• Anonym (Mamma)

Mitt barn svimmade av och "krampade"...

Hände för några dagar sen...

Vi var på VC för en lite för barnet obehaglig undersökning. Barnet som är 11 år blev lite matt efteråt men jag tyckte väl att vi går hem. Barnet sätter sig på en stol för att vänta på mig där barnet helt plötsligt faller framstupa....Verkligen kabooom rätt ner i golvet med huvudet först. Sen börjar barnet andas fort och snarkande, ögonen är öppna och pupillerna stora. Blir lite rak i kroppen på nåt vis. Får barnet på rygg, det lugnar sig och barnet vaknar till, men är orolig och ledset. 

Puls 53...BT efter en liten stund 110/65, blodsocker bra, hb bra, crp bra, ekg bra. Kladdig, blek. Mkt trött och tagen.

Kändes inte som en vanlig svimning pga ex blodtrycksfall...vad tror ni?

Barnet har svimmat förut och varit slö efteråt, då har inte jag varit med så jag vet inte vad som hänt, mer än att barnet har slagit sig före att det svimmade av. 

Känns som pulsen är låg....nån timme efteråt puls 65-70 mkt piggar men trött ändå. Har ätit och druckit.

Hur gå vidare tycker ni?             

• Svar på tråden Mitt barn svimmade av och "krampade"...
  • Anonym (Mamma)
    Isis skrev 2012-07-04 19:11:45 följande:
    Ööh, ring sjukvårdsupplysningen.

Öhhh, och vad ska jag prata med dom om?
  • Isis

Ptja, om hur du ska gå vidare. Eller vad tråden nu handlar om.

• Anonym

som de 2a skriver kolla m 1177 o berätta vad som hände o se om de kan komma fram te ngt el har du berättat för vc vad som hände o säg att du vill att de skall kolla upp det.

• Anonym (syster)

Kontakta sjukvården igen, låter lite som min syster. hon fick diagnosen epelepsi dagen innan hennes 18 års dag. Hon hade då (vad vi vet) krampat 2 ggr natte tid, samt haft vitt skum som kom ur munnen. Efter varje anfall hon haft har hon varit sjukt slö. Först "borta" i skallen innan hon kvicknat till. 

• Anonym (EP)

Min första tanke: Ett epilepsianfall. 

• listo

Hur gå vidare? Boka en läkartid snarast naturligtvis, så att det kan göras en utredning för att kanske komma fram till om det är epilepsi eller nåt sånt eller "bara" något tillfälligt.

• Anonym (Mamma)

Ingen som noterade att vi befann oss på VC när det hände så SJÄLVKLART är en läkare redan inkopplad. Men, som dagens sjukvård verkar funka är det lite nice att få lite sakkunnig input här!

Ni som säger EP...vad grundar ni det på? 

• Tuffs80

Om jag förstått det rätt så var barnet på vårdcentralen när det svimmade. Om jag förstått det rätt så togs det en del prover i samband med att barnet svimmade. Att man krampar när man svimmar och dessutom slår i huvudet är inte ovanligt. Det gjorde även jag för 16 år sedan när jag svimmade och slog huvudet i en komtorsstol. Kan undersökningen varit så otrevlig/ jobbig att barnet svimmade. Vad sa dom på VC om att barnet svimmade och kampade?

Anonym skrev 2012-07-04 19:17:07 följande:
    som de 2a skriver kolla m 1177 o berätta vad som hände o se om de kan komma fram te ngt el har du berättat för vc vad som hände o säg att du vill att de skall kolla upp det.

Svar på tråden Mitt barn svimmade av och "krampade"...