• Copyjulia

Fler som valt bort FVP fast hög risk på KUB?

Jag fick siffran 1/126 men tror inte att jag vågar göra FVP. Har försökt få barn i så många år och har gått igenom flera IVF:er. Vet att risken för mf vid FVP är låg men den finns ju ändå där. Gör jag inte FVP kommer jag vara jätteorolig hela graviditeten. Finns det fler som inte gjort FVP trots dåligt KUB-resultat? Hur gick det sedan om ni redan fått barn?

• Svar på tråden Fler som valt bort FVP fast hög risk på KUB?
  • Ova

Vi har risk 1:135 och väntar vårt tredje barn och kommer inte att göra fvp. Om de hittar något avvikande på rul och den extra organscanningen så omvärderar vi kanske det. I nu läget resonerar vi som så att vi avslutar inte graviditeten om det är Downs och fvp säger inget om hur allvarlig skada det är (om det nu inte är något annat än Downs). Det finns heller inga garantier att man får ett friskt barn bara för att fvp är normalt.

• Copyjulia

Jag var på extra organscreening i veckan och de hittade ingenting men risken för Downs finns ju fortfarande. Först sa läkare som gjorde UL:et att det inte hade någon som helst betydelse för att se en ev minskad risk för Downs. Men idag när jag ringde henne för att prata om risker med FVP hade hon tydligen ändrat sig och sa att det var en trots allt var en halvering av risken om allt såg bra ut. Vet inte vad jag ska tro. Jag har en stor skräck för att få ett barn med Downs. Varför vet jag egentligen inte, det finns ju så mycket annat som kan hända och andra handikapp, men det är jag inte så orolig för. Det är väl bara för att det här går att kolla... Men nu är jag i v 20 och känner barnet sparka för fullt så det känns väldigt makabert att göra abort.

Vet du vad det var som drog ner dina siffror, nackspalt eller blodprover? 

• Ova

Vi var på rutinultra idag och allt såg bra ut. Hon var den första som inte ifrågasatt att vi valt att inte göra fostervattenprov. Nackspalten var 3,2 och de drar gränsen vid 3 mm. Hon som gjorde kub sa att det var svårmätt och vi så att hon mätte flera gånger och fick värden 2,6-3,21. Fast hon som ultraljudade idag sa att de sparade bilderna var väldigt tydliga. Annars tyckte hon att 1:135 fortfarande är en låg risk med tanke på att 134 barn är normala och kommenterade att risken för mf vid fvp var större än risken för Downs. Summasumarum så kändes det väldigt bra för nu vet vi att det nte finns några stora organavvikelser i alla fall och har tid för organscreening om 5 veckor.

• blabarsmjolk

Väntar trean nu och vi fick  1:84 (tror jag det var....) och det var blodprovet som drog ner resultatet (och min ålder). Nackspalten var runt 2 mm och för mig var det det viktigaste måttet. Vi blev erbjudna fvp men tackade nej. Har varit på rul och där såg allt bra ut.  Med andra barnet barnet fick vi däremot 1:5 pga nackspalten som var 4 mm, då gjorde vi fvp för jag kände att jag inte kunde gå 25 veckor utan att veta.

• TantForm

Förra våren fick vi beskedet 1/5 för DS. Vi har flera sena missfall i bagaget och gjorde kub främst för T13+18. Det är märkligt hur man kan värdera risker olika.

Vi valde att inte göra FVP; risken för missfall kändes med vår historik alldeles för stor (1/100) medan kubbens resultat såg vi som 80% chans att barnet var friskt, och skulle det ha DS så är det inte i hela världen. Betydligt värre funktionshinder syns ju varken på Kub eller FVP.

Nu blev det inte som vi hoppats på iallafall. Bebisen visade sig vara död på UL i vecka 16 och då togs ett fostervattensprov som visade att barnet hade DS.

• Copyjulia

För mig är det ingen som i frågasatt att jag inte vill göra fvp, snarare tvärt om. Har dock bokat tid för fvp 2 ggr men avbokat i sista sekunden. Nu är det försent vilket känns skönt, nu finns det ju inget val längre. Jag fick göra organscreening i stället för RUL.

Ova skrev 2012-07-17 16:13:13 följande:
    Vi var på rutinultra idag och allt såg bra ut. Hon var den första som inte ifrågasatt att vi valt att inte göra fostervattenprov. Nackspalten var 3,2 och de drar gränsen vid 3 mm. Hon som gjorde kub sa att det var svårmätt och vi så att hon mätte flera gånger och fick värden 2,6-3,21. Fast hon som ultraljudade idag sa att de sparade bilderna var väldigt tydliga. Annars tyckte hon att 1:135 fortfarande är en låg risk med tanke på att 134 barn är normala och kommenterade att risken för mf vid fvp var större än risken för Downs. Summasumarum så kändes det väldigt bra för nu vet vi att det nte finns några stora organavvikelser i alla fall och har tid för organscreening om 5 veckor.

