• Anonym (anmärkning)

Hur ska jag någonsin få en annan lägenhet?

Jag måste flytta härifrån. Finns ingen framtid i den lilla byn jag bor i nu. Ska få barn i september och vill flytta till ett mer "lokalt" område, finns inte ens dagis här. Ingen affär eller någonting, är 5 mil till närmsta kiosk. 12 mil till närmsta Ica.

Jag har sökt lägenhet i en lite större stad. Men nej. Fått erbjudanden, men sedan blivit nekad efter kreditkoll för att jag har betalningsanmärkning. Min sambo har också betalningsanmärkning.
    Har inga problem att betala en lägenhet, jag har ju jobb min sambo också, men de nekar ändå pga denna jävla betalningsanmärkning.

Jag känner mig så ledsen.
    Har ingen som kan borga för mig heller. Kan ju inte gå på soc heller genom att vi tjänar pengar och har råd att betala själva. De kan väl inte heller borga? 

Har prövat både kommunala hyresvärdar och privata och alla säger samma. Genom att vi har betalningsanmärkning så måste vi ha någon som borgar. Men det finns ingen som vill/kan göra det. Usch så jobbigt!

Hur kan jag gå tillväga nu? 

• Svar på tråden Hur ska jag någonsin få en annan lägenhet?
  • Anonym

Bara att bo kvar tills ni blivit av med bet.anmärkningen.... eller föreslå hyresvärden att ni betalar tre månaders hyra i deposition....

• SpanskaFlugan

Betalningsanmärkning försvinner efter tre år, hur lång tid har ni kvar på era?

Och jag kan faktiskt förstå att hyresvärdar drar öronen åt sig när ni båda har anmärkningar, det skulle jag också göra om två personer jag inte kände ville hyra en lägenhet av mig. Jag skulle välja de som inte har anmärkningar bara för att vara på den säkra sidan.

Men ni kanske kan prata med någon av hyresvärdarna? Förklara situationen och som inlägg 1 föreslog, erbjud er att betala in hyra i förskott som säkerhet.

• Ravenna

Ni måste vänta ut era betalningsanmärkningar, på gott och ont. Ingen vill hyra till er när ni har bevis för att ni inte betalar era räkningar. Så är det. Ska ni kunna hyra officiellt så måste ni hitta en borgensperson.

Däremot kan ni hyra i andrahand och betala ett visst antal månader i förskott. Det är nog enda sättet.

Jag skulle i det läget försöka flytta temporärt till en lägenhet i andrahand och sedan flytta igen när betalningsanmärkningarna har gått ut.

• SupersurasunkSara

Mitt tips är att ni sparar alla pengar ni kan så ni kan erbjuda en deposition. Och att ni kommer med förlaget att ni får kontraktet på 6 månader tex, sköter ni er = inga sena inbetalningar så får ni 6 månader till, har ni då skött er prickfritt så får ni kontraktet. Så fick jag när jag behövde lgh och hade bet anmärkning.

• mamita64

Har ni diskuterat månadskontrakt med nån värd?
    Flera personer som jag haft som klienter på kvinnojouren har fått kontrakt med hyresbolaget här genom att gå med på att ha månadskontrakt. Då ser husvärden att man sköter sej, att hyran kommer in och efter en tid får man ett reguljärt kontrakt.
    I en annan kommun i närheten av min vet jag att man använder detta till ungdomar också.
    Förmodligen kan detta variera från kommun till kommun.
    Har du anmärkning pga obetald hyra eller gäller det annat ? Flera stycken eller nån enstaka ?
    Som sagts ovan försvinner en anmärkning efter tre år, oavsett om skulden är betald eller ej. Tre å¨r efter den registrerats. Kanske är det inte så lång tid kvar ?

• Anonym (anmärkning)
    mamita64 skrev 2012-07-03 10:48:48 följande:
    Har ni diskuterat månadskontrakt med nån värd?
    Flera personer som jag haft som klienter på kvinnojouren har fått kontrakt med hyresbolaget här genom att gå med på att ha månadskontrakt. Då ser husvärden att man sköter sej, att hyran kommer in och efter en tid får man ett reguljärt kontrakt.
    I en annan kommun i närheten av min vet jag att man använder detta till ungdomar också.
    Förmodligen kan detta variera från kommun till kommun.
    Har du anmärkning pga obetald hyra eller gäller det annat ? Flera stycken eller nån enstaka ?
    Som sagts ovan försvinner en anmärkning efter tre år, oavsett om skulden är betald eller ej. Tre å¨r efter den registrerats. Kanske är det inte så lång tid kvar ?
    Nej, visste inte att det fanns någon sådan form av lösning överhuvudtaget. Så jag ska prata med hyresvärden när hon ringer upp.

