• Binegar

Två okastrerade hankatter?

Hej
    Har en kattkille på strax över ett år (innekatt) som vi inte kastrerat ännu.
    Nu har vi planer på att införskaffa en katt till och jag räknar stenhårt med att min katt BÖR vara kastrerad innan detta sker? Katten vi ev kommer ta hem är en akutkatt från ett hem, strax under året gammal.

Den här katten är väldigt akut och min katt kommer säkerligen inte ha hunnit blivit kastrerad tills dess, i bästa fall kommer katten komma hit redan till helgen. Vi har en 3a lgh så möjlighet att hålla de avskilda (vilket vi även kommer göra för nykomlingens skull) tills min är kastrerad.

Hur gör vi på bästa sätt för att det här ska gå vägen?
    Lite smått akut behov av svar.

• Svar på tråden Två okastrerade hankatter?
  • nemo1

Kastrera bums, det går sällan att ha en fertil katt ihop med andra. Kolla om du kan få en tid redan i morgon. En hankastrering går på en kvart och är ett väldigt litet ingrepp.

• pennangrön

Tycker du ska försöka att få en tid för kastrering för din katt så snabbt som möjligt. Om du inte hinner få en tid innan den nya katten så försök hålla dem isär,precis som du sa!

Lycka till med dina katter, hoppas det löser sig till det bästa   

• Binegar
    nemo1 skrev 2012-07-03 21:27:50 följande:
    Kastrera bums, det går sällan att ha en fertil katt ihop med andra. Kolla om du kan få en tid redan i morgon. En hankastrering går på en kvart och är ett väldigt litet ingrepp.
    Jag har fått tid till veterinären i morgon förmiddag så då ska han kastreras och akutkatten kommer Tis 10/7 så min katt hoppas jag har återhämtat sig tills dess :) Vi kommer oavsett hålla de åtskilda ett par dygn för den nya kattens skull. Hoppas också bara min katts hormoner inte tar alltför långa tid på sig att försvinna.
  • alexander2011
    Binegar skrev 2012-07-04 09:53:36 följande:
    Jag har fått tid till veterinären i morgon förmiddag så då ska han kastreras och akutkatten kommer Tis 10/7 så min katt hoppas jag har återhämtat sig tills dess :) Vi kommer oavsett hålla de åtskilda ett par dygn för den nya kattens skull. Hoppas också bara min katts hormoner inte tar alltför långa tid på sig att försvinna.
    de försvinner direkt.

jag ahde oture. har sj 3 katter. en kastrerad hane sen innan och en hona. sista katten som vi fick hem nu var sagt att det var en tjej tills "hon" satt på ryggen på min hona :S
    blev akuttid ti d hos vet dagen efter för sterilisierng och kastrering. dagen efter var allt som avnligt igen. de brydde sig inte om varandra alls.

separera dom inte utan låt de gå ihop ist. mina har bråkat osv först i början men nu ligger de o sover ihop alla 3. ge dom lite tid bra. skulle det absolut inte funka så separera dom en tid. man får testa sig fram 
  • Binegar
    alexander2011 skrev 2012-07-04 09:58:45 följande:
    de försvinner direkt.

jag ahde oture. har sj 3 katter. en kastrerad hane sen innan och en hona. sista katten som vi fick hem nu var sagt att det var en tjej tills "hon" satt på ryggen på min hona :S
    blev akuttid ti d hos vet dagen efter för sterilisierng och kastrering. dagen efter var allt som avnligt igen. de brydde sig inte om varandra alls.

separera dom inte utan låt de gå ihop ist. mina har bråkat osv först i början men nu ligger de o sover ihop alla 3. ge dom lite tid bra. skulle det absolut inte funka så separera dom en tid. man får testa sig fram 
    hoppsan, så kan det gå Flört
    vi kommer i vilket fall ha dessa avskilda en tid eftersom den här katten blev omhändertagen i förrgår och jag har ingen aning om hur stressad katten är. Om inte annat kommer den bli stressad av att komma hem hit, där det finns massa nytt, bland annat en katt & en schäfer.
  • PumpkinQueen
    alexander2011 skrev 2012-07-04 09:58:45 följande:
    de försvinner direkt.

Nej, hormonerna försvinner inte direkt utan det tar ett par veckor. Snälla, sprid inte felaktig information.

Man steriliserar inte honkatter, de kastreras. Att sterilisera en honkatt är att kapa av äggledarna men att låta äggstockarna vara kvar, vilket innebär att katten har kvar sitt löpbeteende. Vid kastrering tar man bort livmoder, äggstockar och äggledare. I princip inga veterinärer utför sterilisering av honkatter, alla kör på kastrering.
  • PumpkinQueen
    Binegar skrev 2012-07-04 10:49:16 följande:
    hoppsan, så kan det gå Flört
    vi kommer i vilket fall ha dessa avskilda en tid eftersom den här katten blev omhändertagen i förrgår och jag har ingen aning om hur stressad katten är. Om inte annat kommer den bli stressad av att komma hem hit, där det finns massa nytt, bland annat en katt & en schäfer.
    Det är bra tänkt. Låt katten vänja sig vid miljön först.

Hankatter repar sig snabbt efter kastering, det är ett väldigt enkelt ingrepp. Ofta får de inte ens några stygn, utan de läker ihop av sig själva. Redan några timmar efter operationen, när narkosen släppt helt och hållet, borde han vara sig själv igen -fast lite öm i själva området, så klart.
  • nemo1

En hankatt kan tom göra en hona dräktig en tid efter ingreppet. Mycket snabb återhämtning på hankastreringar. Glöm inte att ta bort maten ikväll.

• Binegar

Nu är katten kastrerad och han har börjat piggna till och springer omkring i lgh. Jag tänker lite ang det här med att hålla honom & hunden ifrån varandra. De brukar leka med varandra. Kan jag ha alla rum öppna som vanligt eller bör katten vara ifred ett tag? Hur länge bör han i så fall vara ifred med tanke på ingreppet?

• PumpkinQueen
    Binegar skrev 2012-07-05 15:04:32 följande:
    Nu är katten kastrerad och han har börjat piggna till och springer omkring i lgh. Jag tänker lite ang det här med att hålla honom & hunden ifrån varandra. De brukar leka med varandra. Kan jag ha alla rum öppna som vanligt eller bör katten vara ifred ett tag? Hur länge bör han i så fall vara ifred med tanke på ingreppet?
    Det beror på hur han mår. Om han är vinglig efter narkosen så kan han ju behöva ta det lugnt och inte hoppa upp på saker (det är lätt hänt att de missbedömer avståndet eller tappar balansen).

Om han springer omkring så borde han ju må ganska så bra, så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Om han går undan, så låt honom vara ifred.
Svar på tråden Två okastrerade hankatter?