• Bremerton

Har din katt några gulliga egenheter?

Har läst så många trådar och inlägg nu så jag är helt yr. Konstaterade att de flesta handlar om att man har div. bekymmer med sin katt eller tips och råd ang. nya katter o.s.v. Vilket såklart är jättebra för att få tips och råd av andra. 

Men hittade ingen tråd vad det gäller deras gosiga och ibland märkliga sidor och egenheter som gör dem till de mysiga ullbollar som de är.  Så hur är det, har din katt eller katter några mysiga o roliga speciella saker för sig som gör den helt egen? :)

Som min  thelma här hemma. Hon börjar inte äta mat förräns man sagt varsegod. Säger man inget sitter hon och fånglor och väntar. 

Likaså jamar o piper hon sällan för uppmärksamhet. Vill hon ha uppmärksamhet så går hon dit man är och lägger tassen emot benet, armen eller vad som är närmst för henne. Händer det ingen tar hon bort den och försöker igen. Har det inte hänt nåt efter tre fyra gånger dammar hon till en med tassen istället. :)

När man ligger i sängen o sover och hon tycker man ska vakna så drar hon svansen under näsan på en för då vet hon att man garanterat vaknar. Kittlas som satan och lagom skojjigt och vakna till men hellre det än som så många andra som lärt sig använda klorna för att väcka en. :P

Och så hennes egenhet som inte är lika mysig och rolig men ändå väldigt speciell på ett gulligt sätt. Hennes vattenskål, är vattnet för kallt eller för varmt så vänder hon upponer på hela rubbet. Sen blir hon förbannad över att det är vatten i halva köket så då skriker och fräser hon tills man torkar upp o ger henne nytt vatten. Har försökt med alla möjliga förebyggande åtgärder men inget funkar.. Det är bara lite vatten då o då så bryr mig inte nämnvärt.

Har dina katter några sådana här speciella saker för som kanske inte många andra har? :) 

• Svar på tråden Har din katt några gulliga egenheter?
  • Lydia H

Katten jag hade för några år sen var bästa vän med hunden vi hade, han försökte lära henne att klättra träd.. Gick inte så bra, men jävlar va mänga timmar de la ner på att försöka lära henne. :)

• Excentriskan

O ja. Har aldrig haft en katt med så mycket för sig som den här. (Abessinier). Extremt smart också.

En rutin eller ritual skapas väldigt fort och förutsätts att den ska fortsätta (av katten).

Exempelvis så säjer katten till när klockan blir för mycket och det är dax att gå och lägga sig. 

Då jag alltid tar med mig ett vattenglas till sängen på kvällen så har även katten börjat kräva att jag gör detsamma åt henne (annars dricker hon mitt vatten, alt blir Väldigt sur).

På morgonen så vill hon att jag stannar i sängen och pussar hon på huvudet i minst 5-10 minuter. På helgen följer hon mig till v-rummet och kräver samma behandling fast längre. Om jag inte är nog uppmärksam på henne så petar hon mig i ansiktet med tassen.

Efter jag dushat så vill hon alltid in i badrummet för att slicka vatten från dushgolvet.

Hon följer mig överallt jag går när jag är ute. Ibland om jag inte går dit hon vill så stannar hon och jamar tills jag kommer.
    Hon har tagit in levande fjärilar bara för att få visa upp dem.

Hon är väldigt svartsjuk. Har jag besök så sitter hon oftast framför mig och kräver min uppmärksamhet. Pratar jag i telefon, pratar hon lika mycket..

Hon är en enmans katt. Hon tolererar min son, men om hon ligger och vilar och han kommer för att klappa henne så pratar hon mycket (i stil med -stör mig inte, -kom inte hit, -Jag vill vara ifred) Jepp ibland tror jag nästan jag pratar kattspråk..

Hon morrar åt alla hundar hon ser (genom fönstret på vägen..) 

Och jag lovar.. om hon inte får sin blötmatspåse varje dag så gör hon i enkom och går ut och käkar gräs, kommer in och spyr på golvet. (händer bara då och slår aldrig fel). Torrfoderskålen är fö aldrig tom.

Sen är det precis som i kattmatsreklamen. Om hon vill något så ställer hon sig i absoluta blickfånget framför tv:n och bara stirrar ut en. Flyttar man sig gör hon detsamma.

Och ja hon varnar för eld. I början varnade hon hela tiden när jag tände i öppenspisen. Nu sist så bet hon  mig i armen mitt i natten när jag glömt ett gravljus i en lykta tänd och plasten börjat smälta..  Hon morrar även om hon hör ljud mitt i natten (som en vakthund).                           

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ciliaja

Min katt springer från ena sidan av köket i full fart till hallmattan för att sen kasa vidare in i badrumsdörren.. over and over!

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • taquine

Hade 2 katter Mason(brittisk korthår) och Felicia (perser) När jag träffade min man för typ 100 år sedan så var det kärlek direkt mellan Felicia och min man , hon kunde sitta på hans axel och slicka honom i håret en hel kväll!! Däremot hatade Mason honom, han som varit rumsren sen liten bebis började kissa inne, men bara på hans saker typ skor ,kläder ,jacka m.m.. Båda är borta idag men Gud vilken saknad jag kan känna än idag.

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Texasthecat

Texas älskar ligga i diskhon när den är tom. Han gillar även min sons stora Tiger-nalle och brukar ligga i dens knä när någon glömmer stänga dörren till barnkammaren.

Om jag tänker efter så gillar han att ligga på de flesta ställen, inklusive PÅ hundarna...

Han brukar även sitta i fönstret och prata med fåglarna utanför.

Go suck on a lemon or something...
  • Ziraya

En av mina hankatter sover alltid på mitt nattduksbord (har lagt en filt där åt honom), så när vi lägger oss brukar jag lägga min hand där, och då lägger han sina tassar och sitt huvud på min hand <3.

Den andra hankatten brukar lite då och då hoppa upp i mitt knä och lägga sina framben runt min hals och "krama" mig. Det är supergulligt! Lite mindre gulligt är att han dreglar när han gosar :P

Honkatten har en himla massa egenheter, men det roligaste är nog att hon alltid trillar omkull när hon vill gosa. hon bara välter på stället.

• Tainted

Min Inez älskar hårband, är helt manisk! Så fort man pillar sig i håret tror hon att man har ett hårband och flyger upp på axlarna för att inspektera. Och så älskar hon att apportera dom, 1000 gånger om. Har hon tråkigt så öppnar hon ju bara skåpet där hon vet att dom finns och lägger en på mig så jag kan skjuta iväg dom :) Köpte ett brett resårband en gång för o prova om det skulle vara omtyckt, haha stackarn såg ju ut som en hyena som släpar ett byte lika stort som sigsjälv när hon hämtade den :D

Sen ska hon ALLTID hoppa upp på axlarna när man går på toa, inget privatliv här inte :D  

Plus att hon är lite som en gummikatt, somnar i lite roliga positioner ibland som ni ser på bilden ;D 
  • PolyPond

Jag hade en som envisades med att öppna en garderobsdörr(!) varje gång hon ville gå ut.

• Gulia84

Jag har tre katter.
    Min äldsta, Alicia, hon dricker inte vatten som en vanlig katt inte. Hon "kupar" tassen och tar upp vattnet med och slickar i sig vattnet. :)

Ester, hon står nere på golvet och tittar på en om hon vill upp i soffan. Hon kommer inte upp förens man säger "hopp upp".

Lilla Alvin han ligger inte på filtar. Han kryper alltid under dem och lägger sig där.

Mina små goingar!!

Svar på tråden Har din katt några gulliga egenheter?