Du kommer alltid vara nummer två!
Jag tror inte att det handlar så mycket om att man prioriterar barnen framför den andra biologiska föräldern om man bor ihop med denne. Snarare handlar det nog om att många bonusföräldrar (i alla fall de som skriver på familjeliv) vill att partnern som har barn i ett tidigare förhållande ska strunta i dem för att helt ägna sig åt sin nya kärlek.
Om man är en "kärnfamilj" så gör man ju ofta saker tillsammans. Båda vuxna i hushållet älskar barnen och vill tillbringa tid med dem. Ofta har man ju dessutom haft tid att "bara vara" tillsammans några år innan barnen kom.
Om man är en styvförälder kan man inte förväntas känna samma överväldigande kärlek till sina bonusbarn. Jag har dessutom fått känslan på det här forumet att många bonusföräldrar inte VILL tillbringa tid med barnen. I en sådan situation tycker jag det är rätt att säga att barnen borde komma först. Barnen behöver ju fortfarande få träffa och tillbringa tid med sina föräldrar, även om det är en vecka hos den ena och en hos den andra. Barn behöver uppmärksamhet och kärlek och trygghet. Det tycker jag att man ska prioritera om man har barn. Oavsett om man har en ny partner eller inte.