• Anonym (Hen, den där)

Adhd med antidepp

Innan jag fick min adhd diagnos har jag benadlats, i ca 3 år med Citalopram, 20 mg, . Jag var inte så deppig utan mer att det var så mycket stressigt i livet just då. (Att jag upplevde det stressigt berode till viss del på adhd:n som inte var någon fördel i min livssituation)
    Jag kände att Citalopram hjälpte men var tvungen att ha en rätt så låg dos för annars blev jag helt bedövad, kände inget för mina barn och partner.  

Nu när jag har blivit utredd och fått adhd diagnos så klarnar mycket, varför jag kännde sån stress innan jag började med antidepp och varför jag hade så jobbig tid.
    Jag har börjat medicinera med Medikinet, 20 mg och funderar på det här med antidepp, är Citolapram det bästa alternativet för adhd? Ska jag byta till tex Strattera? Jag funderar även på det här att trappa ner min Citalopram, till kanske 15 mg, är det en väldig dum idé?

Citalopram fukar väl bra som den är men jag gillar inte en del av biverkningarna, del så har jag verkligen ingen sexlust, om jag någon gång har sex så har jag svårt att få orgasm. Mindre "problem" är väl  muntorrhet och ibland onarturliga gäspningar. Men det beror på vilket läkemedelsföretag det är och har nig inte haft det det senaste året. 

Jag vill bolla det här med någon innan jag paratar med läkaren, så ni med adhd som tar antidepp hur är det för er ? Vilken dos har ni och hur hjälper det er? Jag vill främst höre de som har en ganska låg dos, där medicinen är insatt för stressrellaterad oro, ångest, små/lättare panikatacker men även ni andra som är regelrätta depressiva och har adhd också får naturligtvis svara.

Jag vill ah många svar!  

• Svar på tråden Adhd med antidepp
  • Anonym (Hen, den där)

Snälla, någon som vill skriva något..? :(

• Anonym (AdHd)

Jag har tyvärr inte så mycket råd eller funderingar att komma med. Det första jag reagerar på är att du äter Medikinet. Den medicinen skall man inte äta om man är vuxen då det inte finns någon utvärdering om effekterna för just vuxna. 

Vilken antideppmedicin som passar bäst för en person med ADHD kan ingen säga. Det är väldigt individuellt vilken medicin som fungerar oavsett om man har ADHD eller inte.

Känner du att du inte är nöjd med din medicinering så prata först och främst med din läkare och försök berätta vad som inte känns bra.

Strattera, som du för övrigt nämner, är inte någon antideppmedicin utan en medicin för ADHD'n. 

• Anonym
    Anonym (AdHd) skrev 2012-07-03 18:50:36 följande:
    Jag har tyvärr inte så mycket råd eller funderingar att komma med. Det första jag reagerar på är att du äter Medikinet. Den medicinen skall man inte äta om man är vuxen då det inte finns någon utvärdering om effekterna för just vuxna. 

Vilken antideppmedicin som passar bäst för en person med ADHD kan ingen säga. Det är väldigt individuellt vilken medicin som fungerar oavsett om man har ADHD eller inte.

Känner du att du inte är nöjd med din medicinering så prata först och främst med din läkare och försök berätta vad som inte känns bra.

Strattera, som du för övrigt nämner, är inte någon antideppmedicin utan en medicin för ADHD'n. 
    Jag tycker det räcker med att vi vet att medikinet mfl. funkar utmärkt vid behandling av ADHD för vuxna.
  • Anonym (Hen, den där)

Jag tror att läkaren visste vad han gjorde när han gav mig medikinet, jag har fullt förtroende för honom.

Jag har pratat med husläkaren som skiver ut Citolapram om ändring pg av minskad sexlust och vi kom överens om att vänta ett tag, det var för ca 1 år sen och jag skulle göra en stor operation som påverkar mycket i kroppen och även hormoner så det var lämpligast att vänta. 

Strattera är från början ett misslyckat försök att göra SSRI, när patenten fanns och effekten inte infann sig utnyttjade man det aktiva ämnet och bara fortsatte forskningen och studierna på den inom ett annat gren, npf. Så jo, Strattera är visst ett SSRI kan man säga.
    Att jag funderade på att byta var inte för att jag ville ha något annat SSRI utan att jag inte har en "riktig" depression utan att mina symtom troligtvis kommer från min (då oupptäckta) adhd. Jag fick Citalopram för att lättare fungera under stressen som jag inte riktigt klarade av att hantera på ett bra sätt. 

Asså, ditt svar retar mig lite. Det låter som om du tycker att jag skulle vara mindre begåvad eller nått! Som om du ska läxa upp mig.
    Fattar jag väl med att jag ska prata med läkaren som skriver ut min medicin i vanliga fall. Hur skulle jag annars få tag på andra tabletter? Köpa dom på Plattan eller?! 
    Drömmer
    Jag har adhd, jag är inte dum.

Jag är fortfarande intresserad av att höra åsikter och erfarenheter av er som har adhd, gärna er som har fått diagnosen först i vuxen ålder.
    Gärna från er som har bytt från Antidepp till Stattera, hur kände ni skillnad? Blev adhd:n bättre? 
  • Anonym (Hen, den där)
    Anonym skrev 2012-07-03 19:40:16 följande:
    Jag tycker det räcker med att vi vet att medikinet mfl. funkar utmärkt vid behandling av ADHD för vuxna.
    Tack, så väl formulerat
  • lillan kba

Otroligt korkat sagt då du uppenbart inte vet vad du pratar om!

