• Anonym (anmärkning)

Hur ska jag någonsin få en annan lägenhet?

Jag måste flytta härifrån. Finns ingen framtid i den lilla byn jag bor i nu. Ska få barn i september och vill flytta till ett mer "lokalt" område, finns inte ens dagis här. Ingen affär eller någonting, är 5 mil till närmsta kiosk. 12 mil till närmsta Ica.

Jag har sökt lägenhet i en lite större stad. Men nej. Fått erbjudanden, men sedan blivit nekad efter kreditkoll för att jag har betalningsanmärkning. Min sambo har också betalningsanmärkning.
    Har inga problem att betala en lägenhet, jag har ju jobb min sambo också, men de nekar ändå pga denna jävla betalningsanmärkning.

Jag känner mig så ledsen.
    Har ingen som kan borga för mig heller. Kan ju inte gå på soc heller genom att vi tjänar pengar och har råd att betala själva. De kan väl inte heller borga? 

Har prövat både kommunala hyresvärdar och privata och alla säger samma. Genom att vi har betalningsanmärkning så måste vi ha någon som borgar. Men det finns ingen som vill/kan göra det. Usch så jobbigt!

Hur kan jag gå tillväga nu? 

• Svar på tråden Hur ska jag någonsin få en annan lägenhet?
  • Anonym (anmärkning)
    Anonym skrev 2012-07-03 12:51:52 följande:
    HUR kan man säga upp en lägenhet utan att ha en annan på gång....??
    Som jag skrev. Vi har INTE sagt upp denna lägenhet än för att vi vill vara säkra på att vi har ett boende. 
    Därför kommer det bli dubbla hyror ifall vi får denna lägenhet. Inflyttning 1 sep på den nya, utflyttning 3 mån efter uppsägning på den vi har nu. Så säger jag upp denna nu så är det uppsägningtid juli, aug, sept (om jag har tur och får säga upp från första juli). Då blir det dubbel hyra i september, annars blir det dubbel både sep & okt. 
  • Ms H

Hur länge sitter sambons näst längsta anmärkning i då? Jag menar, ät det stor skillnad på den och den felaktiga?

• Anonym (anmärkning)
    Ms H skrev 2012-07-03 14:28:03 följande:
    Hur länge sitter sambons näst längsta anmärkning i då? Jag menar, ät det stor skillnad på den och den felaktiga?
    Jo, den har bara en eller två månader kvar.
  • Anonym (anmärkning)

Hyresvärden ringde. 
    Det blir nej. Fanns inte heller någon möjlighet med varken borgesman eller att betala in i förskott, utan har man anmärkning så blir det nej sa hon. Så vi ska prata med soc.

Jag måste flytta härifrån, kan inte sitta här i 3 år och vänta ut anmärkningen. Finns varken dagis eller affär här. Som sagt 12 mil till närmsta civiliserade ort. 

• Anonym

Din chans är nog dessvärre bara att vara ärlig med dom bostadsbolag du ringer. Gå till dom om du har möjlighet och var ärlig. Jag vet tex att en del tar in hyresgäster med anmärkning tex. aberdeen /bostadsstiftelsen platen i motala gör det bara man är ärlig och inte blivit vräkt innan.

• Ms H

Om nu företaget erkänt att det var fel, så kan de kanske skriva ett intyg ni kan visa hyresvärden.

• Anonym (anmärkning)
    Ms H skrev 2012-07-04 15:09:00 följande:
    Om nu företaget erkänt att det var fel, så kan de kanske skriva ett intyg ni kan visa hyresvärden.
    Denna hyresvärd verkade inte nöja sig med något. Inte ens borgensman eller ens två borgesmän. Gick inte att betala i förskott eller någonting. Tycker det verkade skumt!
  • Anonym
    Anonym (anmärkning) skrev 2012-07-03 10:25:32 följande:
    Jag måste flytta härifrån. Finns ingen framtid i den lilla byn jag bor i nu. Ska få barn i september och vill flytta till ett mer "lokalt" område, finns inte ens dagis här. Ingen affär eller någonting, är 5 mil till närmsta kiosk. 12 mil till närmsta Ica.

Jag har sökt lägenhet i en lite större stad. Men nej. Fått erbjudanden, men sedan blivit nekad efter kreditkoll för att jag har betalningsanmärkning. Min sambo har också betalningsanmärkning.
    Har inga problem att betala en lägenhet, jag har ju jobb min sambo också, men de nekar ändå pga denna jävla betalningsanmärkning.

Jag känner mig så ledsen.
    Har ingen som kan borga för mig heller. Kan ju inte gå på soc heller genom att vi tjänar pengar och har råd att betala själva. De kan väl inte heller borga? 

Har prövat både kommunala hyresvärdar och privata och alla säger samma. Genom att vi har betalningsanmärkning så måste vi ha någon som borgar. Men det finns ingen som vill/kan göra det. Usch så jobbigt!

