• Äldre 2 Jul 18:14
    909936 visningar
    7555 svar
    7555
    909936

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Hej jag är inte gravid men är överviktig och kämpar för att bli gravid.
    Har försökt få ett pluss i lite mer en 1år.
    Känna så jobbigt att de inte blivit något en.
    Ska snart få komma till gyn och kolla upp oss,jag vet att de beror mycket på vikten att de inte blivit plus en men jag har gått ner lite granna och kämpar vidare med de.

    Åt ni några tabletter som hjälpte att bli gravid eller gjorde ni som vanligt?

    Jätte stort grattis till dig/er för erat +:). 

  • Äldre 2 Jul 22:20
    #9

    Glömde skriva att jag nu väger ca 139kg och har redan gått ner 6kg på 1månad körde ca två veckor med pulverdiet sedan räknade jag lite kalorier och nug ått över till mina matskopor och portionerar upp maten med dom fungerar kanon bra.

    Hs78: Undrar en sak du behöver inte svara om du inte vill.
    Hade du problem med mensen,oregelbunden eller att äl krånglade innan du blev gravid med första barnet?

    För jag ahr jätte oregelbunden mens den kan vara från 35-66dagar och äl har jag ingen koll på alls.
    Jag äter nattljusolja,folsyra och zink tabletter och sambon äter folsyra och zink han också har hört att de kan hjälpa simmarna att bli starkare och snabbare. 

    Vill så gärna bli gravid har försökt i över ett år nu börja kännas hopplöst:(.

     Kram

  • Äldre 3 Jul 07:56
    #15
    Hs78 skrev 2012-07-03 07:30:03 följande:
    Miala 90: nej jag har iprinsip alltid haft regelbunden mens, hoppat någon månad men de gånger går att räkna på en hand;)
    Gu vad skönt att den har varit regelbunden,de underlättar ju:).
    Jag hoppas jag får hjälp med att få den regelbunden men tabletter hos gyn sen,och så klart fortsätta äta bra mat och lagom. 
     
  • Äldre 20 Jul 19:51

    Hej hoppar gärna in här. Vet inte om jag skrivit förut men men.
    Jag är inte gravid en men har kämpat i mot de i över ett år med sambon.
    Men jag har övervikt väger just nu 140kg men går upp coh ner hela tiden var bara för några dagar sedan nere på 137.
    Men för ungefär 6veckor sedan vägde jag 146kg och gick på på pulverdiet och gick ner till 140kg så är nog dags att börja med de igen. 
    Några tipps på hur jag ska orka kämpa vidare eller tipps på att bli lättare gravid?
    Kram 

  • Äldre 20 Jul 20:03
    thebird skrev 2012-07-20 19:55:11 följande:
    Maila 90, jag gick ner 25 kg med LCHF mellan graviditeterna. Det är mao min rekommendation, svältdieter tror jag inte man blir bra av..
    Har testat lchf men de fungerar inte riktigt för mig klara mig inte utan bröd,pasta och potatis de var de ajg ramlade dit på alla tre gånger jag testat lchf.
    Grattis till att de gick så bra att gå ner så mycket:). 
  • Äldre 20 Jul 20:55
    Flägg skrev 2012-07-20 20:11:08 följande:
    Jag gick ner 10 kg innan jag vart gravid. Antagligen det som behövdes då ägglossningen kom igång. Jag körde med mindre kolhydrater, tog alltså inte bort dom helt men drog ner rikligt.
    Gu vad bra kämpat:). Grattis till nedgången av vikten och gravideteten:).
    De är nog de jag behöver göra här kämpa med att gå ner för att få igång äl för den fungerar inte riktigt.
    Jag testar nu och ska se om jag har äl över huvudtaget. 
    Ska försöka dra ner mer på pasta,potatis och bröd.
    Whoeix skrev 2012-07-20 20:30:38 följande:
    Tigerkakan: precis så som jag känner! Hoppas att det för en gångs skull är helt normalt. Min kropp tycks inte eta vad det betyder annars. -.-