TS; jag bytte från 60 mg citalopral till 20 fluoxetin, jag har tillbaka sexlusten och förmåga att få orgasm men är torr i munnen och svettas väldigt lätt:(

Jag äter också medikinet/ritalin 10 mg vid behov plus 80 mg strattera, jag började med conserta men kände inte av den ens vid höga (162mg) doser.

Ts du kan gärna inboxa mig om du vill så kan vi prata mer ostört/lillan.      
  • Anonym (Hen, den där)
    lillan kba skrev 2012-07-03 22:16:56 följande:
    Otroligt korkat sagt då du uppenbart inte vet vad du pratar om!

TS; jag bytte från 60 mg citalopral till 20 fluoxetin, jag har tillbaka sexlusten och förmåga att få orgasm men är torr i munnen och svettas väldigt lätt:(

Jag äter också medikinet/ritalin 10 mg vid behov plus 80 mg strattera, jag började med conserta men kände inte av den ens vid höga (162mg) doser.

Ts du kan gärna inboxa mig om du vill så kan vi prata mer ostört/lillan.      
    Så du äter 20 mg fluoxetin+80mg Strattera och ändå har du inte så stora biverkningar som med 60 mg Citablopram? Låter ju väldigt bra
  • lillan kba
    Anonym (Hen, den där) skrev 2012-07-03 22:41:29 följande:
    Så du äter 20 mg fluoxetin+80mg Strattera och ändå har du inte så stora biverkningar som med 60 mg Citablopram? Låter ju väldigt bra

Ja precis och jag ahr precis gått från 120 mg strattera till 80, bara för att kolla om det blir skillnad.

Jag har mått bra av stratteran hela tiden, inget illamående tex.

• Anonym (Hen, den där)
    lillan kba skrev 2012-07-03 22:50:56 följande:
    Ja precis och jag ahr precis gått från 120 mg strattera till 80, bara för att kolla om det blir skillnad.

Jag har mått bra av stratteran hela tiden, inget illamående tex.
    Låter ju jättebra! Är dosen på Strattera efter behov eller din vikt? Känner ett barn som väger runt 30-35 kg och hen har 40 mg strattera och förälern sa att det var efterkroppsvikt man satte dosen. Men det kanske bara gäller på barn.
  • lillan kba
    Anonym (Hen, den där) skrev 2012-07-03 23:08:41 följande:
    Låter ju jättebra! Är dosen på Strattera efter behov eller din vikt? Känner ett barn som väger runt 30-35 kg och hen har 40 mg strattera och förälern sa att det var efterkroppsvikt man satte dosen. Men det kanske bara gäller på barn.

Hm behov skulle jag tro, jag började med 40 under rätt så lång tid pga fluoxetinet, ökade långsamt, 40, 60, 80, 120.

Jag vägde över 100 när jag började.  
  • Anonym (AdHd)

Oj, jag ber verkligen om ursäkt om jag gjort er upprörda. Det var självklart inte min mening. Har läst inlägget igen och har nog lite svårt att se vad jag gjort för fel!

Självklart är du inte dum! Varför skulle du vara det? Och det var inte inte meningen att du skulle tolka mitt svar så.

Nej, jag är verkligen ingen expert på mediciner men har testat en massa olika kombinationer och vet att det är väldigt individuellt vad som funkar eller inte. 

Du verkar ha en väldigt klok doktor som du har bra kommunikation med vilket är suveränt och avundsvärt! Och det är kalas att ni är överrens om din medicinering. Håller tummarna för att det blir bra. 

• Anonym (Hen, den där)

AdHd --> Nu när jag läser min TS så hittar jag en massa stavfel men så illa är det väl inte att man kan feltolka " Jag vill bolla det här med någon innan jag paratar med läkaren, så ni med adhd som tar antidepp hur är det för er ? Vilken dos har ni och hur hjälper det er? Jag vill främst höre de som har en ganska låg dos, där medicinen är insatt för stressrellaterad oro, ångest, små/lättare panikatacker men även ni andra som är regelrätta depressiva och har adhd också får naturligtvis svara." Jag vill bolla med någon innan jag pratar med min läkare... INTE: läs ur Fass för mig och leta gärna upp telefonnummer till VC i X-stad. Jag försökte verkligen vara så tydlig jag kunde i TS vad jag ville ha för respons, hur man _upplever_ medicineringen. Och nu har jag fått dig i vrångstrupen så ditt illa smickrande och överslätande gör det inte bättre. Men tack för att du puffade upp tråden.

• Anonym (inte ssri)

TS du har fel angående om Strattera. Det är inte någon SSRI utan är mer en NRI. Strattera påverkar inte serotonin utan noradrenalin. SSRI står för selective serotonin reuptake inhibitor.

Rätt ska vara rätt.

• Anonym (Hen, den där)
    Anonym (inte ssri) skrev 2012-07-04 21:48:36 följande:
    TS du har fel angående om Strattera. Det är inte någon SSRI utan är mer en NRI. Strattera påverkar inte serotonin utan noradrenalin. SSRI står för selective serotonin reuptake inhibitor.

Rätt ska vara rätt.
    ki... Jag kan erkänna att jag hade fel där... Men stönig som jag är så vill jag nog påpeka att det är ändå är antidepp som går på signalsubstanserna. 
    Jag googlade NRI och har lärt mig något nytt, och i mitt fall kanske något intressant också. Sparade de sidor jag hittade för att se om jag snubblar på några andramediciner som kanske skulle vara bättre än både strattera och sitolapram. 
  • Anonym (Hen, den där)

*Citalopram

• Kennet Palm

Jag tycker du ska gå in på  Doktor Know. Där förklaras ADHD och behandling på ett sätt som man kan förstå.

Svar på tråden Adhd med antidepp