• Adriadne

Vilken är den bästa matoljan?

Jag har själv alltid trott att det är olivolja, men sen läste jag på lite mer: https://www.surveymonkey.com/s/2PMTRMB 
    och nu tycker jag att det verkar som att rapsolja är bättre. Men det beror kanske på vilken mat man ska laga? Vilken olja använder ni? Tänker ni på hälsoaspekten osv för matolja eller går ni bara på smak? Vad använder ni för stekning/dressing/bakning osv? 

• Svar på tråden Vilken är den bästa matoljan?
  • maximum

Steker och bakar alltid med smör.
    Olja använder jag svensk kallpressad rapsolja. 

• Majsan70

Jag använder alltid olivolja. Sååå gott på alla vis. Dessutom använder jag det till torr hud och att bada i oxå.

• Enter Sandman

japp, har också läst det där ts och fått lära om.
    Jag trodde också att olivolja var överlägset men tydligen så är rapsoljan strået bättre.

Använder dock båda.    

• Lena

Använder nästan bara rapsolja, tycker det är godast

• JPT

Använder i princip bara rapsolja eftersom jag tycker att det smakar bättre. Olivolja kan ha en så skarp smak på något sätt Obestämd

• liljekonvaljaavdungen

Använder både och - olika sorter beroende på ändamål! Steker i rapsolja (kallpressad svensk), använder olivolja till sallader, kalla såser etc. där jag vill ha åt den smaken.

• kajzawargh

KOKOSOLJA!!!

Eftersom den tål högre stektemperaturer andra oljor som oxiderar, tål värmen bättre än t.o.m. smör. Finns med och utan kokossmak, jag väljer med för jag tycker det blir rund och god smak.

Dessutom använder jag oljan som sminkborttagning och som nattolja, hyn har aldrig var bättre. Perfekt för in- och utsida helt enkelt! Solig 

• kajzawargh

OBS! Måste poängtera att jag inte talar om kokosfettet i silverpaket!! Skulle inte ta i det med tång, usch Kräks 

Skulle tipsa om Kung Markatta som är det billigaste jag har kunnat hitta bland ekologiskt kokosolja.

Tänk på att alla oljor ska vara kallpressade, helst ekologiska då fetter binder till sig gifter och det kan man inte skjölja bort som på frukt och grönt. 

• PolyPond

I trakten jag bor i görs en gyllengul rapsolja som jag tycker jättemycket om. Den använder jag gärna. Men det blir även en del olivolja och emellanåt lite sesamolja med.

Tyvärr har oljekonsumtionen i Sverige gjort att betydligt mera fett än tidigare släpps ut i det allmänna avloppsnätet, med igenkläggade rör som följd. Därför vill jag ta tillfället i akt (apropå ämnet) och påminna om att hälla rester av stekfett och liknande i en burk och lämna in på återvinningen, istället för att spola ner i vasken.

• kajzawargh
    PolyPond skrev 2012-07-05 21:49:03 följande:
    Tyvärr har oljekonsumtionen i Sverige gjort att betydligt mera fett än tidigare släpps ut i det allmänna avloppsnätet, med igenkläggade rör som följd. Därför vill jag ta tillfället i akt (apropå ämnet) och påminna om att hälla rester av stekfett och liknande i en burk och lämna in på återvinningen, istället för att spola ner i vasken.
    Mycket bra poäng! man kan också torka ut stekpanna och dyl. med hushållspapper om det inte är några extrema mängder.
  • Enter Sandman
    kajzawargh skrev 2012-07-05 21:36:44 följande:
    OBS! Måste poängtera att jag inte talar om kokosfettet i silverpaket!! Skulle inte ta i det med tång, usch Kräks 

Skulle tipsa om Kung Markatta som är det billigaste jag har kunnat hitta bland ekologiskt kokosolja.

Tänk på att alla oljor ska vara kallpressade, helst ekologiska då fetter binder till sig gifter och det kan man inte skjölja bort som på frukt och grönt. 