    Ang viktnedgång, så har jag gått ner 35kg under tre år. Detta med mindre portioner, bättre mat (men fortfarande kolhydrater och fett och salt och socker och allt, vanlig mat helt enkelt.) Nästan alltid hemlagat från grunden, inga halvfabrikat, bättre mående psykiskt och MOTION.
    En cykeltur i raskt tempo på 6km per dag gör guld för välmåendet och kroppen! Simma är roliga och bra det med :)
    Ska se om de fungerar för mig att dra ner på kolhydraterna.
    Jag har ju skopmått som jag köpte på apoteket där jag kan mäta upp maten i men tycket att de blir så mycket pasta konstigt. 
    Ska nog dra ner på pastan och mer kött och grönt kanske.
    Cykla kan jag försöka göra få i gång cykeln bara:).
    Sagolina skrev 2012-07-20 20:32:11 följande:
    Jag tipsar som Flägg om att dra ner på kolhydraterna, till exempel helt hoppa över vid en måltid/dag om du vanligtvis äter vid varje måltid. En annan sak som har hjälpt mig är att se till att dricka tillräckligt med vatten, eftersom det är lätt att missta törst för hunger. Och så ger vätskan lite mättnadskänsla:P

    Sen många små måltider under dagen istället för några stora. Typ frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Och att inte äta för mycket sent på kvällen. Jag försöker helt undvika att äta efter 7, då jag går och sova mellan 9 och 10 på kvällarna. 
    Vatten dricker jag redan mycket av är de enda jag dricker under dagen gillar inte kaffe eller te som tur är.
    Och inte ofta de blir dricka heller.
    De med måltiderna har jag svårt för och specielt frukost de är de jobbigaste på dagen. Att få i sig frukost.
    Mellanmål är med svårt tycker jag vad ska man äta då ide?
    Här så äter man sent på kvällen mellan 19-20på kvällen blir de middag efter som sambon kommer hem i från jobbet runt den tiden. 

    --------------------------------------------------
    Tacks å jätte mycket för alla tippsen tjejer:).

     
  • Äldre 21 Jul 11:15
    Sagolina skrev 2012-07-21 06:01:40 följande:
    Miala: Jag äter frukt, fil eller yoghurt som mellanmål för det mesta. Just nu är jag kär i Granny Smith äpplen, så eftermiddagens mellanmål består nästan alltid av ett sådant. Positiva med att vara gravid(för mig i alla fall) är att kroppen inte klarar av lika stora portioner mera. Det går verkligen inte att äta mera då jag är mätt, får inte ner det.

    Frukost är min absoluta favoritmåltid, så där har jag inga tips åt dig hur du skall få i dig ordentlig frukost... 
    Det  beror det väl på om man är hungrig på morgonen eller inte. Eftersom jag är utan att äta i ungefär 12h under kvällen/natten så är jag alltid hungrig då jag vaknar! 

    Tråkigt då sambon kommer hem så sent. Vi är ibland i samma situation (sambon jobbar skift), men då äter jag själv på kvällen då jag har kommit hem. Sen sitter jag med i bordet med honom och pratar medan han äter, ibland dricker jag en kopp te eller så tar jag bara ett glas vatten. Fungerar för oss. 
    Äter jag sent försöker jag hålla igång lite längre på kvällen, så att matsmältningen inte saktar ner för snabbt efter måltiden.
    Jätte bra tipps men svårt för mig att få med fil till kursen jag går på men frukt går ju bra att ha med sig:).
    Jag brukar var jätte hungrig på morgonen men mår illa också så därför de är svårt att få i sig något. De är tråkigt att han kommer sen hem. 
    De gör jag i bland men tycket att efter en hel dag i rån varandra är de mysigt att äta tillsammans.
  • Äldre 4 Sep 18:01

    Hej tjejer.
    Jag har i dag varit hos gyn och fått reda på att jag har PCO.
    Och ja jag vet inte var jag ska ta vägen han tycker jag ska göra en gastrik bay pass operation för att ha någon chans att bli gravid:(.
    Jag ska till läkaren nästa fredag och få komma till dietist men ja jag vet inte vad och hur jag ska göra nu:(.
    Kram 

