• Charlotte1987

Mitt barn "straffar..?" sin mormor :(

Hej! Jag hoppas du kan svara på detta. Jag har ett STORT problem. Jag bor ca50 mil från min mamma, vi träffas ca2-3 ggr om året ca 1-2 veckor per gång. Dotterns första år åkte vi och hälsade på min mamma ganska ofta, ca var annan månad. När hon närmade sig 4 månader så blev hon helt hysterisk varje gång vi träffade mormor, hon gallskrek varje gång hon närmade sig henne. Detta har fortsatt VARJE gång vi träffar mormor. Sedan hon blev 1 ½ (hon fyller 2 år denna månad) så kan hon även slå till mormor varje gång vi ses, Nej mormor säger hon. Detta gör både mig och självklart min mamma väldigt ledsen. För min dotter beter sig inte så här med någon annan än henne, andra vi träffar kan hon bli riktigt mysig och go med. Jo faktiskt så kan hon bete sig såhär mot mig när hennes pappa är med. Min mamma har då försökt att låta min dotter tagit det första steget, hon har sagt hej till henne men inte så mycket mer. Men det blir inte bättre. Därimot har min mamma faktiskt varit barnvakt över någon timme de gånger vi hälsat på. Under den tiden har hon tytt sig till min mamma först och det har gått jättebra tills vi kommer tillbaka hem.
    När vi inte ses så pratar vi ofta genom webcamen eller i telefonen. Min dotter vet precis vem hon pratar med i telefonen och känner igen hennes mormor på webcamen. Hon kan även säga till när hon vill ringa till sin mormor.

Varför beter hon sig såhär? Det är riktigt jobbigt och jag vill bara gråta varje gång :( Jag ser hur det riktigt sårar min mamma som så gärna vill vara med sitt barnbarn då hon kan.

• Svar på tråden Mitt barn "straffar..?" sin mormor :(
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är inte ovanligt att barn gör så här mot de personer som är viktiga för dem. Därför ska varken du eller mormor uppfatta det som om hon inte tycker om, när det är precis tvärt om.
    Du säger att med andra personer går det riktigt bra. Ja, för de är inte så viktiga som mormor förmodligen har blivit. Men din dotter har mött henne, varit intensivt med henne och sedan skiljts från henne, upprepade gånger med ganska långa mellanrum. Jag tror att din dotter uttrycker sin besvikelse på att mormor varit försvunnen så länge och då straffar hon henne genom att slå henne.
    Det är då viktigt att inte uppfatta det som att dottern tycker illa om henne, för det är helt fel. Mormor och du ska i stället se till att hon vågar lita på mormor igen. Hjälp mormor att hitta på roliga saker med henne och gärna utan dig så de kan bygga upp sin egen relation.
    Så ge inte upp. Låt henne inte slå. Krama tillbaka i stället. Och sluta framför allt att gråta över detta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Mitt barn "straffar..?" sin mormor :(