• marmelad

Springcykel till snart 2-åring?

Jag hade tänkt köpa en vanlig trehjuling till min son som blir 2 år i augusti. Men nu har jag nog bestämt mig för att köpa en springcykel istället eftersom jag hittat trehjuliga sådana. För visst är han för liten för en tvåhjulig springcykel?  
    Tre- eller tvåhjulig springcykel? Det är frågan?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-04 17:38
    Nej, fyra hjul är det ju på den ser jag nu Inte tre.

• Svar på tråden Springcykel till snart 2-åring?
  • Callan
    M och M skrev 2012-07-20 13:53:05 följande:
    Hur länge kan de använda en sån balanscykel då? Det är inte bättre med typ en 12 tums vanlig cykel med stödhjul som de även kan använda som vanlig cykel sen när de lärt sig?
    Stödhjul är inget bra alls.
    Stora hade det och det tog lång tid att vänja sig av med plus att hon lärde sig balansera upp bakvänt pga stödhjulen. 
    min grabb hade springcykeln från knappt 2 till 3 år, kanske 14-15mån. Vid 3 lärde han sig cykla på riktigt på 12" utan stödhjul direkt. Men han väljer springcykeln fortfarande ibland, ett år senare, för att den är kul och lätt och smidig. 
  • Callan
    M och M skrev 2012-07-20 13:51:41 följande:
    Är det denna från biltema ni haft?
    www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhu.../

eller denna:
    www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vag...
    Det är ingen av dem. Gillar inte de i trä alls, finns ju andra märken också.

Den här har vi testat, typ varje gång vi är på Biltema
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Barn/Ovningscykel-12-14317/
    Men vi har haft andra märken hemma som jag länkade till ovan. 
  • M  och  M
    Callan skrev 2012-07-20 15:16:46 följande:
    Det är ingen av dem. Gillar inte de i trä alls, finns ju andra märken också.

Den här har vi testat, typ varje gång vi är på Biltema
    www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vag.../
    Men vi har haft andra märken hemma som jag länkade till ovan. 
    Okej, Är inte den lite stor för en 2-åring...?
  • M  och  M

När min 2,3-åring testat har hon bara gått med den och styrt den aldrig tagit fart och balanserat. Då fyller dte väl som inte sitt syfte direkt heller...?

• Gurkan
    M och M skrev 2012-07-20 13:51:41 följande:
    Är det denna från biltema ni haft? www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhu.../ eller denna: www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vag.../ 

Den sista har vi fast i svart och rött och sonen älskar den! Idag var vi ute igen och han cyklade 2,5 km innan han blev trött i sista upförsbacken. 2 år och 3 månader och cykla är det bösta han vet. Börjar lyfta på fötterna och träna balansen!
  • Flickan och kråkan
    M och M skrev 2012-07-21 20:01:39 följande:
    När min 2,3-åring testat har hon bara gått med den och styrt den aldrig tagit fart och balanserat. Då fyller dte väl som inte sitt syfte direkt heller...?
    De gör ju det först, innan de fattar hur de ska göra. Vattenpölar var det som fick yngsta att fatta snabbt här .

Jag har rätt korta barn. Puky LRM är kanon för små barn. En grannes barn som är 83 cm testade den med sadeln pä lägsta höjd och han nådde ned fint. Från 85 cm står det i instruktionen.
  • Kasihi

Jag behöver er hjälp. Ska beställa springcykel via nätet. Har ej råd med mer än 700:- det blir en 2årspresent till sonen. Han är ca 90cm lång. Vad ska vi satsa på?

• Hanna73

Bor man i Stockholm så kan man köpa en springcykel på Decatlon. Tror den kostade 399:- och är lätt och smidig.

• Airhostess

Har precis köpt en Puky från 3 års ålder eller 90cm till min 2 1/2 åriga son på 96cm. Han gillar den skarpt men går med den bara än sålänge. 2 dagars träning. Känner sig stor gör han och jag tycker den verkar väldigt utvecklande för honom. Innan hade han en låg baby trehjuling som han ändå bara sprang med mest..

• Kasihi

Airhostess, det finns ju flera olika Puky. Vad heter den modellen du köpt och var köpte du ifrån? Pris?

• elinville

Min son fick balanscykel i julklapp, fyllde 2 i februari. Han springer/åker på den som om han aldrig gjort annat och i förra veckan testade vi en vanlig cykel utan stödhjul: Han cyklar! Balansen hade han juh från balanscykeln, och trampa har han lärt sig på förskolans cyklar och han hade inga problem med att koppla ihop de två delarna.

Han cyklar men är inte mogen för det egentligen, han kan ju inte komma upp och starta själv och han kan inte bromsa. Men han tycker det är roligt så vi får springa med honom i full karriär för när han väl börjat trampa kan han nästan cykla hur långt som helst. Vi får motion kan jag lova

Maja 0707, Malte 1002
  • elinville

Jag rekommenderar Kettlers röd/gula. Köpte den apbilligt på GeKås så om man har vägarna förbi där är det ett hett tips. Den är även "liten" så att även små barn kan använda den. Min son var strax under 90 när han började med den.

Maja 0707, Malte 1002
Svar på tråden Springcykel till snart 2-åring?