• Copyjulia
    blabarsmjolk skrev 2012-07-17 17:25:05 följande:
    Väntar trean nu och vi fick  1:84 (tror jag det var....) och det var blodprovet som drog ner resultatet (och min ålder). Nackspalten var runt 2 mm och för mig var det det viktigaste måttet. Vi blev erbjudna fvp men tackade nej. Har varit på rul och där såg allt bra ut.  Med andra barnet barnet fick vi däremot 1:5 pga nackspalten som var 4 mm, då gjorde vi fvp för jag kände att jag inte kunde gå 25 veckor utan att veta.

Hade barnet som hade 1/5 DS eller ej? Hur gammal är du? (Hoppas det är ok att jag frågar.)
  • blabarsmjolk
    Copyjulia skrev 2012-07-22 22:27:20 följande:
    Hade barnet som hade 1/5 DS eller ej? Hur gammal är du? (Hoppas det är ok att jag frågar.)
    Självklart ok att du frågar :)  Nej han hade inte DS och då var jag 37 (lastgammal) ;)
  • Kattflickan

Copygjulia: Om jag förstår dig rätt så har du gjort ivf? Om det var blodprovet som drog ner ditt resultat, vet du om de kompenserade för det i beräkningarna? Har läst att vid en ivf kan de hormoner de mäter vara påverkade av hormonerna vid ivfen så att det påverkar blodprovet vid KUB negativt.

Jag fick risken 1:2 vid KUB, det var nackspalten på 6 mm som drog ned resultatet. MKP bekräftade att barnet hade DS. Vi gjorde abort. Andra gången vi blev gravida gjorde vi MKP direkt. Men läkaren tittade även på nackspalten som var förtjockad även den gången, 3,5 mm. Även det barnet hade DS. Vi gjode abort.

Nu har vi fått göra ivf med pgd och då har de valt ut ett befruktat ägg som inte hade trisomi 13, 18 eller 21. Nu är jag gravid igen och kommer inte göra MKP, funderar över om jag ska göra KUB, av psykologiska skäl.

Om man gör MKP eller FVP vid ett stort sjukhus där personalen har god vana vid att göra dem så är riskerna mindre än 1:100 för missfall.

Millan 

• Copyjulia
    Kattflickan skrev 2012-07-29 15:26:11 följande:
    Copygjulia: Om jag förstår dig rätt så har du gjort ivf? Om det var blodprovet som drog ner ditt resultat, vet du om de kompenserade för det i beräkningarna? Har läst att vid en ivf kan de hormoner de mäter vara påverkade av hormonerna vid ivfen så att det påverkar blodprovet vid KUB negativt.

Jag fick risken 1:2 vid KUB, det var nackspalten på 6 mm som drog ned resultatet. MKP bekräftade att barnet hade DS. Vi gjorde abort. Andra gången vi blev gravida gjorde vi MKP direkt. Men läkaren tittade även på nackspalten som var förtjockad även den gången, 3,5 mm. Även det barnet hade DS. Vi gjode abort.

Nu har vi fått göra ivf med pgd och då har de valt ut ett befruktat ägg som inte hade trisomi 13, 18 eller 21. Nu är jag gravid igen och kommer inte göra MKP, funderar över om jag ska göra KUB, av psykologiska skäl.

Om man gör MKP eller FVP vid ett stort sjukhus där personalen har god vana vid att göra dem så är riskerna mindre än 1:100 för missfall.

Millan 
    Jag jag har gjort IVF, fast det var med ett fryst embryo i en helt naturlig cykel. Först räknade det ut värdet med kompensation för IVF och det blev då 1/188 sedan började jag fundera lite på om det verkligen skulle räknas som IVF eftersom jag inte fått någon som helst hormonstimulering. Ringde min IVF:klinik som sa att det inte skulle räknas som IVF. Värdet blev då omräknat till 1/126. Egentligen 1/116 men tydligen gör de en liten justering även vid fryst embryo. Men en sak som kan ha förändrat mitt blodvärde är att de satte in två embryon och jag förmodligen blev gravid med tvillingar från början. Det ena embryot tror jag dock blev dock ett mf i v 6. De kan inte svara på om det kan ge utslag eller ej. De sa att när det är en tvilling som försvinner senare så blir det ofta avvikande blodprov men det är inte säkert när det är så pass tidigt som i v 6... Jag hoppas verkligen på det iaf. Nackspalten var bara 1,5.

Jag har i princip blivit avrådd av alla läkare från att göra fvp då de tycker att mf-risken trots allt är större än risken för Downs. Och efter 7 års försök att bli gravid är chansen att jag ska bli det igen inte så jättestor. Jag fyller 39 i år... Hade jag blivit lugnad av läkarna och de verkligen framhävt vilken liten risk det är med fvp hade jag nog gjort det. Men det har jag inte, utan helt tvärt om. Dessutom har jag ätit kortison vilket ökar infektionskänsligheten och jag skulle ha en lite större risk än normalt för att få mf vid fvp. 

Gjorde du IVF när du fick barnen med Downs? Kommer du ihåg hur blodproverna vid KUB-testerna såg ut då?
Svar på tråden Fler som valt bort FVP fast hög risk på KUB?