-
-
Det finns olika lösningar man kan använda, men man får nog lägga några kronor på det.
Går att göra en redirect av alla requester till en viss adress så att användarna hamnar på din blogg, men då ser de din gamla adress.
Använd en iframe för att maskera adressen de går till, men det är inte särskilt svårt att ladda bloggen utanför iframen. Sen går det inte att kopiera URL:erna smidigt eftersom den visar adressen till där din iframe finns. Möjligtvis så går det att manipulera med hjälp av javascript, men då krävs det en del programmering.
Vissa DNS:er har URL-forwarding som en extra tjänst. Det ligger utanför DNS-standarden och kräver att man har en DNS-tjänst som kan hantera det.
Enklast är att bara köpa den tjänst som de har. Det är inte ens 100 kr per år för att få en lösning som funkar.
Det tillkommer så klart kostnad för domännamnet. -
Visst kan man peka domänen vart man vill med ett CNAME eller A-record, men det betyder inte att det kommer funka så länge inte, i det här fallet, wordpress.com sätter upp vart användaren ska hamna.
I min DNS-server så har jag en extratjänst som heter URL som gör att jag kan peka mitt domännamn till vilken URL som helst. Dock blir det samma funktion som att lägga upp en redirect på en webbsida, dvs. att användaren hamnar på den nya URL:en.