• Lena

Farligt att äta osköljda jordgubbar?

Nej det är inte farligt för du sprutar väl inte gift i trädgården?

• Lena
    Mirande skrev 2012-07-03 20:34:46 följande:
    Det är det jag är livrädd för! :( Jag brukar alltid skölja köpta och egenodlade grönsaker till mig själv och min dotter, men hon har gått ut själv och tagit jordgubbar några gånger, idag hann hon äta upp två ruccolablad också. Jag har inte sett att hon gjort det innan, men är väldigt orolig för att hon kan ha fått något ändå! :(
    Det finns maskmedel isåfall, det är ingen fara. Är oxå uppväxt att äta direkt från landet utan att ha råkat ut för något
  • Lena
    PerG skrev 2012-07-03 20:48:32 följande:
    Man får inte springmask av hemmaodlade grönsaker (om inte någon som varit smittad pillat på dem efter att ha kliat sig i rumpan)... Om man fått det från affären är det för att någon annan kund pillat på dem (som pillat sig i rumpan). Äggen tål inte speciellt mycket (ca 2 veckor i rumstemperatur) så de kan knappast smitta via grönsaker....

Spolmask däremot kan man få av dåligt avsköljda grönsaker om de har t.ex. bevattnats med infekterat vatten eller gödslats med slam från människor (förekommer i ex. Marocco har jag för mig men troligtvis ännu fler ställen)...
    Kan man inte få mask av att djur använder landet som toalett?
Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?