• MinBebis

Magen efter förlossning??

Hej!

Har sett att det finns fler sådana här trådar men har ändå intw riktigt fått de svar som jag söker så jag hoppas Ni vill in här och skriva lite och berätta hur det är/var för er.

Jag födde min dotter för 6,5 vecka sedan. Jag gick upp totalt 12kg under graviditet, inga bristningar. En och en halv vecka efter hade jag gått ner dessa men magen var fortfarande rätt degig och stor 2-3 veckor efter förlossning. Vågen har stått stilla i 3 veckor nu och magen är hyffsat platt när jag står, räknas nog som platt men inte lika som innan graviditet. Mitt problem är när jag sitter ner då ser magen ut som i graviditetsvecka 18 och är allmänt degig. Det känns som hud och pyttelite fett, ingen rynkig hud utan slät och fin. (degigt) Jag har inte börjat träna ännu mer än promenader några dagar i veckan ( har efterkontroll i övermorgon) Jag undrar om detta kommer att försvinna och hur lång tid det kan ta, något man kan göra? Hur var det för Er? Hur lång tid tog det och vad gjorde ni? Kan tillägga att jag inte ammar, brösten har gått tillbaka och är som vanligt. Tack för alla svar på förhand!

• Svar på tråden Magen efter förlossning??
  • ProudMama

Låter ju helt normalt. Och din kropp har inte ens hunnit återhämta sig efter förlossningen! Ta det lugnt. Har du tur kan det ta veckor, annars månader eller kanske år. Du kanske till och med aldrig får en helt platt mage igen. Det är olika hur det blir, men en sak är säker - Kroppen förändras!

• amanda h

Jag gick upp hela 30 kg med sonen, fick dock inga bristningar, gick ner allt på kanske 4 månader och ja, magen var lite slapp i början men såg precis likadan ut som innan grav efter några månader. Fast det är ju väldigt individuellt!

• MinBebis

Tack för era svar! Använde ni några produkter eller träning?

Några fler som vill berätta?

• veh

Jag gick upp 20 kg, men gick ner rätt så fort. Kände dock att huden var slapp och sladdrig ett tag, men det rättade till sig allteftersom. Tyckte jag märkte skillnad på huden även mellan 1-1,5 år efter förlossningen... Så det tar tid för huden att återhämta sig till fullo, men det går tack och lov snabbast i början... Jag smorde huden med bodybutter, för att det kändes bra mest. Inget vetenskapligt bakom det. Smorde också under graviditeten... Nu ser magen ut som normalt såvida jag inte börjar dra i huden, för den är ju litet slappare än innan. Och om jag står på alla fyra, eller ligger på sidan, så hänger den lösa huden litet...

• skogsvitter

Träna de inre magmusklerna. Börja med tex tuplermetoden. Tänk på att hålla in magen när du lyfter eller bara går osv. När du tränat upp dig lite kan du börja köra plankan, en kanonövning för att få bort degiga magar. INGA situps! Då blir det bara värre! Plankan kan kombineras med annan bålträning, finns massor av övningar om du tex googlar. Elin Sundell har skrivit en superbra bok om träning specifikt för kvinnor, eftersom det är mycket viktigare för oss att ha en stark muskulatur kring bäckenet. Boken heter "Styrketräning för henne" och innehåller först olika tester som du gör där du kan se vilka övningar du behöver jobba med samt är den fullproppad med övningar för alla viktiga muskelgrupper.

Och ja, det är självklart helt normalt, alla har en sådan mage efter förlossningen. Din kropp har ju knappt ens börjat återhämta sig! Det tar många år innan kroppen är tillbaka i ursprungligt skick och ibland blir den aldrig som innan. I synnerhet om man råkar träna på fel sätt så att man istället börjar belasta kroppen istället för att träna upp den. Väldigt vanligt efter förlossning eftersom många inte har en aning om hur otroligt mycket som egentligen blivit nedbrutit i och med en hel graviditet och en förlossning.

