsa den. "Jag råkade höra vad du sa om migrän. Jag har migrän och skulle vilja att du läste den här broschyren, så kanske du förstår hur det är att få ett migränanfall. Det skulle kännas bra för mig om du tog dig den tiden, för jag vill inte att du ska tro att jag inte VILL jobba om jag får ett anfall. Jag KAN inte jobba då. Nu gör jag allt för att undvika få migränanfall. Jag sover ordentligt och ser till att äta bra. Men OM jag får ett anfall vill jag att du vet varför jag stannar hemma."
    Jättebra!
Svar på tråden Är migrän ett giltigt skäl att sjukskriva sig?