Anonym skrev 2012-07-02 21:27:31 följande:
Det är skillnad på att alltid komma först och veta hur värdefull man är som barn FÖR SINA FÖRÄLDRAR. De flesta barn får lära sig att det inte alltid är deras behov och vilja som man tar hänsyn till ute i "stora världen".
Sedan är det skillnad, min man som jag har mina barn med är minst lika viktig för mig som barnen så länge jag älskar honom och vi faktiskt har vårt liv tillsammans. Skulle kärleken till honom ta slut så är han naturligtvis inte lika viktig, medan jag ALDRIG kommer sluta älska mina barn.
En styvförälder som man inte har några barn med har man inte lika djupa band till. Klart att barnen faktiskt skulle komma före styvföräldern. Jag skulle aldrig göra något med en styvförälder, flytta, etc som kanske inte skulle vara det bästa för mina barn. Han skulle säkerligen inte heller kunna FÖRSTÅ att mina barn går först och prioritera dom på samma sätt som jag.
Den man man däremot har barnen MED vill ju troligtvis också barnens bästa och så länge man lever tillsammans så kommer man troligen överens om det mesta som gäller barnen (kanske inte gäller alla...).
Men, en kärnfamilj där man har varandra och sina gemensamma barn är alltid starkare än en familj med en styvförälder. Blod är tjockare än vatten helt enkelt...
Är det bara jag, eller är det bara jag som tycker det att du refererar till din evt nya sambo/man som "styvföräldern"? Låter ju som att du menar att du skulle varit tillsammans med DIN styvfar...
När du väl separerat och hittat en ny man som är din nya stora kärlek, kommer du inte tänka på honom som "den där styvföräldern jag är tillsammans med...". Han kommer vara lika viktig, eller kanske till och med ändå viktigare för dig än ditt ex var.
Självklart kan man ha lika starka band till en man inte har barn med.
Det är bara andra band.