• Paisley

sonen pratar ej

Saker som läkarna kan göra är:

EEG (kollar om det finns epilepsi)

Magnetröntgen (kollar om hjärnan ser normal ut)

Microarray (ett omfattande kromosomtest som visar om utvecklingsstörningen beror på något genetiskt)     

En autismutredning kan också göras. 

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Trebarns far skrev 2012-08-22 08:10:50 följande:
    Vå dotter har en ovanlig hjärnskada som gör att hon inte pratade. Sa endast mamma vid ca tre års ålder. De utredde henne för en massa saker och det tig ca 2,5 år innan vi fick diagnosen. Hon har en ovanligt mild form av denna skada och för hennes del sitter det bara på talcentret. När man läser på amerikanska sidor om detta verkar det som flera av dem som har diagnosen har betydligt större problem och skadan sitter även på andra delar av hjärnan. En del har även fått en autistisk eller utvecklingsstörningsdiagnos först och sedan har man hittat skadan.

Vad heter det för något?
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Meurlin skrev 2012-08-22 09:05:31 följande:
    Oj, vad intressant trebarnsfar. Min dotter har också gått igenom en massa kontroller utan resultat. Det enda som inte är gjort är en magnetröntgen av hjärnan...
    Får man fråga hur din flicka fick sin hjärnskada? Pratar hon idag? Jag är så himla rädd för att det är fostervattenprovet som har orsakat min dotters svårigheter. Jag hade en normal graviditet och förlossning och vi har inga ärftliga sjukdomar i släkten, varken på min eller pappans sida.

Har ni gjort en autismutredning?
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Meurlin skrev 2012-08-22 13:06:28 följande:
    Samtliga läkare vi träffat, och det är flera stycken, har sagt att hon är inte det minsta lilla autistisk. Psykologen som gjorde utvecklingsbedömningen tyckte däremot att hon hade "vissa autistiska drag". Hon är väldigt social och kramig men tydligen så reagerar flickor annorlunda på autism. Men det har inte gjorts någon direkt autismutredning. På HAB tycker dom mest att vi ska vänta och se...

Jag skulle säga att psykologen oftast har mer erfarenhet än läkare som inte jobbar inom just det området. Jag har också gått till läkare med sonen och fått höra att det verkar vara normal blyghet. Men psykologen har sagt att det är det absolut inte.

Det som märks tydligt hos honom är bristen på ögonkontakt och ett dåligt samspel, få gester och ansiktsuttryck jämfört med andra barn. Men han kan peka nu efter att vi har tränat honom, och han är ändå liten.
    Det är en känsla av att man får ge honom mycket mer än vad han ger tillbaks, i form av kontakt och gensvar osv. 

Man ska aldrig vänta och se när det finns autismsymptom. Aldrig.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden sonen pratar ej