• Anonym

Hur mycket tycker ni är rimligt att lägga på bolån?

Om ni var en familj med 1-2 barn. Ni hade en sammanlagd inkomst på ca 75.000 netto.

Hur mycket tycker ni då det är rimligt att lägga på bolånen (ränta + amortering) ?

a) 5000 eller under
    b) 5000 - 10.000
    c) 10.000-15.000
    d) 15.000 -20.000
    e) Mer än 20.000

Jag och maken är inte överens om hur mycket vi ska låna och i vilken prisklass vi ska leta boende. Vi bor i Stockholm.

Så vad tycker NI?

• Svar på tråden Hur mycket tycker ni är rimligt att lägga på bolån?
  • krompa

c eller  d, men det viktiga är räntan, amortering kan man ju anpassa så det blir lagomt.
    max 10'000 på ränta och övrigt på amortering.

• Studentpappa

Med 75000:- netto skulle jag utan tvekan kunna lägga minst 20000:- men inte med fördelningen 19000:- ränta och 1000:- amortering. 
    Köp ett hus för 6milj betala 1-2milj kontant sedan amortera 10000:-/mån.
    Vi är själva belånade till 2/3 av köpeskillingen och jag planerar på att amortera ner till ca 1/2 sedan lägga pengarna på något roligare. 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Anonym

Jag lägger helst, oavsett inkomstnivå, så lite som möjligt på lån. Vill använda pengar till annat helst - resor, intressen, lägenhet utomlands... Kom överens om vad ni vill ha för hus, vilka bekvämligheter och vilket område, och leta i alla prisklasser. Det finns ju även billigare boenden som kan renoveras upp till högre pris, men utan lånebelastning - eftersom ni har relativt goda inkomster.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-02 21:04:37 följande:
    Jag lägger helst, oavsett inkomstnivå, så lite som möjligt på lån. Vill använda pengar till annat helst - resor, intressen, lägenhet utomlands... Kom överens om vad ni vill ha för hus, vilka bekvämligheter och vilket område, och leta i alla prisklasser. Det finns ju även billigare boenden som kan renoveras upp till högre pris, men utan lånebelastning - eftersom ni har relativt goda inkomster.
    Vi har pratat om det och vi vill ha samma saker. Ett hus med liten trädgård, nära kommunikationer så att både vi och barnen (när de blir större) kan ta sig till stan och kompisar/träning. Vi vill ha ett tillräckligt stort hus för att kunna bo kvar tills barnen flyttar hemifrån och gärna längre och ha ett gästrum för min mans föräldrar och syskon som bor utomlands.

Vi vill INTE renovera, då vi bott i ett renoveringsobjekt nu i flera år och är hjärtligt trötta på det. Bara lite tapetbyte och målning, men inte byta kök och badrum.

Våra åsikter går isär när vi pratar om hur mycket det får kosta. Jag tycker 6-7 miljoner, han tycker 4-5, men jag är rädd att vi inte får det vi vill ha för 4-5 miljoner i Stockholm. Vi har en del att lägga kontant så vi behöver inte låna hela summan. Jag vill självklart också låna så lite som möjligt, men inte på bekostnad av att bo sämre än vi har råd med.
  • Anonym

Många som tycker E. Det är ju väldigt mycket pengar trots allt.

• Vinterankan

Ni får inte det ni söker för 4-5 miljoner. Det är vad vi har betalat för vårt hus. Fint nybyggt hus som är precis som vi vill ha (ritat själva), men inte så stort. Tomten är stor för att vara i Stockholm och det är fint läge för barnliv (mycket barn, sjö, nära dagis och skola). Men det är kass kollektivtrafik. Det är vad vi fick offra för att kunna bo i ett hus där vi trivs. Jag har inget större intresse av att "hänga i city" och åker bil till jobbet så för mig är det inga problem att bo som vi gör. Men vi är helt klart beroende av två bilar och min sambo som jobbar i stan tycker pendlingen är riktigt dryg (tar 45 min och då jobbar han vid "rätt" tunnelbanelinje och åker bil första 2 km rör att komma till pendelstationen).

• Ravenna

c eller d. Överbelåna er inte bara för att ni har okej inkomster just nu.

Svar på tråden Hur mycket tycker ni är rimligt att lägga på bolån?