Ess skrev 2012-07-05 18:46:07 följande:
Jag hade blivit förbannad om min man kläckt ur sig något sådant. Mest troligt så hade jag upplyst honom om att jag hade varken räddat honom eller hans unge, bara mig själv!
Sen hade han fått suga på den en stund och se hur kul det var att bli upplyst om det.
Exakt vad tjänade han på att säga det?
Det enda som hände var att han slog in första spiken i en ev barriär
Ja, det var väldigt dumt sagt! Eftersom jag kände att han inte sa det för att vara elak så kom jag inte på det just då att jag skulle bli förbannad, men visst borde jag ha sagt något. Det där är en lika dum klyscha som att barnen alltid kommer först. Nog för att det är bra att ha en plan för den eventualiteten att det skulle brinna men det är knappast en rationell plan att gå igenom vem som ska rädda vem först ;)
Lika ställd blir jag när någon säger att barnen är viktigast. Det går ju att förstå att någon säger så men det stämmer liksom ändå inte. Men det är inte alltid så lätt att finna sig och ifrågasätta för bara detta att man ifrågasätter en sån sak kan ju sätta mig i dålig dager.
Det är alldeles för enkelt att påstå att barnen är viktigast, den som säger så behöver knappast förklara sig. Men jag blir alltid fundersam när jag hört någon säga så. Vad menar dom? I vilket sammanhang? Jag tycker inte man kan slänga ur sig såna saker som om det skulle vara något allmängiltigt. I vissa sammanhang känner man nog så men det ska inte användas som en ursäkt för att barn alltid ska få som de vill och för att åsidosätta någon annan. Och det var väl det som ts handlade om antar jag.