• Anonym (Funderar)

Vi är gifta, kan min man söka bolån utan att jag står på lånet?

Varför jag undrar är inte relevant.
    Kan min man söka bolån utan att jag är medsökande?

• Svar på tråden Vi är gifta, kan min man söka bolån utan att jag står på lånet?
  • krompa

Ja, det kan han, men oftast är det mer fördelaktigt att vara 2 som söker ihop.

• Anonym (Funderar)
    krompa skrev 2012-07-03 20:46:39 följande:
    Ja, det kan han, men oftast är det mer fördelaktigt att vara 2 som söker ihop.
    Inte om den ena studerar och saknar inkomst medan den andra har helt OK inkomst väl?
  • Anonym
    Anonym (Funderar) skrev 2012-07-03 20:51:15 följande:
    Inte om den ena studerar och saknar inkomst medan den andra har helt OK inkomst väl?
    Banken kommer ändå att räkna med vad du "kostar", även om din man står ensam på lånet.
  • krompa
    Anonym (Funderar) skrev 2012-07-03 20:51:15 följande:
    Maken fick inte huslån själv när vi skulle köpa hus, däremot fick vi lånet när jag stod med trots att jag studerade då och bara hade CSN.
  • Anonym (Funderar)
    krompa skrev 2012-07-03 21:42:54 följande:
    Maken fick inte huslån själv när vi skulle köpa hus, däremot fick vi lånet när jag stod med trots att jag studerade då och bara hade CSN.
    Jaså? När var det?
    Vi har så att vi kan lägga nästan 20-25% kontant och maken tjänar bra för att vara där vi bor.  
  • Kjell2
    Anonym (Funderar) skrev 2012-07-03 20:44:13 följande:
    Varför jag undrar är inte relevant.
    Kan min man söka bolån utan att jag är medsökande?

Ja, det kan han. Däremot kan han inte pantsätta er gemensamma bostad utan att du säger ok.

Däremot kommer banken se att ni är gifta och din schblonkostnade för hushållet kommer ingå i deras kalkyl. Kommer säkert ställa en och anna fråga också så var beredd att svara på det.

• Anonym (Funderar)
    Kjell2 skrev 2012-07-04 10:16:57 följande:

Ja, det kan han. Däremot kan han inte pantsätta er gemensamma bostad utan att du säger ok.

Däremot kommer banken se att ni är gifta och din schblonkostnade för hushållet kommer ingå i deras kalkyl. Kommer säkert ställa en och anna fråga också så var beredd att svara på det.

Tack för ditt svar. Det jag mest vill undvika är att de ser mig som en risk, eller hur jag ska uttrycka det. Min man har fast jobb sedan 12 år och en hög lön för att bo där vi bor. 
    Jag jobbade innan jag började studera, har studerat i två år och har ett år kvar.  
  • Anonym

vi är i samma sits, han jobbar å jag studerar...
    jag måste räknad med som en "utgift" (mat, vatten mm) i bankens kalkyl då vi e gifta.. de kan då inte "glömma bort" mig (vi kan inte låsas vara särbo el han singel)...

men det finns banken som räknar csn som inkomst, tror det var sbab och bluestep. vi behövde få lånelöfte av bluestep i nuläget för att få det lånelöfte vi ville... jag e snart klarstuderad och då kommer vi flytta över lånet till en "vanlig" bank (som naturligt har lägre ränta) samt låna lite mer för att renovera badrummet tänkte vi.. :)

sen kan ni ju alltid prata med banken om att bara de räknar på din makes inkomst och "räknar bort" dig, värt att fråga iaf :) vi lyckades inte tyvärr.

lycka till! 

• Kjell2
    Anonym (Funderar) skrev 2012-07-04 10:26:22 följande:
    Tack för ditt svar. Det jag mest vill undvika är att de ser mig som en risk, eller hur jag ska uttrycka det. Min man har fast jobb sedan 12 år och en hög lön för att bo där vi bor. 
    Jag jobbade innan jag började studera, har studerat i två år och har ett år kvar.  
    De ser inte dig som en risk, de ser dig som en kostnad. Detta oavsett om du står med eller inte

Har du inte betalningsanmärkngar eller liknade borde det inte vara några problem att få med dig på lånehandlingarna. Prata med banken.
  • Anonym (Funderar)
    Kjell2 skrev 2012-07-04 10:30:43 följande:
    De ser inte dig som en risk, de ser dig som en kostnad. Detta oavsett om du står med eller inte

Har du inte betalningsanmärkngar eller liknade borde det inte vara några problem att få med dig på lånehandlingarna. Prata med banken.
    Jag har inga betalningsanmärkningar men studerar utan lån (har bidragsdelen bara). 
  • Kjell2
    Anonym (Funderar) skrev 2012-07-04 10:32:33 följande:
    Jag har inga betalningsanmärkningar men studerar utan lån (har bidragsdelen bara). 
    Prata med banken och var ärliga. Fråga vad de anser. Det kommer lösa sig.
Svar på tråden Vi är gifta, kan min man söka bolån utan att jag står på lånet?