Pentra skrev 2012-09-24 10:32:32 följande:
Hej! Om man vill undvika benskörhet, eller motverka en begynnande, så bör man utesluta så många mejeriprodukter som möljigt, som är baserade på komjölk. Detta eftersom mejeriprodukter från just kor innehåller sammansättningar som inte är bra för människokroppen. Detta är eg känt sedan många år...men det talas det sällan något om...eftersom det hotar hela vår mjölkindustri som i nuläget bygger på komjölksproduktion...

Visserligen finns det kalcium/kalk i komjölk men annat i komjölken kräver kroppens eget kalk för att tas om hand. Tyvärr så kräver komjölksprodukter mer kalk av kroppen, för att tas om hand, än vad dessa ger, så siffran hamnar alltid på minus...vilket då leder till att skelettet urkalkas alltmer... Däremot är mjölk från får, get och kamel, samt mejeriprodukter gjorda på deras mjölk, väldigt nyttiga, kalkrika och till gagn för kroppen

, eftersom dessa mejeriprodukter inte har samma lömska sammansättning som de från korna. Naturligtvis är kalcium-/kalktabletter också att rekommendera. Alltså, ett trevärdigt kalktillskott tillsammans med vitamin C och D samt magnesium. Denna kombination är mycket viktig då dessa katalyserar varandra. Exempel på kalkrik föda är gröna bladgrönsaker, nötter, och torkade frukter såsom fikon, dadlar och plommon. Dock har råa sesamfrön den högsta kalkhalten av alla hittills kända vegetabilier.

Och eftersom kalk inte är värmekänsligt så går t.ex. malda sesamfrön att användas på alla möjliga sätt i matlagningen.

. Och, kom också ihåg, cola-drycker innehåller fosfor vilket, intaget i för stor mängd, orsakar en obalans i kroppen som leder till en följdprocess där kalket dras ur skelettet, vilket i sin tur med tiden leder till osteoporos/benskörhet... Mvh, Pentra
Tack för tipsen!
Tur att jag gillar fetaost då!
Jag har läst på lite nu, och sett att det är normalt att tappat 10% av kalket i skelettet under grav/amning, och att det kommer tillbaka successivt efteråt. Kanske är det så i mitt fall... fast då lär det ju bli ännu värre efter den här graviditeten/amningen. Läkaren vid VC tyckte dock att mitt skelett var helt normalt för en 32-åring..eller hur...han måste ha läst fel och trott att jag är 82
Gröna bladgrönsaker äter jag mycket av, tycker spenat är kanongott, både som babyspenat i sallad och tillagad.
Och cola-drycker dricker jag inte