Diabetikern Jojo skrev 2012-07-04 14:15:58 följande:
Jag tror inte att det är fel att bo i lägenhet - men det kräver mer från föräldrarna!
Jag och min sambo bor i en tvåa men under sommarhalvåret bor vi i vår kolonistuga med tomt! Det som blir svårt med att bo med barn i lägenhet är när man ska ut och då hela tiden måste packa med sig all utrustning och ta sig till en lekplats eller liknande! Har man tomt kan man ju bara gå rakt ut! En annan sak är ju att visa respekt mot grannarna ifall barnet ofta springer inomhus - det är ju inte så kul för den som bor under och vill sova eller liknande!
Men jag tycker inte att det är fel att bo i lägenhet med barn - min sambo är uppvuxen i lägenhet och han verkar ju klarat sig alldeles utmärkt! ;)
Jag tror att det blir svårare ju äldre barnen blir! En av mina arbetskamrater tycker att det är jobbigt att inte bara kunna släppa ut sin 8-åring i trädgården ifall hon vill vara ute utan då måste en förälder följa med hela tiden. Det är ju inte av lathet som de inte vill följa med sin dotter ut utan hemmet ska ju också skötas, mat ska lagas och det ska tvättas - dessutom tycker hon att hennes dotter kanske hade blivit lite mer självständig om hon kunde vara ute själv men är det på tomten så kan man ju fortfarande ha uppsikt!
Det är svårt det där! Dessutom är det ju inte så att man bara kan köpa ett hus utan vidare - det kostar ju en del inte bara att köpa utan i drift också varje månad!
Om man bor i lägenhet så slipper man en hel del jobb som man har i hus (mycket beroende på i vilket skick huset är såklart). Klippa gräs och skotta snö är det andra som gör åt en.
Det finns många hyreshusområden där lekplatsen finns precis utanför porten och där man lugnt kan släppa ut en åttaåring på egen hand (Jag växte själv upp med en stooor bilfri gård att leka på). Kan man inte det där man bor så förstår jag att man drömmer om att flytta!
Slutsatsen är väl att det beror väldigt mycket på vilken lägenhet man jämför med vilket hus.