• Anonym (Laura)

Fel att bo i lägenhet när man har barn?

Hej hej.

Jag är en tjej på 28 år som är gravid med mitt första barn, BF i augusti. Jag och sambon bor i en större trea ganska centralt i en medelstor stad.
    Sedan jag berättade för min familj att jag är gravid har min lillayster varit på mig som en igel om att vi MÅSTE köpa hus och flytta från lägenheten. Enligt henne är det elakt mot barnet som kommer må dåligt om vi bor kvar i lägenheten. Jag själv är övertygad om att det inte är någon som helst fara att bo i lägenhet med barn. Men jag blev trots min egna övertygelse nyfiken på om det är vanligt att ha denna syn på lägenhet och barn, att det är fel alltså.
    Därför undrar jag om även du anser att det är fel att bo i lägenhet när man har barn.
    Om så är fallet, varför tycker du som du gör? 

• Svar på tråden Fel att bo i lägenhet när man har barn?
  • katalysator

Oj, jag ser verkligen inga problem med att bo i lägenhet med barn. Möjligen vore det lite bekvämare att ha en egen tomt precis utanför dit man kan rulla ut barnvagnen eller låta småttingarna gå ut ensamma. För min del är det dock inget som överväger allt det extra jobb som kommer av att ha hus och trädgård Tungan ute Här finns gott om grönområden och lekparker precis nedanför vårt höghus.

• sextiotalist

Inte alls, många barn är uppvuxna i lägenhet, speciellt i de större städerna. Men jag kan tänka mig att det är annorlunda i mindre städer, då det är mer norm att ha hus.

• vivla

Vi bor ilägenhet och en tvåa dessutom, det går så bra så! :) alltså gräsmatta har vi utanför och lekplatser, och du kan säkert hitta gräs centalt med park också, de va lite knasigt sagt :)

• MysMamman87

Absolut inte. Min dotter är 4 snart och hon har aldrig bott i hus. Går hur bra som helst och hon trivs. Blir inget hus på många år.

• Khaleesi

Och jag som bor i villa börjar tycka tvärtom. Fatta hur mycket umgängestid som försvinner för barnen för att mamma och pappa måste klippa gräs, rensa ogräs, skotta snö, måla om, rensa hängrännor, renovera fuktskadade badrum och sånt skit! Bor man i lägenhet får man både tid och pengar över att lägga på barnen, istället för på det jävla svarta hål som ett hus är!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Mother of 4

Jag har bott hela min uppväxt i lägenhet, så visst funkar det fint! Vi hade fin innergård och lummiga områden runt om.

Men skulle faktist inte tänka mig att bo i lägenhet med mina barn trots det, det är så himla mycket smidigare med bilfritt radhusområde tycker jag. Nu är alla ute och plaskar i poolen och hänger i gungställningen medan jag ligger raklång på altanen

• Diabetikern Jojo

Jag tror inte att det är fel att bo i lägenhet - men det kräver mer från föräldrarna!

Jag och min sambo bor i en tvåa men under sommarhalvåret bor vi i vår kolonistuga med tomt! Det som blir svårt med att bo med barn i lägenhet är när man ska ut och då hela tiden måste packa med sig all utrustning och ta sig till en lekplats eller liknande! Har man tomt kan man ju bara gå rakt ut! En annan sak är ju att visa respekt mot grannarna ifall barnet ofta springer inomhus - det är ju inte så kul för den som bor under och vill sova eller liknande!

Men jag tycker inte att det är fel att bo i lägenhet med barn - min sambo är uppvuxen i lägenhet och han verkar ju klarat sig alldeles utmärkt! ;)

Jag tror att det blir svårare ju äldre barnen blir! En av mina arbetskamrater tycker att det är jobbigt att inte bara kunna släppa ut sin 8-åring i trädgården ifall hon vill vara ute utan då måste en förälder följa med hela tiden. Det är ju inte av lathet som de inte vill följa med sin dotter ut utan hemmet ska ju också skötas, mat ska lagas och det ska tvättas - dessutom tycker hon att hennes dotter kanske hade blivit lite mer självständig om hon kunde vara ute själv men är det på tomten så kan man ju fortfarande ha uppsikt! 

Det är svårt det där! Dessutom är det ju inte så att man bara kan köpa ett hus utan vidare - det kostar ju en del inte bara att köpa utan i drift också varje månad!        

