• nixi

Hur ont gör det!?

Klart att det gjorde ont, men inget som inte gick att hantera. Nu är det ju helt olika beroende på allt från hur bebisen ligger på väg ut, smärtgräns, bebisens storlek osv. Jag hade en väldigt lätt förlossning, vilket jag självklart är glad över. Vattnet gick vid ett. Vi åkte in på kontroll och hem igen eftersom inga värkar startat . Värkarna började runt femtiden. Vi åkte in vid sju. Vid tio blev värkarna så jobbiga att jag behövde lustgas. Vid elva kom krystvärkarna och en kvart senare var bebis ute. Jag sprack inget och mådde väldigt bra efteråt. Nästa gång behöver det inte gå så lätt. Det är ju som sagt olika. Jag läste mycket om naturlig födsel och tränade profylaxandning. Även om förlossningen kunde blivit annorlunda så tror jag att detta förarbete ändå hjälpte mig mycket. Jag vågade slappna av och fokusera på min kropp och dess signaler.

• nixi

Glömde betygsätta :) jag sätter en sjua. Det gjorde skitont, men inte så ont så det inte gick att hantera. Förutom sista timmen då förstås för då tog jag ju gasen :)

Svar på tråden Hur ont gör det!?