Inlägg från: ElinPeelin |Visa alla inlägg
  • ElinPeelin

Midsommargänget III

kopierat fr vårdguiden:

Viktiga hormoner
    För att implantation ska ske måste livmoderslemhinnan påverkas av gulkroppshormon (progesteron) som bildats i äggstocken. Gulkroppen producerar stora mängder progesteron under cirka 14 dagar. Om befruktning sker fortsätter gulkroppen att producera progesteron under ytterligare några veckor. Det leder till att att ägget kan fastna och att menstruationen uteblir.

Några dagar efter det att ägget befruktats bildas det ett nytt hormon som heter HCG. Det är det hormonet du mäter med ett graviditetstest. HCG-hormonet stimulerar gulkroppen att fortsätta sin produktion av östrogen och progesteron till dess att moderkakan bildats. Allt detta bidrar till att fostret kan utvecklas och växa.

Det händer att befruktade ägget inte fastnar eller stöts ut från livmodern. Detta brukar yttra sig som en något försenad mens. Du hinner kanske inte ens märka att en graviditet har varit på gång.

• ElinPeelin

koierar även denna från andra länkar jag har sparade:

Efter att ägget har lossnat börjar ett annat hormon, progesteron, att bildas i äggstockens gulkropp. Progesteron tillsammans med östrogen gör att livmoderslemhinnan mognar och förbereder sig att ta emot och försörja ett eventuellt befruktat ägg genom att körtlarna i slemhinnan fylls med näringsrikt sekret.

Om ägget inte befruktas slutar produktionen av östrogen och progesteron från gulkroppen, vilket i sin tur leder till att livmoderns slemhinna stöts ut. Det blöder från de många blodkärlen i slemhinnan. Mensen har börjat. Blödningen, menstruationen, pågår fram tills att ny slemhinna har börjat bildas. Detta brukar ta från några dagar och upp till en vecka.

• ElinPeelin

Rally, några dagar hit o dit, spelar ingen roll Hos mig så diffar det, eftersom UL sa att jag hade gått en vecka mindre än vad jag har. Men vi vet ju när jag blev inseminerad... Strunt samma.

• ElinPeelin

nu ska jag ge mig ut och köpa lite påskägg...

• ElinPeelin

Min kompis hade ringt hem hit igår när jag var på IRLfika med er, och hade sagt att jag var ute o drack öl med mina webbkompisar. Hon ringde såklart idag och var HUR nyfiken som helst... jag svammlade mest när jag skulle förklara... JAG ÄR SÅÅÅ dålig på att ljuga...

• ElinPeelin

Tant Hund. Vem är dendär hunden egentligen, är det er?

• ElinPeelin

Toca, du får prova Rallys kolasnittar. Hörde av Oz att dom är helt fantastiskt goda! Måste prova göra dom snart själv, har sparat ner receptet.

Kommit hem fr vattengympan. Känner mig jättetrött. Men blir nog hemma imorgon oxå, eftersom jag har ju redan fått min karensdag idag...

• ElinPeelin

min sambo köpte precis en kanelbulle från 7eleven till mig. Den var HÅRD, så han micrade den åt mig. DET ÄR KÄRLEK!!!

• ElinPeelin

vattengympan var rolig men hade en vikare igen, så det är olika program varje gång, men det är nästan bara en fördel, så man får testa olika saker. Roligast är att cykla på frigolit cyklar

• ElinPeelin

ska lägga mig nu, och läsa, kram kram

Svar på tråden Midsommargänget III