• Cherry Cupcake

Hur lång uppsägningstid vid provanställning?

Jag jobbar på ett företa som jag tror (?) tillhör kommunal/lantbrukar facket.
    Jag har frågat men de verkar inte veta själva.
    Sedan april är jag anställd och vi sa muntligt att jag skulle få jobba fram till slutet av september ungefär.
    När vi skrev papper står det att jag är provanställd fram till typ 12 sep.

Nu undrar jag: Om jag vill sluta tidigare, hur länge måste jag jobba kvar efter att jag sagt upp mig?

Jag har hittat fakta om 2 veckor men min sambo äger att det endast gäller om arbetsgivaren säger upp mig och att om jag gör det själv kan jag gå samma dag..?

Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Hur lång uppsägningstid vid provanställning?
  • hea

Jag kan kan bara berätta hur det är för mig och jag har inte haft någon provanställning, när jag slutat. Har jag varit anställd mindre än ett år så har det varit en månad, längre än ett år tre månader. Jag fick sluta tidigare, men då är det upp till min chefs välvilja. 

• fjonkelina

Eftersom du är provanställd så är det svårt att veta. Kan du ringa ditt fack och fråga kanske?

Är det inget bra ställe du hamnat på eftersom du vill säga upp dig?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise......................................
  • Cherry Cupcake
    fjonkelina skrev 2012-07-02 18:41:13 följande:
    Eftersom du är provanställd så är det svårt att veta. Kan du ringa ditt fack och fråga kanske?

Är det inget bra ställe du hamnat på eftersom du vill säga upp dig?
    jag är inte med i facket.

nej det är verkligen inget bra ställe..

men vad kan de göra egentligen. jag kan ju säga upp mig och skita i att gå dit nåt mer?
    sjukanmäla mig..
  • KaSaM

Det brukar vara två veckor för provanställning, både för dig och arbetsgivaren, men det kan vara olika beroende på avtal.

• MIC

När du har en viss-tidsanställning har du ingen uppsägningstid utan det kontrakt du skrivit på och det datum som står där gäller. Provanställning fram till den 12 september räknas som viss-tid. Om man har en tillsvidareanställning har man en månads uppsägningstid om man varit anställd mindre än ett år annars har man tre månader. Det samma gäller arbetsgivaren som kan säga upp din anställning. Ofta om man vill bryta en anställning i förtid är det bra att ta upp det med din arbetsgivare och komma överens. Nu tillhör du inte något fackförbund och det hade varit bra i den sitsen du är nu men kolla upp tex kommunals hemsida om du kan hitta information där. Sjukskriven landudde bara vara i en vecka utan läkarintyg så det är ingen bra ide. Att bara inte gå dit räknas som arbetsvägran och arbetsgivaren kan driva en rättslig process mot dig. Försök att lös det med arbetsgivaren istället..... Jag jobbar för ett annat stort fackförbund på heltid så försök att lösa det med arbetsgivaren är mitt professionella råd.

• Grande Rock
    MIC skrev 2012-07-02 19:16:53 följande:
    När du har en viss-tidsanställning har du ingen uppsägningstid utan det kontrakt du skrivit på och det datum som står där gäller. Provanställning fram till den 12 september räknas som viss-tid. Om man har en tillsvidareanställning har man en månads uppsägningstid om man varit anställd mindre än ett år annars har man tre månader. Det samma gäller arbetsgivaren som kan säga upp din anställning. Ofta om man vill bryta en anställning i förtid är det bra att ta upp det med din arbetsgivare och komma överens. Nu tillhör du inte något fackförbund och det hade varit bra i den sitsen du är nu men kolla upp tex kommunals hemsida om du kan hitta information där. Sjukskriven landudde bara vara i en vecka utan läkarintyg så det är ingen bra ide. Att bara inte gå dit räknas som arbetsvägran och arbetsgivaren kan driva en rättslig process mot dig. Försök att lös det med arbetsgivaren istället..... Jag jobbar för ett annat stort fackförbund på heltid så försök att lösa det med arbetsgivaren är mitt professionella råd.

Är det där en generell sanning? när jag frågade HR informerade de mig om att jag hade två månaders upsägningstid (alltså om jag sa upp mig själv) fram till jag kommit upp i sex tjänsteår, efter det tre månader.

• Cherry Cupcake
    MIC skrev 2012-07-02 19:16:53 följande:
    tack ska du ha.
    jag hittade denna fakta i en intervju på kommunals hemsida

Hur ser du på att facket driver frågan om att provanställningar är felaktiga? Apropå den centrala förhandlingen om 11 förare i Söderhamn som genomfördes den 4 december.

