Inlägg från: Mirande |Visa alla inlägg
  • Mirande

Farligt att äta osköljda jordgubbar?

(Jag har ingen aning var denna tråd borde höra hemma egentligen, men det får gå ändå...)

God kväll familjeliv. Mitt lilla hjärta brukar springa ut i jordgubbslandet och äta sig mätt på jordgubbar, utan att skölja dem... Och man brukar ju skölja allt man köper på grund av bakterier och så, men det man odlar hemma kan ju innehålla annat ohyra. Kan det på något sätt vara skadligt att äta osköljda jordgubbar eller annat man odlat? Man har ju hört om människor som fått sjukdomar och typ mask av osköjda grönsaker... Eller är jag paranoid? 

Tacksam för svar! <3

• Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?
  • Mirande
    Lena skrev 2012-07-03 19:47:27 följande:
    Nej det är inte farligt för du sprutar väl inte gift i trädgården?
    Nej det gör jag ju inte, såg bara efteråt när jag kollade på jordgubbarna att det var en del små kusar på! 
    Men tack för svaret. :) 
  • Mirande
    odd thingy skrev 2012-07-03 19:55:52 följande:
    Man brukar ju knappast skölja blåbär osv när man är ute i skogen och småäter? Lite skit rensar magen. :)
    Har tänkt på det också, men människor är hysteriska över att man måste skölja grönsakerna ändå, lite underligt...
    Koppkaka skrev 2012-07-03 19:56:40 följande:
    Små kusar?
    Ja, insekter fast dom är småa och eftersom jag inte vet vad som är så säger jag kusar. ;)
  • Mirande
    studentbruttan29 skrev 2012-07-03 20:28:42 följande:
    Jag sköljer alltid mina, både jag och sonen har fått springmask av att vara oförsiktiga.
    Det är det jag är livrädd för! :( Jag brukar alltid skölja köpta och egenodlade grönsaker till mig själv och min dotter, men hon har gått ut själv och tagit jordgubbar några gånger, idag hann hon äta upp två ruccolablad också. Jag har inte sett att hon gjort det innan, men är väldigt orolig för att hon kan ha fått något ändå! :(
  • Mirande
    Lena skrev 2012-07-03 20:39:11 följande:
    Det finns maskmedel isåfall, det är ingen fara. Är oxå uppväxt att äta direkt från landet utan att ha råkat ut för något
    Okej, vilken tur! :) Tack för svaret!
  • Mirande
    mrsStatham skrev 2012-07-03 21:00:11 följande:
    Herregud, vad är det med folk nu för tiden egentligen???? 
    Det skiljer nog från person till person, men jag är är inte så bildad vid detta område så det var därför jag frågade, och jag är tacksam för alla svar trots min dumma fråga :)
Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?