• sextiotalist

Du kommer alltid vara nummer två!

Här finns ingen rangordning.

Så jag håller med dig.

Vi lever som en kärnfamilj, sambons barn är utflugna och vuxna. Men när vi har besök av dom, så är de lika rangordnade som oss andra.    

• sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 08:03:29 följande:
    Jag ser det som att min dotter kommer först, är det två akuta behov går dotterns behov först av dessa.

Enkelt, behöver både min man och min dotter sjukhusvård är det dottern jag kommer följa under sjukhustiden.
    En vuxen person brukar klara sig själv. Men barnen blir ju vuxna så småningom eller hur? att ett litet barn har ett större behov av en närvarande förälder/vuxeb är väl ingen som ifrågasätter.

Men om sambons vuxna barn och jag blir sjuka samtidigt, så är det graden av sjukdom eller behovet av en annan som är närvarande som kommer styra. 
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 08:21:08 följande:
    Oavsett hur gammal min dotter skulle vara, om sjukdomen var lika allvarlig så är det hon som går först.

Skulle hon ha ett sår på tån och min man döende så skulle vi troligen sitta där båda två.

Skulle båda vara döende, oavsett hur gammal hon är, så skulle jag sitta hos dottern.

Min sambos barn skulle tom prioritera mig om det var så illa. Så nej, här är alla lika viktiga.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 08:46:40 följande:
    Hur menar du? Vem skulle de prioritera dig över?
    Över alla andra. När jag mådde som sämst, då var mitt mående viktigast av allt. De prioriterade mig framför deras mamma.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 08:50:08 följande:
    Så om mamman hade mått lika dåligt som du, så hade de prioriterat dig?
    Det hade de nog inte, men det jag ville ha fram är att det är personens behov som är styrande. Och i vardagen så är det så att det brukar fungerar. Sedan kan man ju alltid dra ut det till sin spets, absolut.

• sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 09:04:41 följande:
    Jag drar inte ut det till sin spets. Om båda har samma behov, så väljer man en av dem. Den personen går före, och jag skulle välja min dotter i alla lägen.

Det är vad jag menar, du kommer inte se vem som kommer först om båda inte har samma behov.

I fallen som en del radat upp finns de personerna inte ens på en lista, man behöver inte bry sig om dem.
    Men då är ingen alltid nummer två eller hur? 

Det är ju ändå i vardagen man lever 99,999% av sin tid. Extrema situationer kan uppstå, där man är tvungen att välja, absolut men tack och lov inträffar detta sällan.

Här hemma så lever vi i vardagen, här prioriteras alla efter behov.    
  • sextiotalist

En sak vet jag, eftersom min sambo och jag är rädda om varandra och vårt förhållande, så har vi lyckats hålla ihop i snart 20 år, trots att vi haft en hel del yttre motgångar.

Hade vi inte varit noga med att prioriterat vårt förhållande, så hade vi nog inte fixat det där.

Resultatet, min sambos barn har en pappa som lever i ett lyckligt och stabilt förhållande, vårt gemensamma barn lever ihop med båda sina föräldrar, dvs eftersom vi båda anser att den relation vi vuxna har är lika viktig att vårda som att vårda vårt barn, så har vi sluppit separationer och annat.

Vi vet också att den dagen vårt gemensamma flyttar hemifrån, så har vi varandra och slipper stå där milsvidd från varandra och undra vad vi skall göra nu    

• sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 10:47:20 följande:
    Vi kanske inte behöver jobba på vårt förhållande lika mycket som du med ditt helt enkelt.

Nej, man behöver inte det de första åren, men hade vi inte arbetat på vårt förhållande så hade vi nog inte hållt ihop så länge som vi gjort, eller har du och din man också levt ihop i nästan 20 år?
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-03 10:55:56 följande:
    Nej, det har vi inte.

Men vår dotter kommer bli vuxen, och inte ha samma behov av att vara med sin mamma och pappa lika mycket. Om vi har lust kan vi syssla med vuxenaktiviteter då.
    Inte för att vara en pessimist, men då kan det vara för sent.

