• Almis11

Hjälp mig skydda min cykel!

Det är väl en jävla knäpp värld vi lever i där man snor andras grejer...

För ett par dagar unnade jag mig en Mustang 28 damcykel 3999 kr men kostade nu 2999 kr på City Gross. Kan väl tycka det är lite mycket men kände att jag ville ha en fin och ny cykel då det är min första i det vuxna livet och jag tänkt ha det ett tag..

Självklart är jag medveten om att stöldrisken ökar men jag har två lås på den och båda godkända. 
    Men värst av allt... på bara 2 dagar har någon försök bryta sin in i min källare där cykeln står!
    Trots dubbla kedjor och 3 lås....... (ja jag bor nog i en gangster stad eller något)

Så nu står min pärla istället i vardagsrummet....
    Hjälp mig skydda min nya cykel, ge mig dina bästa tips och kanske tips om försäkringar?

Tack på förhand!

O ni tjuvar, må ni brinna....... 

• Svar på tråden Hjälp mig skydda min cykel!
  • Sweet life

Lås fast cykeln i något...

Cykeln går på hemförsäkringen. Vet inte om man kan teckna någon extra för cykeln som gör att den inte sjunker i värde eller har så dyr självrisk som hemförsäkringens självrisk. Annars får du nog ha den i lägenheten....

• Din mamma

Jag köpte en ny cykel i helgen. Fick med en vajer att låsa fast den i saker med. Perfekt!

• magi

Vajrar är skit och är buslätta att ha sönder tydligen. Använd godkända MC-lås eller skaffa krokar i taket att hänga upp cykeln i.

• Din mamma

Jo, men jag fäster min vajer i mitt godkända lås. Då blir det i vilket fall lite svårare att stjäla den. Dessutom hoppas jag att chanserna att någon hinner se stölden ökar med vajern.

• magi
    Din mamma skrev 2012-07-03 17:30:24 följande:
    Jo, men jag fäster min vajer i mitt godkända lås. Då blir det i vilket fall lite svårare att stjäla den. Dessutom hoppas jag att chanserna att någon hinner se stölden ökar med vajern.
    Men det är vajerlåset som är enkelt att knäcka. Du kan låsa fast cykeln vid ett betonghus och eftersom det fortfarande är vajerlåset som är skräp så kommer cykeln att vara stulen och huset stå kvar.
    Jag har för mig att det bara tar ett par sekunder att knäcka ett vajerlås för den som har rätt utrustning så det är knappast svårare.

Gå till en riktig cykelhandlare och prata lås så kommer de att berätta samma sak som jag säger här i forumet.
  • Themis

Bor man i en utsatt stad är det fanimig omöjligt.

Min man växte upp i Lund och fick sex cyklar snodda på fem år. Eftersom han fick ny på försäkringen var den ju automatiskt stöldbegärlig, så det blev en ond cirkel.

Sista gången sågade tjuvarna ner ett träd med stam på 25 cm diameter för att sno cykeln!

Jag däremot köpte en begagnad, målade den i lila och gult med namnet "Lofbergs Lila" och den fick jag behålla i alla mina Lundaår.

Sensmoral: Köp inte dyra iögonfallande prylar om du inte sover med ena ögat öppet och har riktigt rejäla lås.

Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Themis

Ska man göra nåt så gör i så fall cykeln personlig- gravera in ditt smeknamn i en avvikande färg eller nåt, då blir den inte så attraktiv för tjuvar.

Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Din mamma

Magi: Men cykeln är köpt på en cykelaffär och försäljaren gav mig vajerlåset gratis eftersom jag ville skydda den extra mycket.

• Din mamma

Dessutom berättade jag om min oro om att bestulen och då sa han: "Men då ska du få den här vajern bla bla bla".

• magi
    Din mamma skrev 2012-07-03 19:30:36 följande:
    Magi: Men cykeln är köpt på en cykelaffär och försäljaren gav mig vajerlåset gratis eftersom jag ville skydda den extra mycket.
    Då var han riktigt oprofessionell. Jag tycker iofs att du borde ha blivit fundersam när låset var gratis.

I länken kan du läsa om vilka lås du ska ha och hur man låser.
    www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp
  • Din mamma

Magi: Nej, köper jag en cykel för 5000 så vill jag banne mig ha ett lås gratis.

• Helle333
    Almis11 skrev 2012-07-03 15:26:46 följande:
    Det är väl en jävla knäpp värld vi lever i där man snor andras grejer...

För ett par dagar unnade jag mig en Mustang 28 damcykel 3999 kr men kostade nu 2999 kr på City Gross. Kan väl tycka det är lite mycket men kände att jag ville ha en fin och ny cykel då det är min första i det vuxna livet och jag tänkt ha det ett tag..

Självklart är jag medveten om att stöldrisken ökar men jag har två lås på den och båda godkända. 
    Men värst av allt... på bara 2 dagar har någon försök bryta sin in i min källare där cykeln står!
    Trots dubbla kedjor och 3 lås....... (ja jag bor nog i en gangster stad eller något)

Så nu står min pärla istället i vardagsrummet....
    Hjälp mig skydda min nya cykel, ge mig dina bästa tips och kanske tips om försäkringar?

Tack på förhand!

