Hur lång uppsägningstid vid provanställning?
MIC skrev 2012-07-02 19:16:53 följande:
När du har en viss-tidsanställning har du ingen uppsägningstid utan det kontrakt du skrivit på och det datum som står där gäller. Provanställning fram till den 12 september räknas som viss-tid. Om man har en tillsvidareanställning har man en månads uppsägningstid om man varit anställd mindre än ett år annars har man tre månader. Det samma gäller arbetsgivaren som kan säga upp din anställning. Ofta om man vill bryta en anställning i förtid är det bra att ta upp det med din arbetsgivare och komma överens. Nu tillhör du inte något fackförbund och det hade varit bra i den sitsen du är nu men kolla upp tex kommunals hemsida om du kan hitta information där. Sjukskriven landudde bara vara i en vecka utan läkarintyg så det är ingen bra ide. Att bara inte gå dit räknas som arbetsvägran och arbetsgivaren kan driva en rättslig process mot dig. Försök att lös det med arbetsgivaren istället..... Jag jobbar för ett annat stort fackförbund på heltid så försök att lösa det med arbetsgivaren är mitt professionella råd.
Är det där en generell sanning? när jag frågade HR informerade de mig om att jag hade två månaders upsägningstid (alltså om jag sa upp mig själv) fram till jag kommit upp i sex tjänsteår, efter det tre månader.