• JeCa

Prickig korv?

Vad gäller för prickig korv? Det är mitt favoritpålägg och jag äter det fortfarande, men vad är allmän riktlinje? På LMV står bara om kallrökt resp varmrökt skinka och vakuumförpackade grejor i allmänhet.

Känns ju märkligt om man aldrig blivit sjuk av pålägg tidigare att man skulle bli det just under dessa 9 mån...?

• Svar på tråden Prickig korv?
  • Loppan79

Jag vill också veta om man får äta det. Lägger också till att jag vill veta om man får äta mortadella och hamburgerkött som pålägg. Blir inte riktigt klok på livsmedelsverkets regler angående detta.

• LillaP

Hejsan!

Visst får man äta prickekorv! Den är ett varmrökt pålägg (vanlig prickekorv är det iaf, fråga för säkerhets skull) och därmed helt ok. Men köp inte den vakumförpackad som sagt, där ligger bacillerna och gror...

Vad som gäller för mortadella och hamburgerkött vet jag inte men är dessa varmrökta eller kokta så skall det väl inte vara några problem?! Tänk däremot på att mycket salami är kallrökt så den bör man tyvärr hålla sig ifrån.

/Lilla P (som gillar prickekorv o kalvkorv )

• Ebbiz

Är det bätter att köpa skinka i charkdisken? Jag äter ofta rökt skinka ("källarrökt") och den måste väl vara varmrökt?
    Häromdagen åt jag dessutom salami på pizzan. Det ska man alltså inte?
    Vad mycket regler om mat det verkar finnas! Måste kolla slv.se ordentligt igen!

• Tove

Halloj!
    Salami på Pizza är ok! Över 70 grader, du vet....
    Och enligt min BM så är salami (varmrökt) helt Ok även det!

Må så gott!

Marie

• sisley

Va?! Vad mkt grejer det är som man inte får äta som gravid. Jag mumsar i mig det mesta. Jag ringde och frågade min läkare och hon sa att det mesta gällande kostråden är överdrivet men att gravida ska akta sig för opastöriserade ostar och rött kött.
    Men alla gör såklart som de själva vill!

Svar på tråden Prickig korv?