Om du läser vad de som arbetar med relationer skriver, som de alla har gemensamt, oavsett ålder, om det är män eller kvinnor, det är att det är väldigt viktigt att arbeta med sina förhållande, att under småbarnsåren ägna sig åt varandra som vuxna. Det är ännu viktigare när det finns barn sedan tidigare, då man inte på samma naturliga sätt har haft den superegoistiska förälskelsetiden på samma sätt.

• sextiotalist
    Anonym (123) skrev 2012-07-03 11:08:13 följande:
    Nej så läser jag inte de sidorna där man får detta svar.
    Ingen i alla fall inte där jag läst har önskat bort barnen helt, utan man är trött på att ALDRIG bli sedd eller att mannen ALLTID bara lyssnar på en enstaka familjemedlem. Man känner sig utnyttjad och osedd.

Vi läser nog med samma glasögon
  • sextiotalist
    Anonym (utan pappa) skrev 2012-07-03 11:14:07 följande:
    Då har vi nog läst olika trådar. Jag tycker ofta att jag läser om bonusmammor som ogillar sina "ouppfostrade, själviska och korkade" (för att nämna några epitet jag har läst) bonusbarn. Som inte vill att barnen ska få ha ett eget rum hos sin pappa, som inte vill att barnen ska vara där varannan vecka, som inte vill laga mat åt barnen om pappan inte är hemma och som inte vill ha någon egentid med barnen.

Det är självklart inte alls bra om partnern med barn försummar sin nya kärlek. Då var hen nog inte redo för ett nytt förhållande. Eller bryr sig inte så mycket som hen påstår. Självklart måste alla i familjen få komma till tals och detta är nog svårare om det finns barn från tidigare äktenskap inblandade. Det är säkert så att bioföräldern ibland har dåligt samvete och försöker överkompensera. Men det handlar ju mer om att lära sig kommunicera i förhållandet och lära sig leva med sitt livsval än att sätta barnen främst...

Men fortsätter man att läsa dessa trådar, så har det i 9 fall av 10 varit en kvinna som gjort allt för att det skall fungera och helt enkelt gått ut i strejk, mentalt.
  • sextiotalist
    Anonym (utan pappa) skrev 2012-07-03 11:20:24 följande:
    Det är möjligt. Jag säger inge emot dig på det. Jag läser sällan igenom 46 sidor på rak arm så att säga.

Men jag tycker det är dåligt av dessa mammor i så fall att ta ut det på barnet och inte den andra vuxna.  
    Jag tror att de ytterst sällan tar ut det på barnet IRL, utan tar ut sin frustation på forum som dessa. Det fanns en period då jag inte orkade med sambons barn och hade säkerhetsventiler för detta, dessa ventiler var guld värda. Då kunde man samla ihop sig när de kom och skärpa till sig.

Jag har även nu, som tonårsmamma, säkerhetsventiler när det behövs och kan få ut mig min frustation. Det har varit tillfällen då jag suttit och gråtit när tonårsperioden var som värst, men tack vare ryggdunkningar och peppning så har jag hanterat detta. Jag har också varit säkerhetsventil för sambons ex, när sambon och hennes barn var i den värsta tonåren.  
  • sextiotalist
    Anonym (Lilla mamman) skrev 2012-07-03 11:28:03 följande:
    Så det är helt omöjligt för dig att tänka sig att det faktiskt FINNS styvmorsor som är elaka mot sina bonusbarn?? Det är alltid i grund och botten pappans/mannens fel? Jag har helt klart läst trådar här där styvmamman uttalat att hennes egna ungar är hur bra och snälla som helst medan sambons är raka motsatsen. Likadant har jag läst trådar som handlar om att styvmamman helst inte vill att bonusbarnen ska komma alls eftersom hon vill ha "den lilla familjen" som det tydligen kallas här på fl.
    Såklart det finns, det finns elaka sk styvmammor, styvpappor, det finns elaka mammor och pappor, svin finns av alla de sorter, absolut. Det märker man ganska snabbt när man läser inläggen, men i de flesta fall så är det ofta inte så, utan kvinnor som gått in i förhållandet med höga ambitioner och inte fått något tillbaka, framför allt från mannen. 

