• Binegar

Två okastrerade hankatter?

Hej
    Har en kattkille på strax över ett år (innekatt) som vi inte kastrerat ännu.
    Nu har vi planer på att införskaffa en katt till och jag räknar stenhårt med att min katt BÖR vara kastrerad innan detta sker? Katten vi ev kommer ta hem är en akutkatt från ett hem, strax under året gammal.

Den här katten är väldigt akut och min katt kommer säkerligen inte ha hunnit blivit kastrerad tills dess, i bästa fall kommer katten komma hit redan till helgen. Vi har en 3a lgh så möjlighet att hålla de avskilda (vilket vi även kommer göra för nykomlingens skull) tills min är kastrerad.

Hur gör vi på bästa sätt för att det här ska gå vägen?
    Lite smått akut behov av svar.

• Svar på tråden Två okastrerade hankatter?
  • Binegar
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 15:14:32 följande:
    Det beror på hur han mår. Om han är vinglig efter narkosen så kan han ju behöva ta det lugnt och inte hoppa upp på saker (det är lätt hänt att de missbedömer avståndet eller tappar balansen).

Om han springer omkring så borde han ju må ganska så bra, så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Om han går undan, så låt honom vara ifred.
    Han har hoppat upp och lagt sig i soffan nu och där får han alltid vara ifred från hunden. Så han verkar vara pigg och hungrig! Men jag väntar en stund till med att ge han mat. Jag tänker mest för sårens skull. Att de inte ska kunna gå upp eller att det kan bli konstigt på något sätt om han och hunden skulle leka med varandra?
  • lanylena
    Binegar skrev 2012-07-05 16:00:01 följande:
    Han har hoppat upp och lagt sig i soffan nu och där får han alltid vara ifred från hunden. Så han verkar vara pigg och hungrig! Men jag väntar en stund till med att ge han mat. Jag tänker mest för sårens skull. Att de inte ska kunna gå upp eller att det kan bli konstigt på något sätt om han och hunden skulle leka med varandra?

Varför frågar du inte veterinären detta?
    Plus 8/5, BF 17/1!
  • PumpkinQueen
    Binegar skrev 2012-07-05 16:00:01 följande:
    Oftast brukar detta inte vara några problem, de läker ju så snabbt. Men håll gärna lite extra koll på såren, så ser du ju om de verkar gå upp eller om det blöder från dem.

Och om du är orolig, ring till veterinären. Det brukar ju vara gratis att ringa och fråga om råd.
  • Binegar
    lanylena skrev 2012-07-05 16:02:22 följande:
    Varför frågar du inte veterinären detta?
    Jag tänkte inte riktigt så långt. Jag tänkte att han skulle vara ifred när han var som mest groggy, men sen tänkte jag inte längre.. ^^
  • nemo1
    morbidyouth skrev 2012-07-06 16:39:15 följande:
    Jag har tre okastrerade hankatter.
    funkar fint. 
    Som även går ute?
  • morbidyouth
    nemo1 skrev 2012-07-06 18:31:16 följande:
    Som även går ute?
    Inte för tillfället då vi nu bor hos min mamma. 
  • nemo1

Det ligger ett lagförslag just nu och väntar på att få godkänt där ALLA katter som går ute måste vara kastrerade och märkta! För jävligt att du släpper ut okastrerade katter som går hundratals hemlösa kattungar, fy skäms på dig. Mycket oansvarigt och jag vill påstå att du då inte är rädd om dina djur. Bara en tidsfråga innan någon av dom drar iväg eller blir så illa skadad att den dör.

• Litet My
    nemo1 skrev 2012-07-06 20:11:54 följande:
    Det ligger ett lagförslag just nu och väntar på att få godkänt där ALLA katter som går ute måste vara kastrerade och märkta! För jävligt att du släpper ut okastrerade katter som går hundratals hemlösa kattungar, fy skäms på dig. Mycket oansvarigt och jag vill påstå att du då inte är rädd om dina djur. Bara en tidsfråga innan någon av dom drar iväg eller blir så illa skadad att den dör.

Hoppas verkligen att det lagförslaget går igenom.