  • Äldre 5 Sep 12:34
    Blue skrev 2012-09-05 11:16:36 följande:
    Hej,

    Vilket tufft besked! Men, PCO är ju iaf ngt som ofta går att komma runt även om det är besvärligt. Satt själv och tog reda på info om gbp när jag hittade info om LCHF för några år sedan. Vet att det är en
    "diet" i blåsväder men den passade synnerligen bra för mig. Läste osökt om många med just PCO som blivit hjälpta av LCHF. Tydligen blir hormonerna jämnare utan insulinpåslag, vilket ju inte behövs om man äter LCHF. Googla och kika på om det kan vara något för dig. Kanske är det värt att testa innan du gör ett så pass stort ingrepp på din kropp som en gbp. Du kan ju dessutom försöka bli gravid under tiden du testar LCHF medan jag misstänker att du måste vänta ngt år efter en gbp innan det är ok att köra på. Men, som sagt, jag har inte läst jättenogrant om LCHF + PCO eftersom jag själv inte har några problem med sjukdomen. Varmt lycka till iaf. :)
    Hej tack för ditt svar.
    Lchf är go mat men har testat de en 2-3gånger under 2år tid och de har inte fungerat på mig jag har gått ner sedan gått upp igen.
    Och sedan saknade jag alla sakerna som man inte får äta så som pasta och brödet.
    Men jag tror att bara en op kan hjälpa mig läkaren i går räknade ut vad jag behöver gå ner och de är jätte mycket:/.
    Tack kram.
     
  • Äldre 5 Sep 14:37
    Blue skrev 2012-09-05 13:01:18 följande:
    Miala 90: Nä, är nog ingen "diet" i den bemärkelsen, snarare ett livsval. Finns dock kurser om man har lätt att halka brevid. I början saknade jag bröd o dyl, men för mig var det mer värt att må bra. Käkade dessutom något flatbröd till frukost med mkt pålägg. Sörjer att jag inte kan äta så nu, mår så bra, både i hud och mage men sedan ett par veckor mår jag illa av allt och får på sin höjd i mig lite yoghurt och rostbröd.

    Gick iaf ned 20kg under ett halvår när jag startade och var mkt strikt. Sedan har jag varit lite mindre restriktiv och då hållit mig på den vikten. Dock inte funkat under mina graviditer, mått för illa och inte klarat av matlagning, vilket ju är mer från "scratch" när man äter LCHF. Fick ett MA och har därför varit gravid i snart ett år, så det har varit struligt med maten. I bättre perioder har det dock funkat finfint med LCHF.

    Men, som sagt. Läs på, inte bara info utan även folks upplevelser är ett hett tips. Lycka till iaf vad du än känner blir bäst. :)
    Jo precis visst är de så lchf ska man äta som en livs stil de går inte så bra att sluta för man lägger på sig nästan direkt en del de man gått ner.
    Fy att du mår så illa måste vara jobbigt inget som hjälper i mot de?

    Gu vad bra kämpat 20kg de är inte lite de. Tråkigt om ditt mf,då måste du blivit gravid rätt fort igen då efter mf?
    Kram 
  • Äldre 5 Sep 14:39
    norskan skrev 2012-09-05 13:24:34 följande:
    Hur länge försökte du? När jag gick på det så var de 3 första veckorna hemska sen så mådde jag riktigt bra och allt sug var borta. Jag gjorde "fröknäckemackor" som jag åt när jag kände att jag ville ha något brödaktigt men då var det mest för att jag var sugen på vissa pålägg och tyckte att det var omständigt att äta det utan att ha det på något. 

    Finns ju också hur många olika LCHF produkter som helst nu om man känner att man gärna vill ha bröd och pasta så finns det LCHF-nudlar och LCHF-bröd.

    Hade jag mått bättre under graviditeten så hade jag ätit LCHF nu också men jag får helt enkelt vänta tills efter och då kommer jag börja så fort det bara går eftersom jag mådde så himla mycket bättre (och gick ner i vikt).

    Sen så är det väl som med alla dieter att man kan gå ner men börjar man äta skräp igen så går man upp.

    Och det är många som har gått ner minst lika mkt av LCHF som gbp.  
    Jag försökte en 3-4 månader åt gången men gick inte bra och passade inte mig kännde jag.
    De vet jag hittade många bra sidor men kom inte på att skicka efter något.

    Jag tror inte jag kan gå ner lika mycket av lchf som med en op.
    Ska snart få bollen i rullning  för op jag får träffa läkare nästa vecka.
    kram
     
  • Äldre 5 Sep 15:10
    Perpen skrev 2012-09-05 14:52:46 följande:
    Jag är opererad och vill bara säga att var noga med att verkligen tänka igenom det och inte rusha fram ett beslut bara för att en läkare kommit med det som förslag. Det är verkligen ett enormt beslut att fatta. Jag funderade till och från i ca 3 år på operationen innan jag satte igång processen. Jag har dock haft turen att vara en av dem som mått relativt bra efter operationen och klarar av att äta hyfsat normalt. Är bara några enstaka saker som inte fungerar längre.

