Adhd med antidepp
Innan jag fick min adhd diagnos har jag benadlats, i ca 3 år med Citalopram, 20 mg, . Jag var inte så deppig utan mer att det var så mycket stressigt i livet just då. (Att jag upplevde det stressigt berode till viss del på adhd:n som inte var någon fördel i min livssituation)
Jag kände att Citalopram hjälpte men var tvungen att ha en rätt så låg dos för annars blev jag helt bedövad, kände inget för mina barn och partner.
Nu när jag har blivit utredd och fått adhd diagnos så klarnar mycket, varför jag kännde sån stress innan jag började med antidepp och varför jag hade så jobbig tid.
Jag har börjat medicinera med Medikinet, 20 mg och funderar på det här med antidepp, är Citolapram det bästa alternativet för adhd? Ska jag byta till tex Strattera? Jag funderar även på det här att trappa ner min Citalopram, till kanske 15 mg, är det en väldig dum idé?
Citalopram fukar väl bra som den är men jag gillar inte en del av biverkningarna, del så har jag verkligen ingen sexlust, om jag någon gång har sex så har jag svårt att få orgasm. Mindre "problem" är väl muntorrhet och ibland onarturliga gäspningar. Men det beror på vilket läkemedelsföretag det är och har nig inte haft det det senaste året.
Jag vill bolla det här med någon innan jag paratar med läkaren, så ni med adhd som tar antidepp hur är det för er ? Vilken dos har ni och hur hjälper det er? Jag vill främst höre de som har en ganska låg dos, där medicinen är insatt för stressrellaterad oro, ångest, små/lättare panikatacker men även ni andra som är regelrätta depressiva och har adhd också får naturligtvis svara.
Jag vill ah många svar!