Håller med dig i det övriga också.

Tänker också så "hårt" att man borde få lov att få tillstånd att omhänderta alt avliva okastrerade katter utan ägare, vi har en som går här, kissar på allt, mager, hungrig, tussig, slåss och skriker. Går inte att fånga in den alls då den är halvild. Dessutom har den skrikit halva sommaren. Synd om katten men även synd om oss som bor här när hela området stinker kattkiss och man var och varannan natt blir väckt av den.     
  • morbidyouth
    nemo1 skrev 2012-07-06 20:11:54 följande:
    Vilken tur att mina katter inte går ute då. 
    Och när jag bodde på landet höll dom sig på MIN tomt, inga andra katter i närheten då närmsta granne bodde en mil ifrån och dom låg mest på tomten och tog det lugnt.

Kan förstå att folk blir sura när man gör så mitt inne i stan.  
    För jävligt att du "skäller" på mig när du inte ens vet någon bakgrundsinformation, du kanske ska ta reda på lite fakta innan du slänger ur dig en massa SKIT. Jag är ansvarig och älskar mina katter, dom har tid för kastrering i höst och chipmärkta är dom redan. Varför tror du att dom inte får springa ute nu för? Om jag hade varit så jävla oansvarig som du påstår så hade jag väl släppt ut dom här? Eller hur? Nu får dom vara inne två månader innan dom kastreras, FÖR att jag inte vill att dom ska bli skadade av andra katter med tanke på att det finns en hel del här inne i stan.

håll bara käften om att jag inte är rädd om mina djur,  älskar dom mer än någonting annat. 
    Och du som ska leka moralkärring kanske också vet om att man inte får kastrera katter när dom är för små, idiot.

(ja, jag blir arg och upprörd, fyfan för såna människor som dig som anklagar andra utan att veta bakgrunden, tvi) 
  • ForReal
    morbidyouth skrev 2012-07-06 16:39:15 följande:
    Jag har tre okastrerade hankatter.
    funkar fint. 

När du skriver såhär så är det ju underförstått att andra uppfattar det som könsmogna katter, annars finns ingen vits med inlägget med tanke på TS du svarat på. Det var nog därför det lät ganska konstigt att låta dem vara ute tidigare. Kattungar (som jag angtar dina är när du skriver att de är för unga för kastrering) utan hormoner kan ju ej börja bråka pga hormoner? :)

• morbidyouth
    ForReal skrev 2012-07-07 01:43:43 följande:

När du skriver såhär så är det ju underförstått att andra uppfattar det som könsmogna katter, annars finns ingen vits med inlägget med tanke på TS du svarat på. Det var nog därför det lät ganska konstigt att låta dem vara ute tidigare. Kattungar (som jag angtar dina är när du skriver att de är för unga för kastrering) utan hormoner kan ju ej börja bråka pga hormoner? :)

Det jag menade är att dom tre fungerar bra ihop. 
    (Såg att det var några som skrev att hon kan testa att ha dom ihop).
    Min ena katt som jag fick ta hem i höstas är nu könsmogen men det fungerar fortfarande bra mellan katterna. Och dessutom skrev jag att jag förtillfället inte släpper ut mina katter då jag bor hos min mor nu, ändå får jag anklaganden om att jag inte bryr mig om mina katter. Han skriver inte "OM" utan han skriver "DU" utan att veta någon information bakom katterna. 

Mina två andra katter som jag tog emot akut från kattjouren skulle vara könsmogna runt september någon gång och därför väntade jag med att kastrera den första katten (som blev könsmogen någon gång i februari, dom visste inte säkert där heller eftersom att han kommer från fiahemmet.) 

Tycker ändå man kan ta reda på lite saker om man planerar att vräka ur sig en massa skit. 
  • Binegar

katten har varit hemma här i en vecka nu, vi kastrerade vår hankatt bara dagarna innan den nya katten kom hem och allting funkar finfint :) inga sura miner från någon katt :) och hunden tycker det är jättekul med en kompis till :) tack för alla svar!

Svar på tråden Två okastrerade hankatter?