• Anonym (Mamma.)

Hur lär man barn att inte alltid vara brutalt ärliga?

Min femåring är en snäll kille med många vänner, men han har en stor brist: han är brutalt ärlig hela tiden! Han förstår inte riktigt att det han säger kan såra andra, även om det han säger aldrig är lögn. När kompisar knackar på kan han t ex säga: "Jaha, ni är här igen. Ja, då får jag väl leka med er igen fast jag egentligen inte vill." Eller så kan han säga: "Jag gillar egentligen X bättre än dig, men han leker med en annan kompis idag så då får jag väl leka med dig." Till mig kan han säga: "Jag älskar dig mamma, men linsgrytan du gjorde smakar äckligt." han säger det verkligen inte för att vara elak, han bara säger saker och ting rakt ut utan att tänka på konsekvenser. Ska man se detta som ett personlighetsdrag eller? Vi har försökt tala med honom om detta, men han förstår inte riktigt. Han är en klipsk kille, så det handlar inte om intelligens. Hur ska man se på det hela, tycker ni?

• Svar på tråden Hur lär man barn att inte alltid vara brutalt ärliga?
  • Khaleesi

Jag tror ibland att det är de intellektuella och verbala barnen som är otrevligast på denna punkt. Jag tror att den här sortens barn behöver tydliga och klara exempel på hur det de säger uppfattas av andra, eftersom de som du säger nog inte riktigt fattar att det de säger är sårande. Förebygg, och prata om det innan situationerna uppstår (i de fall när man kan förutsäga dem). Ge barnet tydliga förmaningar om vad man INTE bör säga, och varför, och ge förslag på vad man kan säga istället, samt förklara att det i många lägen är bäst att helt enkelt vara tyst. Eller som Stampe säger i Bambi - "Om du inte kan säga något snällt, så säg ingenting alls".

Gör det till en lek att komma på vad man borde ha sagt istället.

Fel - Linsgrytan du gjorde var äcklig
    Rätt - Jag tyckte inte så mycket om den där linsgrytan

Fel - Kalle kunde inte vara med mig idag, så då kan jag väl leka med dig istället då.
    Rätt - Idag leker jag med dig, men jag vet inte om jag kan imorgon.

Sen kan ni göra så att du som förälder får säga plumpa saker, och så kan pojken komma med förslag på snällare sätt att säga samma sak. Då får han dessutom utlopp för sin intelligens.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Hur lär man barn att inte alltid vara brutalt ärliga?