    Om du väljer att operera dig så håller jag tummarna för att det går bra. Jag var gravid redan innan jag opererades, något som verkligen är "aja baja" men jag visste inte om graviditeten då och upptäckte den inte förrän 2 månader efter operationen. Det har varit ganska så kämpigt med läkning efter operation och graviditet samtidigt så var noga med att verkligen försöka följa riktlinjerna med att vänta med graviditet i minst ett år, för ditt eget välmåendes skull. Lycka till.

     
    Ne de vet jag men de känns som en lättnad också att veta att en läkare har sagt de och att de kan vara min enda chans till att bli gravid.
    Jag har inte stor chans att lyckas gå ner alla kg jag behöver gå ner för att få hjälp att bli gravid.
    Har funderat på op i 2år sedan min mamma gjorde en så funderat och tänkt har jag gjort. 

    Oj men inget man kan förutse att du skulle vara gravid och att de gick bra och att bebben endå ville stanna.
    De är ju de dom vill man ska vänta ett år innan man blir gravid,de vet jag inte om jag kommer kunna hålla och skydda sig igen när man inte gjort de på över ett år.

    När ska bebisen komma?
    Kram

     
  • Äldre 5 Sep 15:58
    Perpen skrev 2012-09-05 15:47:36 följande:
    Ja jag är faktiskt förvånad över att det inte blev missfall men bebisen tycktes inte ta skada av operation och narkos osv. 

    Enligt en av mina kirurger så tycks det vara ganska vanligt att folk blir gravida tidigt trots att man ska vänta ett år. Jag har fått höra att en tidig graviditet är oftast ingen fara för barnet men att det däremot kan bli kämpigt för modern. Men det är ju ganska stor skillnad också om man blir gravid 2 månader efter op eller typ 8 månader. Jag mådde uruselt p.g.a graviditeten fram till vecka16-17. När det var som värst mellan vecka 6-9 så brukade jag gråta ofta och ångrade operationen dagligen för att jag mådde så dåligt (men det var innan jag visste att det berodde på en graviditet och inte på själva operationen).

    Har fått höra att nackdelen med att bli gravid tidigt efter op är att det påverkar viktnedgången och kan göra så att operationens resultat inte är lika effektivt som om man väntat hela året ut.  Sen jag opererades i april har jag gått ner strax över 20 kg. Det låter som rätt mycket men hade jag inte varit gravid hade jag troligtvis gått ner mer vid den här tiden. 

    Men jag har också fått höra på många håll att operationen hjälp många som haft pco. Alltså pcon försvinner ju inte (om jag förstått rätt) men de har i alla fall lyckats bli gravida efter operationen så om det kan hjälpa dig kanske det är värt det, bara man är beredd på omställningen det innebär, personligen har jag fortfarande inte vant mig och då är det ändå över 3 månader sedan jag opererades.

    Bebisen är beräknad till den 8 januari, i morgon går jag in i vecka 23 Glad
    Fy vad jobbigt att du mådde så dåligt så måste de varit en lättnad att veta att de berodde en stor del på gravideteten.

    Men 20kg på nästan 6månader är ju jätte mycket ju var stolt och glad över de och sedan tänka på efter gravideteten att du kommer gå ner med då.

    Klart de är så att man kanske går ner saktare om man blir gravid tidigt men ett val man får ta själv.
    Får se hur jag kommer göra ett beslut för mig och sambon.

    Har redan väntat länge nog känner jag.
    De är ingen broska för mig jag är bara 22år men sambon är 40år i januari.
    Därför vill jag inte vänta för länge med barn.
     
    Ne pcon försvinner nog inte de vet jag inte men blir bättre om man går ner i vikt och kan få hjälp med tabletter om man inte blir gravid på egen hand eller kö för ivf som min läkare sa. 

    Kram
     
  • Äldre 4 Feb 22:16

    Hej på er.
    Jag har nu för snart 3veckor sedan gjort min GBP operation.
    Har gått ner 19kg och hoppas på att lägga undan kondomerna snart och försöka bli gravida igen.
    Väger nu 123kg från början vägde jag 142kg.
    Kram 

  • Äldre 4 Feb 22:28
    jashrinah skrev 2013-02-04 22:22:07 följande:
    vad kostar det att göra en sådan operation ? 
    Jag fick den genom landstinget så betalade inget alls.
    Beror på vilket landsting man bor i men BMI måste ligga mellan 35-40 för att få en remiss skickad i från vårdcentralen.
     
