• Meurlin

sonen pratar ej

Jag har en dotter som är 5 år och fortfarande inte säger mer än mamma och pappa. Hon har ännu ingen diagnos, läkarna har inte lyckats hitta något fel. Hon är allmänt sen och var tex över 2 år innan hon gick.
    Men hon är helt fysiskt frisk och förstår allt vi säger. Vi tecknar med TAKK-tecken och hon kommunicerar mycket med olika ljud samt att hon pekar på saker hon vill ha.
    Ingen som varit med om något liknande?

• Meurlin

Oj, vad intressant trebarnsfar. Min dotter har också gått igenom en massa kontroller utan resultat. Det enda som inte är gjort är en magnetröntgen av hjärnan...
    Får man fråga hur din flicka fick sin hjärnskada? Pratar hon idag? Jag är så himla rädd för att det är fostervattenprovet som har orsakat min dotters svårigheter. Jag hade en normal graviditet och förlossning och vi har inga ärftliga sjukdomar i släkten, varken på min eller pappans sida.

• Meurlin

Samtliga läkare vi träffat, och det är flera stycken, har sagt att hon är inte det minsta lilla autistisk. Psykologen som gjorde utvecklingsbedömningen tyckte däremot att hon hade "vissa autistiska drag". Hon är väldigt social och kramig men tydligen så reagerar flickor annorlunda på autism. Men det har inte gjorts någon direkt autismutredning. På HAB tycker dom mest att vi ska vänta och se...

Svar på tråden sonen pratar ej