Kattflickan skrev 2012-07-29 15:26:11 följande:
Copygjulia: Om jag förstår dig rätt så har du gjort ivf? Om det var blodprovet som drog ner ditt resultat, vet du om de kompenserade för det i beräkningarna? Har läst att vid en ivf kan de hormoner de mäter vara påverkade av hormonerna vid ivfen så att det påverkar blodprovet vid KUB negativt.
Jag fick risken 1:2 vid KUB, det var nackspalten på 6 mm som drog ned resultatet. MKP bekräftade att barnet hade DS. Vi gjorde abort. Andra gången vi blev gravida gjorde vi MKP direkt. Men läkaren tittade även på nackspalten som var förtjockad även den gången, 3,5 mm. Även det barnet hade DS. Vi gjode abort.
Nu har vi fått göra ivf med pgd och då har de valt ut ett befruktat ägg som inte hade trisomi 13, 18 eller 21. Nu är jag gravid igen och kommer inte göra MKP, funderar över om jag ska göra KUB, av psykologiska skäl.
Om man gör MKP eller FVP vid ett stort sjukhus där personalen har god vana vid att göra dem så är riskerna mindre än 1:100 för missfall.
Millan
Jag jag har gjort IVF, fast det var med ett fryst embryo i en helt naturlig cykel. Först räknade det ut värdet med kompensation för IVF och det blev då 1/188 sedan började jag fundera lite på om det verkligen skulle räknas som IVF eftersom jag inte fått någon som helst hormonstimulering. Ringde min IVF:klinik som sa att det inte skulle räknas som IVF. Värdet blev då omräknat till 1/126. Egentligen 1/116 men tydligen gör de en liten justering även vid fryst embryo. Men en sak som kan ha förändrat mitt blodvärde är att de satte in två embryon och jag förmodligen blev gravid med tvillingar från början. Det ena embryot tror jag dock blev dock ett mf i v 6. De kan inte svara på om det kan ge utslag eller ej. De sa att när det är en tvilling som försvinner senare så blir det ofta avvikande blodprov men det är inte säkert när det är så pass tidigt som i v 6... Jag hoppas verkligen på det iaf. Nackspalten var bara 1,5.
Jag har i princip blivit avrådd av alla läkare från att göra fvp då de tycker att mf-risken trots allt är större än risken för Downs. Och efter 7 års försök att bli gravid är chansen att jag ska bli det igen inte så jättestor. Jag fyller 39 i år... Hade jag blivit lugnad av läkarna och de verkligen framhävt vilken liten risk det är med fvp hade jag nog gjort det. Men det har jag inte, utan helt tvärt om. Dessutom har jag ätit kortison vilket ökar infektionskänsligheten och jag skulle ha en lite större risk än normalt för att få mf vid fvp.
Gjorde du IVF när du fick barnen med Downs? Kommer du ihåg hur blodproverna vid KUB-testerna såg ut då?