Gravid typ-1 diabetiker!
  • Purpurbräcka
    Diabetikern Jojo skrev 2012-07-04 14:15:58 följande:
    Jag tror inte att det är fel att bo i lägenhet - men det kräver mer från föräldrarna!

Jag och min sambo bor i en tvåa men under sommarhalvåret bor vi i vår kolonistuga med tomt! Det som blir svårt med att bo med barn i lägenhet är när man ska ut och då hela tiden måste packa med sig all utrustning och ta sig till en lekplats eller liknande! Har man tomt kan man ju bara gå rakt ut! En annan sak är ju att visa respekt mot grannarna ifall barnet ofta springer inomhus - det är ju inte så kul för den som bor under och vill sova eller liknande!

Men jag tycker inte att det är fel att bo i lägenhet med barn - min sambo är uppvuxen i lägenhet och han verkar ju klarat sig alldeles utmärkt! ;)

Jag tror att det blir svårare ju äldre barnen blir! En av mina arbetskamrater tycker att det är jobbigt att inte bara kunna släppa ut sin 8-åring i trädgården ifall hon vill vara ute utan då måste en förälder följa med hela tiden. Det är ju inte av lathet som de inte vill följa med sin dotter ut utan hemmet ska ju också skötas, mat ska lagas och det ska tvättas - dessutom tycker hon att hennes dotter kanske hade blivit lite mer självständig om hon kunde vara ute själv men är det på tomten så kan man ju fortfarande ha uppsikt! 

Det är svårt det där! Dessutom är det ju inte så att man bara kan köpa ett hus utan vidare - det kostar ju en del inte bara att köpa utan i drift också varje månad!        
    Om man bor i lägenhet så slipper man en hel del jobb som man har i hus (mycket beroende på i vilket skick huset är såklart). Klippa gräs och skotta snö är det andra som gör åt en.

Det finns många hyreshusområden där lekplatsen finns precis utanför porten och där man lugnt kan släppa ut en åttaåring på egen hand (Jag växte själv upp med en stooor bilfri gård att leka på). Kan man inte det där man bor så förstår jag att man drömmer om att flytta!

Slutsatsen är väl att det beror väldigt mycket på vilken lägenhet man jämför med vilket hus.
  • Helle333
    Anonym (Laura) skrev 2012-07-04 13:56:52 följande:
    Hej hej.

Jag är en tjej på 28 år som är gravid med mitt första barn, BF i augusti. Jag och sambon bor i en större trea ganska centralt i en medelstor stad.
    Sedan jag berättade för min familj att jag är gravid har min lillayster varit på mig som en igel om att vi MÅSTE köpa hus och flytta från lägenheten. Enligt henne är det elakt mot barnet som kommer må dåligt om vi bor kvar i lägenheten. Jag själv är övertygad om att det inte är någon som helst fara att bo i lägenhet med barn. Men jag blev trots min egna övertygelse nyfiken på om det är vanligt att ha denna syn på lägenhet och barn, att det är fel alltså.
    Därför undrar jag om även du anser att det är fel att bo i lägenhet när man har barn.
    Om så är fallet, varför tycker du som du gör? 

Nä det tror jag absolut inte. Däremot drömmer jag och skulle verkligen verkligen vilja ha åtminstone ett radhus. Få den där lilla gräsmattan utan tjafs. Få lite mer utrymme än vad jag och dotra har nu. Men ja, här måste man köpa radhusen och som ensamstående att få ett lån på tre mille. Good luck säger jag bara om det.
  • stickkontakt
    Khaleesi skrev 2012-07-04 14:09:19 följande:
    Och jag som bor i villa börjar tycka tvärtom. Fatta hur mycket umgängestid som försvinner för barnen för att mamma och pappa måste klippa gräs, rensa ogräs, skotta snö, måla om, rensa hängrännor, renovera fuktskadade badrum och sånt skit! Bor man i lägenhet får man både tid och pengar över att lägga på barnen, istället för på det jävla svarta hål som ett hus är!
    Precis min tanke. Jag bodde i hus på landet som barn och bor nu i lägenhet i förort som förälder. Det är så skönt att inte behöva fixa och dona med bostaden hela tiden. Bara att ringa hyressvärden om något ska åtgärdas. Vi har gott om tid och pengar över och kan hitta på massor av roliga saker med barnet.

Det bor familjer med barn i samma ålder över och under också så det är ingen som stör sig på eventuella ljud barnen gör. Helt perfekt för oss.
Svar på tråden Fel att bo i lägenhet när man har barn?