• Anonym

Dubbelt boendeförsäkring

Varför "köper" inte banken att man har det? De räknar ändå på att jag måste ha buffert för dubbelt boende i 1 år :( Men vad är det då för vits med försäkringen?

• Svar på tråden Dubbelt boendeförsäkring
  • Anonym

Vad ska du med dubbel hemförsäkring till? Hemförsäkringen följer den adress du är skriven på och täcker för andra adressen du bor på.

• tystlängtan
    Anonym skrev 2012-07-01 21:52:35 följande:
    Vad ska du med dubbel hemförsäkring till? Hemförsäkringen följer den adress du är skriven på och täcker för andra adressen du bor på.
    Tror inte det är dubbel hemförsäkring som avses i TS, utan en försäkring som ersätter för dubbla boendekostnader i samband med flytt exempelvis.

Har dock inget svar på frågan som TS undrar över... 
  • Ms H

Vad är det för villkor på en sådan försäkring? Täcker den alla kostnader för den gamla bostaden, eller något annat?

• Anonym

Vet inte riktigt hur det fungerar men står att nya byggbolaget står för kostnader man har med gamla lägenheten om den inte blir såld på 3 mån men sen då? Hur som helst verkar inte banken ta hänsyn till det när man söker lån, eftersom de kräver att man ska klara dubbelt boende i 1 år nu: (

• Ravenna
    Anonym skrev 2012-07-02 09:50:07 följande:
    Vet inte riktigt hur det fungerar men står att nya byggbolaget står för kostnader man har med gamla lägenheten om den inte blir såld på 3 mån men sen då? Hur som helst verkar inte banken ta hänsyn till det när man söker lån, eftersom de kräver att man ska klara dubbelt boende i 1 år nu: (
    Jag tycker att du ska prata med en annan bank. Olika banker kan ha olika policy kring detta.
  • Anonym

Eftersom bostadsmarknaden ser ut som den gör, och det inte är säkert att man klarar sina boendekostnader om man inte får sålt ganska snabbt så är det ju kanske inte så konstigt. Det var ju dessutom "bara" 3 månaders dubbla kostnader som täcktes...

Jag har två vänner som bygger hus just nu, och en som snart ska dra igång. De som snart ska börja har sålt sin lägenhet och skaffat en hyresrätt istället, just för att slippa det problemet. Av de två vännerna som bygger just nu så ska en av dem flytta in i veckan, de har sedan årsskiftet bott i en andrahandslägenhet efter att de sålde sitt tidigare hus. De andra har flyttat in hos sina föräldrar, har rivit sitt hus och bygger nytt på samma tomt.

Att ha två lån samtidigt är det väldigt få som får, om de inte har ekonomiska marginaler att klara båda lånen samtidigt som de uppfyller bankens övriga krav.

Det är en konsekvens av att trycket inte är så hårt på bostadsmarknaden just nu, att många bostäder står tomma en längre tid innan de blir sålda.

• Anonym

Jag funderade först oxå på att göra så, skaffa hyresrätt el andrahandsuthyrning emellanmen tyvärr kom jag inte igång med försäljningen förrän i juni o var väl lite naiv som trodde det skulle bli enklare. Nu är det bara 3 mån kvar till inflyttningen så jag hoppas den blir såld innan dess, men problemet är ju att banken är skeptisk å jag måste in med handpenningen snart: s

• Anonym
    Ravenna skrev 2012-07-02 10:12:05 följande:
    Jag tycker att du ska prata med en annan bank. Olika banker kan ha olika policy kring detta.

Ja, du har nog rätt i att jag tyvärr måste byta bank :o
  • Anonym

Ja, semestertider är ju oftast inte bästa läget för försäljningar... Så det var ju synd att du inte kom igång tidigare.

Problemet är väl också att även om du skulle få den såld idag är det ju inte säkert att det blir inflyttning förrän om 3 månader, och det är först då du får köpesumman... Det är köparens marknad, på bostadsmarknaden, just nu.

• Anonym

Ja, det verkar tungt på marknaden men får man bara en köpare och skriver kontrakt så löser det sig. Det är kravet från min bank och då får jag mitt handpenningslån till min nya så allt hänger bara på att få en köpare nu. Kan hända att andra banker inte är lika hårda på att man måste ha buffert för att klara dubbel hyra i ett helt år men det innebär att jag missar mitt lite förmånligare lån eftersom jag jobbar i banken och har personallån. Har inte så bra koll på hur förmånligt det är iofs, det kanske inte skiljer så mycket egentligen.

• Ms H
    Anonym skrev 2012-07-02 09:50:07 följande:

Men då är ju din kostnad för dubbelt boende i 1 år vad nio hyror (och andra kostnader som försäkring mm) kostar dig.
  • Anonym
    Ms H skrev 2012-07-05 19:39:08 följande:
    Men då är ju din kostnad för dubbelt boende i 1 år vad nio hyror (och andra kostnader som försäkring mm) kostar dig.

Ja, det är sant! :) Men tyvärr kör banken sina schabloner o tar inte hänsyn till varianter :(
Svar på tråden Dubbelt boendeförsäkring