Det jag också märkt det är att man i de fallen ofta får en feedback att kvinnan, som från början varit frusterad på barnet/n, har efter ett tag riktat frustationen åt det hållet det skall riktas mot.

Men sedan finns det barn som är mer krävande än andra, så är det bara. Och om man inte skall vara allt för snäll, barn som har karaktärsdrag som endast en förälder kan älska.

• sextiotalist
    Anonym (Lilla mamman) skrev 2012-07-03 11:37:38 följande:
    Men summan av kardemumman är alltså att det i stort sett alltid är så att styvmamman inte behöver ta något ansvar för relationen till sina styvbarn? Ska man prata om favorisering, tycker jag snarare det är betydligt vanligare att styvmamman favoriserar sina egna ungar och sätter dem i första rummet alltid. Något som hon dessutom brukar få en massa medhåll i här. Ska inte en pappa då kunna göra detsamma med sina ungar??
    Man har alltid ett ansvar för relationerna, det kan man inte smita ifrån. Sedan är det en viss skillnad på att favorisera mot att ta föräldraransvar, ibland blandas det ihop. Att en mamma som har heltidsboende med underhåll etc köper endast kläder åt sina egna barn är inte att favorisera (vilket det kan påstås i trådarna, hon skall även köpa kläder åt pappans barn, annars är det orättvist).

Om man däremot utelsuter resten av familjen, bara kan göra roliga saker när pappans barn är hemma, de andra helgerna/veckorna får inget roligt hände, det är att favorisera.

• sextiotalist
    Kattdamen skrev 2012-07-04 08:48:50 följande:
    Nej, det skulle jag absolut inte göra. Jag känner henne, vill hon inte har hon en bra anledning.
    Jag köper 100% att du har en dotter som är lätt, det var mitt barn tills han var tre ungefär. Vissa barn är väldigt lätta och som du skriver, säger de nej, så finns det en bra anledning.

Men för din skull, för er skull, för ert barns skull. Det är inte ditt barn som skall ta beslutet om ni skall på en vuxenfest ibland utan henne. Vill ni gå på en vuxenfest, eller åka iväg på en weekend, så skall ni inte ställa in det för att hon inte vill, då lägger man ett ansvar på ett barn som de inte kan bära.

Om ni sedan inte har behov av det som du ser nu är en sak, men det är inte ovanligt att man tappar bort varandra under barntiden och sedan, utan att man märkt av det, så står man milsvidd ifrån varandra.

Så vill du ha en framtid med din man, så se till att ni skapar stunder för varandra och vill ni ha ett barn som är tryggt, så låter ni inte barnet bestämma vad ni vuxna skall göra eller inte göra, då menar jag att det är inte din dotter som skall bestämma om ni skall på en fest eller inte, ni skall inte ens fråga henne om detta.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-07-06 11:10:09 följande:
    Fy vad elakt sagt! Vem vill bli jämförd på det viset i en familj?
    Bra att du sa ifrån:)
    Min man körde en annan variant typ att om han köpte god choklad och vin till oss så köpte han samma till sina barn när de sedan kom! urfånigt och det tog jag upp endel gånger med honom dvs detta med att jämställa och jämföra. Jag är mer för att vi är vuxna och vi ska vara ett "team" och sedan är det barnen och den relationen ska inte jämföras med en vuxenrelation. I mitt fall var nog hans tänk lite av en rest från tidigare förhållande där man lät barnen komma undan med vuxen saker.
    Kan tillägga att barnen inte tyckte om "vuxenchokladen" alls.
    Och vad tyckte barnen om vinet dåFlört (kunde inte låta bli)
Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!