O ni tjuvar, må ni brinna....... 
    Min cykel står fastlåst på balkongen med en skitfet lås"vajer". Vajern är alltså nästan 2cm i diameter.... Vajern går runt ena balkongräckesfästet och sedan runt cykelramen.
  • magi
    Din mamma skrev 2012-07-03 20:04:06 följande:
    Magi: Nej, köper jag en cykel för 5000 så vill jag banne mig ha ett lås gratis.
    Men 5000 är ingenting för en cykel helt ärligt, de räknas som förbrukningsvaror mer eller mindre.
    Cyklar kan kosta hur mycket som helst egentligen men runt 25 000 är inget ovanligt.

Du får vad du betalar är en gammal sanning som gäller lås i allra högsta grad. Nöjer du dig med ett skitlås kan du inte ha så höga förväntningar tyvärr.

Gratissaker brukar hålla låg kvalité, därför brukar man få kraftiga rabatter när man köper kapitalvaror men inte gratis.
  • Din mamma

Men vem säger att jag har ett skitlås? Du har ingen aning om hur tjock min vajer är, och dessutom så låser jag ju vajern i mitt GODKÄNDA lås. Om man köper ett sådant metallås som du rekommenderar så innebär det att man måste placera cykeln nära en en lyktstolpe eller en speciell sort av cykelställ. Dessa är sällsynta, de finns i vilket fall inte i min stad. Cykelställen alltså.

5000 är ett pris som man får en bra cykel för. Vem tusan köper en cykel för 25000 om man bara ska använda den till och från jobbet och enstaka fall till centrum?

Skärp dig nu.

• magi
    Din mamma skrev 2012-07-03 21:56:57 följande:
    Men vem säger att jag har ett skitlås? Du har ingen aning om hur tjock min vajer är, och dessutom så låser jag ju vajern i mitt GODKÄNDA lås. Om man köper ett sådant metallås som du rekommenderar så innebär det att man måste placera cykeln nära en en lyktstolpe eller en speciell sort av cykelställ. Dessa är sällsynta, de finns i vilket fall inte i min stad. Cykelställen alltså.

5000 är ett pris som man får en bra cykel för. Vem tusan köper en cykel för 25000 om man bara ska använda den till och från jobbet och enstaka fall till centrum?

Skärp dig nu.
    Det är skitlås därför att det är enkelt att klippa upp dem. Sen stämmer det som hemsidan säger, vajerlås är inte godkända av stöldskyddsföreningen eftersom de är så enkla att forcera.  Sen hur ditt försäkringsbolag dömer kan jag eller vill jag inte sia om.  Och ja, bygellås ställer till en hel del bekymmer men å andra sidan får man behålla cykeln.

Du kan inte så mycket om cyklar du.
    Cykla är en typisk sak man får vad man betalar för. En cykel för 5000 innebär de billigaste delarna som slits fort. Vevparti och växelsystem kan behöva bytas efter några enstaka hundra mil. Klart att du inte behöver byta men då blir det som det blir också, en rasslande, slirande trögtrampad hoj utan komfort att tala om.

Jag har två cyklar , den ena kostade 27 000, den andra 12 000.   Den ena har jag att pendla till jobbet med, den andra är för träning. Jag skulle köpa hög kvalité om jag hade råd, men då är vi uppe i priser runt  30 000 och däröver.

Vem är du att döma ut cyklar när du inget kan?
    Men du pratar som du har vett till. Innan du prövat en kvalitetscykel har du inte en susning om vad det handlar om.
  • Helle333

Min lösning på problemet när jag har cykeln stående hemma: Jag har för mig jag köpte låset på Clas Ohlson. Hade varit intressant att veta hur lång tid det tar att få upp det här. De tär en sådan där rund nyckel dessutom så det borde vara svårare att dyrka upp det.

• Annika i Gbg

Under den perioden då jag hade flera barn hemma och vi hade cyklar, mopeder och motorcyklar så köpte vi en jättelång kätting på Biltema (båtavdelningen). Den fäste vi runt ett träd utanför lägenheten och sedan låste vi fast alla grejerna i kättingen med låsvajrar. Så fort man tog i en vajer så rasslade och klingade kättingen. Ingen kunde röra våra fordon utan att vi reagerade och just under denna period stals faktiskt ingenting från oss. Det förutsätter förstås att man bor så att man har nära till marken/trädet/cyklarna. Hör och ser man inte så tappar man en del av poängen. Men kanske tjuven ändå väljer en annan cykel om det låter en massa när man börjar pilla? Nuförtiden har jag min cykel i hallen eftersom jag bor på 10:e våningen... Min cykel kostade 6000 och det var JÄTTEMYCKET pengar för mig. Trots att det finns cyklar för 25000.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Mother of 4

Kedja för mc borde funka, alt skaffa extra försäkring på cykeln så du får pengar tillbaka vid stöld. Kolla vad hemförsäkringen täcker. Vet att de gått runt med bultsax häromkring.

Appropå hållbar cykel, så är min rätt billiga cykel från 1990, ccs, min ungdomscykel på 26 tum, dvs 22 år gammal, cyklats på varje dag och står ute på tomten varje vinter, inte rostat och har aldrig bytt ut någon del. Funkar perfekt. Så billigt är inte alltid dåligt.

sen att min har 90 talsfärger i ceris och fadat svart gör att den står kvar olåst

Svar på tråden Hjälp mig skydda min cykel!