Hur kan jag gå tillväga nu? 
    har ni inga släktingar som kan ställa upp
  • Anonym (anmärkning)
    Anonym skrev 2012-07-05 00:09:56 följande:
    har ni inga släktingar som kan ställa upp
    Inte som borgesman. De har inte tillräckligt bra ekonomi för att få bli det & då tänker jag främst på de man känner så väl att man kan fråga t ex mamma och pappa. Mamma är sjukpensionär, pappa är pensionär. Min sambos föräldrar är båda pensionärer.
  • MickeN1973

Att du har betalningsanmärkning är inget hinder för att hyra lägenhet. 
    Är det däremot en hyres-skuld då är det ridå..

Har du kollat med andra hyresvärdar,  tex privatvärdar ?

Annars utnyttja ditt nätverk, tex fråga din chef om denne känner någon hyresvärd som kan hyra ut till någon i din situation.
    Man kommer som sagt i ett annat läge om man blivit rekomenderad av någon 

• Anonym (anmärkning)
    MickeN1973 skrev 2012-07-05 03:28:47 följande:

Annars utnyttja ditt nätverk, tex fråga din chef om denne känner någon hyresvärd som kan hyra ut till någon i din situation.
    Jag har ingen hyresskuld. Bara en vanlig betalningsanmärkning på 1200:-, inget skuldsaldo. Samma gäller min parner, inga större summor & ingen hyresskuld.

Den senaste var en privat hyresvärd, har kollat med flertalet olika & i olika städer. 
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-07-05 03:28:47 följande:

Har man betalningsanmärkning får man i regel inte hyra lägenhet, oavsett vad skulden var för något från början. En betalningsanmärkning gör att väldigt få företag är bredda att skriva kontrakt om något, du kan inte ens ta skaffa kontantkort till mobilen. Faktum är att när jag bara skulle lägga till ett abonnemang på mitt existerande kontrakt hos TRE gjorde de kreditupplysning på mig. Trots att jag redan haft kontrakt med dem i nästan tre år och aldrig varit sen med fakturan... Har du en betalningsanmärkning är det kört.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-07-05 12:36:13 följande:
    Har man betalningsanmärkning får man i regel inte hyra lägenhet, oavsett vad skulden var för något från början. En betalningsanmärkning gör att väldigt få företag är bredda att skriva kontrakt om något, du kan inte ens ta skaffa kontantkort till mobilen. Faktum är att när jag bara skulle lägga till ett abonnemang på mitt existerande kontrakt hos TRE gjorde de kreditupplysning på mig. Trots att jag redan haft kontrakt med dem i nästan tre år och aldrig varit sen med fakturan... Har du en betalningsanmärkning är det kört.
    Och det finns hyresvärdar som hyr ut till folk med betalningsanmärkningar. 
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-07-05 12:40:46 följande:
    Och det finns hyresvärdar som hyr ut till folk med betalningsanmärkningar. 
    Ja, men uppenbarligen ingen av de som TS har varit i kontakt med så de verkar inte så lätta att hitta.
  • Anonym

hej ts, ser ut som att det kan bli knepigt för er att få ny lägenhet på stört. ni får nog vara beredda på att vänta ut tiden tills betalningsanmärkningarna försvinner. och börja spara också så ni har kontantinsats till en br, så har ni fler möjligheter till alternativ i framtiden. och under tiden ligga i och kontakta privata hyresägare och se ifall de är villiga att ge er en chans.

• Anonym ("Platen Motala)

Hej!

Vill först vara tydlig med att jag inte representerar Platen Motala - tog det bara som signatur.  

Jag råkar bo granne med en kvinna som har massor hos KFM. Hennes man som inte har några "kundkontakter" med KFM får inte byta lgh. trots att han inte har betalningsanmärkningar p.g.a. att hon har betalningsanmärkningar. Så "ryktet" att Platen i Motala ger lgh. till den som har anmärkning är nog dessvärre ett rykte mer än sanning.

Kan man däremot visa upp en pågående skuldsanering, att man betalar enligt planen, samt att man inte dragit på sig nya skulder så finns det en liten chans att Platen godkänner den sökande.

Den näst sista meningen känner jag till då en bekant till mig har en polare som fick lgh. hos Platen just för att han kunde visa upp en skuldsanering enligt nämnda rekvisit ovan.

Sen finns det en hyresvärd som godkänner folk som är kunder hos KFM om man har borgensman. Stället heter Horndal (där finns Ica butik) men minns ej värdens namn då allt detta nämndes flyktigt under en fest där någon anförtrodde sig åt undertecknad i fyllan och villan...:-P Men det är väl bara att ringa runt värdarna i Horndal. Lycka till.  

Svar på tråden Hur ska jag någonsin få en annan lägenhet?