Och just det, glöm inte knipövningarna! De är minst lika viktiga som all annan träning! Och det har inte bara med läckande kiss och skön sex att göra utan också en hållbar kropp som orkar normal aktivitet

• MinBebis

Tack så jättemycket för de fina svaren!! :)) Den boken ska jag ta och kolla in :))

• Deniz12

Nu när jag läser vad ni har skrivit så vill jag berätta  asså min mage ser helt hemsk ut jag vet inte vad jag ska göra under gravidtet gick jag upp 22  kg  efter forlossningen  gick jag ner 10 kg. efter som min son kom v 41+ 5 så var jag jätte stor och min magen blev stor och jag fick massa bristingar så min magen ser hemsk ut jag vet inte vad jag ska göra det ser helt degi ut och slapp efter som detta är mitt första barn så vet jag inte om det kommer se bättre ut med tiden...

• skogsvitter
    Deniz12 skrev 2012-11-17 22:21:56 följande:

Nu när jag läser vad ni har skrivit så vill jag berätta  asså min mage ser helt hemsk ut jag vet inte vad jag ska göra under gravidtet gick jag upp 22  kg  efter forlossningen  gick jag ner 10 kg. efter som min son kom v 41+ 5 så var jag jätte stor och min magen blev stor och jag fick massa bristingar så min magen ser hemsk ut jag vet inte vad jag ska göra det ser helt degi ut och slapp efter som detta är mitt första barn så vet jag inte om det kommer se bättre ut med tiden...

Nej den blir inte bättre av sig självt. Du måste börja träna den
  • cosinus

Jag har fött fyra barn och yngsta är nu 2.5.

Det som inte kommer gå till sig om man säger så är att huden ju är lite uttänjd. Det märks inte när jag står alls. Men när jag sitter ner rynkar den sig. Sen, om jag står på alla fyra eller kör plankan då hänger liksom magen ner mer än vad den gjorde innan barnen. Jag tränar mycket hemma och då i bara trosor och bh så då syns det ju men har jag träningskläder på mig syns absolut ingenting.

Jag är smal, 55 kg till 166 cm och vältränad och står jag upp brukar ingen kunna gissa att jag fött barn ens i bikini men som sagt sätter jag mig ner så finns vissa tecken men det måste det nästan få göra :)

Med första barnet gick magen ihop sig rätt fort och efter 3 månader var den i princip som vanligt, men sen har det tagit längre och ängre tid och efter yngsta tog det nog nästan 1.5 år innan jag var som ny igen.

• mammatilljames

Gick upp totalt 9kg under graviditeten. Fick några stora/breda bristningar på magen, under naveln. Nu är det 1,5 år sedan förlossningen och bär jag sitter har jag fortfarande denna "släta bulldeg", men är i övrigt smal (äntligen!!). När jag står är magen relativt platt och fin (jag jämför med innan, och ståendes är den på ett ungefär likadan, i profil).. Lite jobbigt att den kikar fram så fort man sitter.. Men!! Jag tränar inte, äter rätt dåligt ibland och ändå märker jag och mun sambo att min kropp förändras än! Den drar n

• mammatilljames

Nog fortfarande ihop sig, eftersom jag blir smalare och "degmagen" mindre utan att jag försöker.. Efter en graviditet kan det ta tid att bli återställd, OM man blir det. Man lär sig iallafall gilla sin kropp, med tiden :)

• Afasi

Är ca 13 månader sedan jag fick min son. Gick upp 14 kg och fick hemska bristningar på hela magen. Idag har bristningarna läkt otroligt fint, man ser fortfarande att jag fått bristningar men jag tror inte att någon skulle kunna ana hur hemska dom var. Magen har blivit smal, har gått ner så jag varit under vikten innan graviditet men gått upp lite igen. Den är fortfarande degig och inte speciellt snygg när jag sitter. Nu är jag igång och tränar magen lite varje dag. Lite plankan, lite ab-roller och sen en annan övning. Hoppas på att det blir bättre och framförallt att musklerna byggs upp! Har svårt att spänna och "hitta" dom ibland.

Men jisses vad nöjd jag är. Med kläder på kan man nog inte tro att jag fått barn Tungan ute

Svar på tråden Magen efter förlossning??