- Både Lagen om anställningsskydd (LAS) och vårt kollektivavtal möjliggör idag provanställningar. Därför har vi valt att alltid anställa alla, både yrkeschaufförer och administrativ personal, på prov. En provanställning är ett sätt för både arbetstagare och arbetsgivare att pröva varandra och arbetstagaren har alltså rätt att lämna företaget utan uppsägningstid under dessa 6 månader om denne skulle vilja.
  • Cherry Cupcake
    Cherry Cupcake skrev 2012-07-02 19:22:31 följande:
    tack ska du ha.
    jag hittade denna fakta i en intervju på kommunals hemsida

Hur ser du på att facket driver frågan om att provanställningar är felaktiga? Apropå den centrala förhandlingen om 11 förare i Söderhamn som genomfördes den 4 december.

- Både Lagen om anställningsskydd (LAS) och vårt kollektivavtal möjliggör idag provanställningar. Därför har vi valt att alltid anställa alla, både yrkeschaufförer och administrativ personal, på prov. En provanställning är ett sätt för både arbetstagare och arbetsgivare att pröva varandra och arbetstagaren har alltså rätt att lämna företaget utan uppsägningstid under dessa 6 månader om denne skulle vilja.
    detta borde ju funka att gå efter?
  • MIC

Arbetsgivaren kan givetvis ha egna överenskommelser men generellt sett är det så.

• Cherry Cupcake
    MIC skrev 2012-07-02 19:35:45 följande:
    Arbetsgivaren kan givetvis ha egna överenskommelser men generellt sett är det så.

hur då menar du?
  • MIC

Med uppsägningstiden...en månad under ett års anställning annars tre. Kontrakt på viss tid - då gäller kontraktet. Titta på ditt anställningsbevis vad som står där ang anställning och uppsägning.

• Cherry Cupcake

ok :) läser på mitt anställningsbevis:

Uppsägningstider vid uppsägning från arbetstagarens sida
    Vid vikariat för längre tid än en månad - 14 dagar
    Vid tillsvidareanställning - en månad 
    Vid provanställning gäller särskilda underrättelseregler enligt lag och kollektivavtal   

ja, men jag måste ju kunna ringa och fråga facket vad som gäller oavsett om jag är medlem eller ej?
    De måste ju kunna svara på en fråga, jag vill ju inte ha "hjälp"..    

• MIC

Prova! De behöver inte svara....men som sagt du kan googla dig fram till kollektivavtal etc för ditt förbund på nätet.

Isak - min solstråle - 080701
  • Cherry Cupcake
    MIC skrev 2012-07-02 20:18:51 följande:
    Prova! De behöver inte svara....men som sagt du kan googla dig fram till kollektivavtal etc för ditt förbund på nätet.

så sant.
    tack snälla för din hjälp :) 
  • Morriiss

Vid provanställning så är det en uppsägningstid på 2 veckor om arbetsgivaren säger upp.... Ska den provanställda själv säga upp sig så brukar uppsägningstiden bara vara 1 vecka.... En provanställning brukar pågå som vanligast o längst i 6 mån men det finns även varianter som är kortare som din verkar vara

• Cherry Cupcake
    Morriiss skrev 2012-07-02 20:24:23 följande:
    Vid provanställning så är det en uppsägningstid på 2 veckor om arbetsgivaren säger upp.... Ska den provanställda själv säga upp sig så brukar uppsägningstiden bara vara 1 vecka.... En provanställning brukar pågå som vanligast o längst i 6 mån men det finns även varianter som är kortare som din verkar vara

nej det är precis 6 månader, jag tänkte fel innan.
    som det står  i mitt anställningsbevis
    "Vid provanställning gäller särskilda underrättelseregler enligt lag och kollektivavtal"
    så måste ju någonting vara bestämt. 
  • Morriiss

Enl lag o kollektivavtal så är det 2 o 1 vecka som jag skrev.... Kolla nyligen upp det då min provanställning snart skulle gå över till en tillsvidareanställd

• Cherry Cupcake
    Morriiss skrev 2012-07-02 20:39:47 följande:
    Enl lag o kollektivavtal så är det 2 o 1 vecka som jag skrev.... Kolla nyligen upp det då min provanställning snart skulle gå över till en tillsvidareanställd
    aha :) ok tack!
  • fjonkelina

Hur har det gårr för dig? Har du sagt upp dig än? Hoppas du hittar något annat som är bättre:)

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise....................................
  • Cherry Cupcake
    fjonkelina skrev 2012-07-03 19:04:05 följande:
    Hur har det gårr för dig? Har du sagt upp dig än? Hoppas du hittar något annat som är bättre:)
    igår ringde jag en gammal arbetsplats och frågade efter jobb. de skulle ringa upp mig under dagen, men det
    gjorde de aldrig. förhoppningsvis ringer de idag istället.
    de lät ite stressade igår.
    min pojkvän ringde facket igår och de sa att jag kan sluta på dagen på mitt nuvarande arbete, om jag vill.
    dock kan det ju vara schysst att stanna några dagar.     
Svar på tråden Hur lång uppsägningstid vid provanställning?