Nu blir jag nyfiken.
    Lär en okunnig, vad är fel med kokosfettet i silverpaket.
    Jag poppar mitt popcorn i det och tycker det funkar bra?
    Däremot skulle jag aldrig köpa micropopcorn eftersom dom har transfetter i sig.
    Blev tipsad om att poppa i kokosfett av en nutriolog, därför blev jag nyfiken nu.     
  • kajzawargh
    Enter Sandman skrev 2012-07-05 22:47:11 följande:
    Nu blir jag nyfiken.
    Lär en okunnig, vad är fel med kokosfettet i silverpaket.
    Jag poppar mitt popcorn i det och tycker det funkar bra?
    Däremot skulle jag aldrig köpa micropopcorn eftersom dom har transfetter i sig.
    Blev tipsad om att poppa i kokosfett av en nutriolog, därför blev jag nyfiken nu.     
    Tills för ett tag sedan var detta kokosfett inga problem att använda men nu har man ändrat tillverkningsprocessen och härdar (vilket bildar transfetter) numera kokosfettet, vilket är onödigt eftersom kokosfettet i sig är stabilt.

Nåväl, det är kort och gott anledningen. Prova med kokosolja utan smak i fortsättningen, tål som sagt värme mycket bra.

Jag vill än en gång poängtera att oavsett vilket fett du väljer (smör, olja eller "smörgåssmör") så välj ekologiskt så slipper du få i dig alla miljögifter som sedan binder sig i ditt kroppsfett.
  • Enter Sandman
    kajzawargh skrev 2012-07-05 23:09:05 följande:
    Tills för ett tag sedan var detta kokosfett inga problem att använda men nu har man ändrat tillverkningsprocessen och härdar (vilket bildar transfetter) numera kokosfettet, vilket är onödigt eftersom kokosfettet i sig är stabilt.

Nåväl, det är kort och gott anledningen. Prova med kokosolja utan smak i fortsättningen, tål som sagt värme mycket bra.

Jag vill än en gång poängtera att oavsett vilket fett du väljer (smör, olja eller "smörgåssmör") så välj ekologiskt så slipper du få i dig alla miljögifter som sedan binder sig i ditt kroppsfett.

Tack för svaret.
    Det där visste jag inte och jag ska följa ditt råd, det låter ju inte alls bra med härdat fett. 
    Ekologiskt kokosolja får det bli i fortsättningen.

Vad bra att du berättade, tack igen. :)     
  • mongoliv

Skulle inte få en tanke på steka i olivolja, olivolja har för låg sotningspunkt för att stekas med.
    Använder rapsolja till steka med oftast, men även en blandning med raps och smör.
    Där oljan höjer smörets sotningsgräns.
    Man kan avsluta steket med en klick smör om man vill ha smörsmak.

Kallpressad raps olja är rätt känslig, och har en smak som en del inte tycker om.
    Mot den vanliga "mat" rapsoljan som är neutral i smaken.

Och alla TV-kockar öser på med olivolja på allt, ibland funderar jag på om dom inte är sponsrade av olivindustrin:
    Vem vill ha olivsmak på allt man gör?

• Sommar2
    mongoliv skrev 2012-07-06 12:36:45 följande:
    Skulle inte få en tanke på steka i olivolja, olivolja har för låg sotningspunkt för att stekas med.
    Använder rapsolja till steka med oftast, men även en blandning med raps och smör.
    Där oljan höjer smörets sotningsgräns.
    Man kan avsluta steket med en klick smör om man vill ha smörsmak.

Kallpressad raps olja är rätt känslig, och har en smak som en del inte tycker om.
    Mot den vanliga "mat" rapsoljan som är neutral i smaken.

Och alla TV-kockar öser på med olivolja på allt, ibland funderar jag på om dom inte är sponsrade av olivindustrin:
    Vem vill ha olivsmak på allt man gör?
    Håller med dig, du fick nog med allt jag tänkte på:)
  • mongoliv
    Sommar2 skrev 2012-07-16 18:42:05 följande:
    Håller med dig, du fick nog med allt jag tänkte på:)
    Men visst är olivolja användningen i matprogrammen på gränsen till obscen.
    Blev själv lurad av detta när alla mat programmen började trilla in för herrans massa år sedan.
    Men insåg efter ett tag att allt smakade olivolja, oljan sotade och blev extremt jävla dyrt också för en annan som använder en del olja.

Vill man laga mat som högvärme wokning tex, så är jordnötsolja nästan ett måste.
    Nu kan man diskutera hur nyttigt det är, men wokar man så någon gång per år, så spelar det nog ingen roll.
Svar på tråden Vilken är den bästa matoljan?