Nej, jag har EN betalningsanmärkning. Den anmärkningen var på 1200:-, en väldigt onödig grej. Den är det 2 år kvar på. Sambon har 3 anmärkningar tror jag det var. Inga större summor där heller, men en av dem drog ut fruktansvärt på tiden och trots att han betalade så fortsatte det att komma från kronofogden och han fick en anmärkning nu för någon månad sedan bara. Han ringde upp dem, de erkände att felet låg hos dem, men de kan inget göra när anmärkningen väl kommit.

Jag har tyvärr inga sparade pengar, inte sambon heller. Så vi kan inte betala in i förskott. Hyran på denna lägenhet som vi tänkte ligger på 6500:-. Om vi snålar och så så kanske vi kan betala in två hyror på en månad så vi ligger en månad i förväg. Men då blir det att leva på hårdbröd och vatten. Men problemet är att vi inte sagt upp lägenheten vi har nu, innan vi vet om vi får någon ny. Mitt i allt så står vi utan boende. Så vi tänkte vänta tills vi får lägenhet och då säga upp denna. Så då blir det dubbla hyror också. För denna lägenhet och den nya och då blir det ännu svårare att betala in i förskott.
  • mamita64
    Nej, jag har EN betalningsanmärkning. Den anmärkningen var på 1200:-, en väldigt onödig grej. Den är det 2 år kvar på. Sambon har 3 anmärkningar tror jag det var. Inga större summor där heller, men en av dem drog ut fruktansvärt på tiden och trots att han betalade så fortsatte det att komma från kronofogden och han fick en anmärkning nu för någon månad sedan bara. Han ringde upp dem, de erkände att felet låg hos dem, men de kan inget göra när anmärkningen väl kommit.

Ok så din anmärkning uppkom förra året då ? Jag undrar bara för att många tror att en anmärkning försvinner först tre år efter man har betalat skulden och så är det alltså inte.
    Vad gäller din sambo så är det ju inte Kf som delar ut anmärkningar, utan UC, men de måste ju få uppgiften från Kf. Kan det vara så att de gjort en utredning av hans ekonomi ? Då får man ännu en anmärkning, bara av det. Har han överklagat, jag menar om en skuld är betald och det ändå uppkommer en anmärkning, då ska man såklart överklaga detta
  • Anonym (anmärkning)
    mamita64 skrev 2012-07-03 11:14:44 följande:

Ok så din anmärkning uppkom förra året då ? Jag undrar bara för att många tror att en anmärkning försvinner först tre år efter man har betalat skulden och så är det alltså inte.
    Vad gäller din sambo så är det ju inte Kf som delar ut anmärkningar, utan UC, men de måste ju få uppgiften från Kf. Kan det vara så att de gjort en utredning av hans ekonomi ? Då får man ännu en anmärkning, bara av det. Har han överklagat, jag menar om en skuld är betald och det ändå uppkommer en anmärkning, då ska man såklart överklaga detta
    Jo, förra året i december. Så den försvinner inte förren dec 2014.

Jag har ingen aning, han har stridit om den där anmärkningen, men till slut gav han upp. Jag vet inte hur han gått till väga alls. 
  • mamita64
    Anonym (anmärkning) skrev 2012-07-03 11:38:11 följande:
    Jo, förra året i december. Så den försvinner inte förren dec 2014.

Jag har ingen aning, han har stridit om den där anmärkningen, men till slut gav han upp. Jag vet inte hur han gått till väga alls. 
    Jag förstår.
    Men hör dej för om det finns såna lösningar som då månadskontrakt tex. Annars vette sjutton. Alla kan ju få en anmärkning och så länge man kan visa att man prioriterar hyran så tycker inte jag att man borde bli stoppad helt
  • Anonym

HUR kan man säga upp en lägenhet utan att ha en annan på gång....??

Svar på tråden Hur ska jag någonsin få en annan lägenhet?