• PerG

Farligt att äta osköljda jordgubbar?

Man får inte springmask av hemmaodlade grönsaker (om inte någon som varit smittad pillat på dem efter att ha kliat sig i rumpan)... Om man fått det från affären är det för att någon annan kund pillat på dem (som pillat sig i rumpan). Äggen tål inte speciellt mycket (ca 2 veckor i rumstemperatur) så de kan knappast smitta via grönsaker....

Spolmask däremot kan man få av dåligt avsköljda grönsaker om de har t.ex. bevattnats med infekterat vatten eller gödslats med slam från människor (förekommer i ex. Marocco har jag för mig men troligtvis ännu fler ställen)...

studentbruttan29 skrev 2012-07-03 20:28:42 följande:
    Jag sköljer alltid mina, både jag och sonen har fått springmask av att vara oförsiktiga.

• PerG

(ursäkta ot). Man behöver egentligen inte vara manisk för att bli av med det. Så länge man ökar städning/handhygien (och framförallt håller naglarna korta!) något och synkar maskens livscykel och behandlar alla i familjen utifrån detta så går det ändå. Man kan kompensera det med att köra extra kurer utifrån livscykeln. Om man får tillbaka det om och om igen trots att man "gör alla rätt" är det troligtvis en extern smittkälla som återsmittar. T.ex far/morföräldrar, barn på dagis, kollegor/vänner eller liknande...

studentbruttan29 skrev 2012-07-03 20:44:58 följande:
    Springmask är ju nästan omöjligt att bli av med om man inte är sviiiiinigt noga med allt tvättande, dammsugande, dammande, rengörande, sängklädsbyten och klädbyten, handhygien, handsprit och vette fan allt. 

Och barn som skriker halva natten pga av mask som kliar i rumpan och kryper ut nattetid är fan ingen höjdare. Allt för att sonen tog jordgubbar i smyg ute i trädgården. 

• PerG

Jodå, men inte springmask eftersom människan är enda värden. Däremot andra maskar som toxocara (hund/katt) men dessa är "självläkande" hos människan (men kan ändå ställa till otäcka besvär).. Sen finns det ju riktigt otäcka maskar som t.ex rävens och hundens dvärgbandmask och tvättbjörnens, men de är ju inte lika troliga att få här i Sverige...

Lena skrev 2012-07-03 20:54:51 följande:
    Kan man inte få mask av att djur använder landet som toalett?

Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?