  • Äldre 5 Feb 11:14
    NovemberApril skrev 2013-02-05 02:36:11 följande:
    Miala 90, är det inte bättre att vänta ett år som rekommenderat? En av mina närmsta vänner gjorde sin GBP i Januari förra året och blev gravid efter 3 månader. Hennes graviditet gick inget väl och förklaringen hon fick var att hennes kropp inte kunde ge bebisen tillräckligt av det den behövde.

    Visserligen ett skräckexemplar men det innebär ju alltid risker som nyopererad. Förvisso som överviktig med..
    Ja jag vet man ska vänta 1år men finns inte i min hjärna en.
    Kommer inte orka vänta ett år till när man kämpat mot barn i 2år känns så jobbigt allt ihopa. 
    Åhh fy vad jobbigt för henne hoppas hon fick hjälp och fick närings drycker,tabletter m m.

    Men jag tänker att de kan ju hända saker ovadsätt om man blir gravid innan ett år eller efter ett år.

    En del tycker jag är egoistsjälvisk och dum i huvudet som vill planera när ajg vill bli gravid.
    Men om jag skylle bli gravid av misstag så skulle dom ta de bättre för då var de inte planerat.
    Sådana saker har man hört på ett forum jag skrev i på FB GBP opererade och gravid sida.
    Kram 
  • Äldre 5 Feb 17:45
    Erikas84 skrev 2013-02-05 17:34:36 följande:
    Jag har själv gjort en sån där operation, blev gravid efter ett år ganska precis men den graviditeten slutade i sent missfall (v.13) Nu är jag gravid igen och ska ha i april. 

    Inte för att på något sätt kritisera dig, men det är en väldigt dyr operation du har FÅTT. Ska du bekosta den själv får du betala runt 130.000:-. Nu har den mestadels finansierats av statliga medel, alltså VI som jobbar och betalar skatt har betalat din operation. Känns inte som om du tagit den riktigt på allvar eftersom du funderar på att lägga undan kondomerna inom en snar framtid. 
    Läkarna rekommenderar att MINST ett år ska ha gått innan du får bli gravid, en del säger till och med två år.

    Varför ville du göra operationen över huvud taget om du inte vill få ut det mesta möjliga av den??

    Du gör förstås vad du vill med dig själv och din kropp, men att riskera ditt ofödda barns liv (ja, så är det faktiskt) tycker iallafall jag är fruktansvärt egoistiskt! Visst, det kan bli komplikationer även om du väntat också, men varför inte lyssna på erfarna läkare som vet vad de pratar om?? Ett år går fort.  
    Beklagar ditt missfall:( jätte tråkigt.
    Jo den är dyr men var mitt ända sett att få barn också.
    Har PCO och vägde för mycket för att få hjälp av gyn att få igång min äl och mens.
    Den är så oregelbunden.
    Vi hade nu innan operationen försökt få barn i ca 1,5år men inget fungerade sedan till gyn och de var mig de var fel på och bestämde mig äntligen på att göra operaitonen efter att funderat på den i 2år innan.
    Min mamma har själv genomgått operationen. 
    Ett år för mig är jätte länge kommer inte kunna klara de,sedan vet man ju inte hur lång tid de tar att bli gravid inget säger ju att jag kommer bli gravid direkt för har ju ingen egen äl en. 

     
  • Äldre 11 Jun 21:19
    Yarrow skrev 2013-06-11 21:15:59 följande:
    I morgon blir min lilla plutt 4 veckor gammal. Han är fortfarande lite liten för sin ålder så vi har börjat att ge honom ersättning nu för att han ska biffa på sig lite. Nu är han mycket nöjdare och gladare och sover mycket bättre med så det är nog inte tillräckligt med näring i min mjölk.

     


    Vi planerar redan inför nästa bebis, är vi het galna eller? :D Var ju br 4 veckor sedan som jag stod på förlossningen och skrek på min man "Jag vet att jag har sagt att jag vill ha 4 ungar men när den här är ute så räcker det fanimej". haha.


    Åhh gud så söt han är och så mycket mörkt hår:).
    Bra de planera är alltid bra ju. 
     
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.