• Sanda

Magsmärtor på 5:åring

Om era barn runt denna ålder haft återkommande magsmärtor, vad har det visats sig vara då? Känner mig desperat

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Svar på tråden Magsmärtor på 5:åring
  • Sanda

Hon har åkt in akut flera gånger, de känner på magen som är mjuk och fin sen skickar de hem oss. Husläkaren har satt henne på laktosfri diet först och det senaste laktulosdroppar. Inget som hjälp nämnvärt.

• Agnes72

nu vet jag för lite om hur magsmärtorna ter sig, ser ni något samband, med viss kost t ex?
    Jag hade förr provat helt mjölkprotein fri kost. Mjölkallergi kan slå till även på lite äldre barn. Vår son föddes med det, kompisens barn utvecklade det vid 8 år.

• pigglet

Njursten. Men det var väldig speciell typ av smärta.

Hur yttrar sig smärtan för er 5-åring? Det kan ju vara nästan vad som helst, det finns så mycket "i magen" liksom. En arbetskompis hade en 10-åring som var jättedålig hela våren, låg inlagda lääänge pga smärtorna. De blev nog aldrig riktigt kloka på vad det var, men han mår bättre nu i alla fall. Behöver molvikol (?) för att inte få ont, så något med "förstoppningsproblematik" har nog också varit inblandat. 

• Sanda

Hon lägger sig i fosterställning och skriker, gråter häftigt. Nästan bara på kvällen/natten. Flera gånger i veckan. Det är aldrig i samband med mat, men det kanske kan komma i efterhand? Pekar på hela magområdet och förklarar det som att det onda åker omkring i magen.

• kutiom

Min dotter fick ont i magen och började lägga sig på golvet, på mage. Sen vaknade hon även på natten och grät för att det gjorde ont.

De sa att hon hade förstoppning eftersom en läkare kände något hårt i magen och då hon även spydde några gånger kan detta ju varit rätt. Laktulosen hjälpte däremot noll och inget så den slutade vi med eftersom den bara smakade illa och hon att hon spydde trots detta. Spydde gjorde hon för övrigt inte många gånger alls, tre stycken totalt tror jag.

Jag tror att min dotter är lite känslig och satte sin oro i magen för efter lite ändrade rutiner på dagis slutade hon lägga sig ner där. Hemma fick hon mer akut ont om något hände till slut men det gick över efter att vi pratat om det.

Detta blev visst lite lätt rörigt, hoppas det är lite förståeligt i alla fall

• Trulis78

Min dotter på sex år har gastroesofagal reflux. Det betyder att magmunnen inte kan hålla tätt utan släpper upp mat tillbaka till matstrupen från magsäcken. Dottern har främst ont i magen i samband med sömn = ligger ner så att maten kan åka hiss i halsen. Magontet kan också komma i samband med mat eller gärna en stund efter då maten börjar hissa runt. Dottern kan också få sådär ont som du beskriver så att hon får panik. (Vuxna kan ibland tro att de får hjärtattack när det egentligen handlar om gastroesofagal reflux).

Om det skulle röra sig om gastroesofagal reflux för din dotter så kan det hjälpa att inte äta eller dricka något innan sänggående (gärna två timmar innan om det är möjligt) samt att höja upp huvudänden på sängen någon decimeter för att försvåra för maten att tränga uppåt.

• cosinus
    Sanda skrev 2012-07-01 23:23:32 följande:
    Hon lägger sig i fosterställning och skriker, gråter häftigt. Nästan bara på kvällen/natten. Flera gånger i veckan. Det är aldrig i samband med mat, men det kanske kan komma i efterhand? Pekar på hela magområdet och förklarar det som att det onda åker omkring i magen.
    När det går över går det över tvärt eller långsamt? Min son gör precis som din dotter ibland (han är nu 6 år). Han får så ont så han bara ligger och krampar i fosterställning och gråter, vi brukar avvakta en halvtimme och precis när vi är beredda att ge upp och åka in akut så bara släpper det. Vi har ingen aning om vad det är men för min son händer det inte alls lika ofta som för din dotter. En gång varannan månad snarare men det är också alltid kväll.

Min syster fick som liten körtelbuk (har ingen aning om vad det är) och då hade hon fruktansvärda magsmärtor på nätter-kvällar under en tid, men det har jag för mig gick över rätt fort....men hon var inne på sjukhus då en massa så hon kan ju ha behandlats. Jag var för liten för att minnas.
  • Sanda

Ja det går över efter ett tag, lagom tills man är på akuten som du säger. Jag misstänker att det kan vara onda gaser. Men man vill ju ha svar så det inte är något mer allvarligt. Ska avvakta tills det händer en gång till sen ska jag kräva en större undersökning än att de bara klämmer på magen

• Sillö

Kräv en ultraljudsundersökning om det händer igen. På min son upptäcktes "körtelbuk" vid ul. Det kan uppstå efter en virusinfektion och är vanligt bland barn. Det gör ont i nedre delen av magen och kan förväxlas med blindtarmsinflammation utan ordentlig undersökning. Även blindtarmen kan upptäckas med ul.

Svar på tråden Magsmärtor på 5:åring