• bebislyckan

Eget domännamn på blogg?

Jag har en hemsida/blogg skapad i wordpress. Den ligger även i dagsläget på adress hos wordpress (tex XXXXXXX.wordpress.com)

Jag äger ett domännamn sedan några år tillbaka till min gamla hemsida och skulle vilja att man hamnade på min wordpressblogg när man skriver in min egna webbadress. 

Är detta möjligt utan att hålla på och klydda med webbhotell och annan skit? Jag vill fortsätta göra bloggen via wordpress...    

• Svar på tråden Eget domännamn på blogg?
  • bebislyckan

Tack!

Finns det ingen enkel gratisgenväg till det hela? Det gör det kanske inte....

• sportpappa

Det finns olika lösningar man kan använda, men man får nog lägga några kronor på det.
    Går att göra en redirect av alla requester till en viss adress så att användarna hamnar på din blogg, men då ser de din gamla adress.
    Använd en iframe för att maskera adressen de går till, men det är inte särskilt svårt att ladda bloggen utanför iframen. Sen går det inte att kopiera URL:erna smidigt eftersom den visar adressen till där din iframe finns. Möjligtvis så går det att manipulera med hjälp av javascript, men då krävs det en del programmering.
    Vissa DNS:er har URL-forwarding som en extra tjänst. Det ligger utanför DNS-standarden och kräver att man har en DNS-tjänst som kan hantera det.

Enklast är att bara köpa den tjänst som de har. Det är inte ens 100 kr per år för att få en lösning som funkar.
    Det tillkommer så klart kostnad för domännamnet.

• LeeLoon

Om du har köpt ett domännamn så kan du peka den adressen precis vart du vill. De ska inte kosta något.
    Gå till den websiten där du köpte domännamnet. Du borde ha fått en inloggning när du gjorde köpet, logga in med de uppgifterna. Sedan ska det finnas någon inställning där du själv kan välja vart du vill att din domän ska peka. Om du inte hittar den inställningen så maila dem och fråga! De hjälper dej säker. 

• sportpappa

Visst kan man peka domänen vart man vill med ett CNAME eller A-record, men det betyder inte att det kommer funka så länge inte, i det här fallet, wordpress.com sätter upp vart användaren ska hamna.
    I min DNS-server så har jag en extratjänst som heter URL som gör att jag kan peka mitt domännamn till vilken URL som helst. Dock blir det samma funktion som att lägga upp en redirect på en webbsida, dvs. att användaren hamnar på den nya URL:en.

• Opcode

Det går även få det se ut som man fortfarande är kvar på domänen genom att använda frames tex. 
    Så på din server så lägger du en index.html som har en osynlig top frame, medans botten framen pekar du på din wordpressida.  

BEEP BOP BOP BOP BOP! Det var fel, försök igen.
Svar på tråden Eget domännamn på blogg?